Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
UUI Alm.del
Offentligt
1424496_0001.png
Udlændingeafdelingen
Folketinget
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
24. november 2014
Asyl- og Visumkontoret
Adam Abdel Khalik
2014-0032-1493
1317024
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 843 (Alm. del), som Folketin-
gets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsmi-
nisteren den 23. september 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jo-
hanne Schmidt-Nielsen (EL).
Mette Frederiksen
/
Rasmus Kieffer-Kristensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 843 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-
og Integrationspolitik:
”Vil ministeren oplyse, hvad baggrunden er for, at muligheden
for at inddrage flygtninges opholdstilladelse med henvisning til
ændrede forhold i hjemlandet kun har været anvendt sjæl-
dent?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Udlændingestyrelsen, der bl.a. har oplyst følgende:
”Når Udlændingestyrelsen bliver bekendt med forhold, der kan
tyde på, at opholdsgrundlaget for en udlænding var urigtigt el-
ler ikke længere er til stede, undersøger styrelsen, om der er
grundlag for at inddrage opholdstilladelsen. Dette gælder bl.a.,
hvis forholdene i den pågældendes hjemland har ændret sig på
en sådan måde, at den pågældende ikke længere risikerer for-
følgelse.
Efter Flygtningenævnets praksis skal forholdene i hjemlandet
være fundamentale, stabile og varige for at kunne føre til ind-
dragelse af en flygtnings opholdstilladelse.
I den forbindelse bemærkes, at Udlændingestyrelsen nøje
overvåger forholdene i hjemlandene ved blandt andet at ind-
hente baggrundsoplysninger om de enkelte lande. Såfremt de
indhentede baggrundsoplysninger giver grundlag herfor,
iværksætter Udlændingestyrelsen inddragelse på grundlag af
de ændrede forhold i hjemlandet.
Udlændingestyrelsen kan oplyse, at styrelsen i 2004 i en række
prøvesager vedrørende afghanske statsborgere traf afgørelse
om inddragelse af opholdstilladelse som flygtning med henvis-
ning til ændringer i de generelle forhold i Afghanistan. Flygt-
ningenævnet fandt i alle sagerne, at de ændrede forhold i Af-
ghanistan ikke kunne anses for varige og stabile, hvorfor be-
tingelserne for inddragelse i medfør af udlændingelovens § 19,
stk. 1, nr. 1, ikke var opfyldt.
Udlændingestyrelsen har ikke siden 2004 truffet afgørelse om
inddragelse af en flygtnings opholdstilladelse alene med hen-
visning til ændringer i de generelle forhold i hjemlandet, da
styrelsen ikke har vurderet, at der er sket sådanne fundamenta-
le, stabile og varige ændringer af forholdene i de relevante
hjemlande, at der vil være grundlag for at inddrage asyltilladel-
ser.”
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.
Det kan tilføjes, at der med regeringens lovforslag nr. L 72 om ændring
af udlændingeloven (Midlertidig beskyttelsesstatus for visse udlændinge
samt afvisning af realitetsbehandling af asylansøgninger, når ansøgeren
har opnået beskyttelse i et andet EU-land mv.) foreslås indført en ny mid-
lertidig beskyttelsesstatus. Flygtninge, der er omfattet heraf, meddeles
tidsbegrænset opholdstilladelse med henblik på midlertidigt ophold. Op-
holdstilladelsen kan i første omgang forlænges efter 1 år og herefter efter 2
år fra tidspunktet for en eventuel forlængelse, i hvilken forbindelse det vil
blive vurderet, om de generelle forhold fortsat er af en sådan karakter, at
udlændingen har behov for beskyttelse.
En midlertidig opholdstilladelse meddelt efter den foreslåede bestemmelse
i udlændingelovens § 7, stk. 3, om midlertidig beskyttelsesstatus, vil ikke
skulle forlænges, hvis de forhold, der førte til tildeling af beskyttelsen, ik-
ke længere kan begrunde beskyttelse. Der skal med andre ord foretages en
fornyet vurdering af, om der på baggrund af de aktuelle oplysninger om de
generelle forhold i hjemlandet fortsat er grundlag for at yde beskyttelse.
Beskyttelsen mod inddragelse i udlændingelovens § 26, stk. 1, finder ikke
anvendelse ved afgørelsen om forlængelse. Spørgsmålet om forlængelse af
opholdstilladelse vil imidlertid som hidtil skulle afgøres under inddragelse
af relevant praksis fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol.
3.
Med lovforslaget foreslås det præciseret i udlændingelovens § 19, stk. 1,
nr. 1, at der ved en afgørelse om inddragelse efter bestemmelsen skal tages
hensyn til grundlaget for opholdstilladelsen, herunder om opholdstilladel-
sen er meddelt efter § 7, stk. 1, 2 eller 3. På den måde tydeliggøres det, at
der er væsentlig forskel på, hvilke betingelser der skal stilles for inddragel-
se alt afhængigt af, om der er tale om konventionsflygtninge, udlændinge
med beskyttelsesstatus eller udlændinge med midlertidig beskyttelsessta-
tus.
Der kan herom i øvrigt henvises til pkt. 2.3 og 2.5 i de almindelige be-
mærkninger til lovforslag nr. L 72 om ændring af udlændingeloven (Mid-
lertidig beskyttelsesstatus for visse udlændinge samt afvisning af realitets-
behandling af asylansøgninger, når ansøgeren har opnået beskyttelse i et
andet EU-land mv.), som er fremsat den 14. november 2014.
Endvidere kan der henvises til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr.
841 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrations-
politik.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det sene svar, der skyldes et stort arbejdspres i ministeriet, beklages.
4