Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
UUI Alm.del
Offentligt
1426347_0001.png
Udlændingeafdelingen
Folketinget
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
26. november 2014
Asyl- og Visumkontoret
Adam Abdel Khalik
2014-0032-1493
1316999
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 841 (Alm. del), som Folketin-
gets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsmi-
nisteren den 23. september 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jo-
hanne Schmidt-Nielsen (EL).
Mette Frederiksen
/
Rasmus Kieffer-Kristensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 841 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-
og Integrationspolitik:
”Kan ministeren bekræfte, at Danmark, når det gælder konven-
tionsflygtninge, er konventionsmæssigt forpligtet til kun at
inddrage deres opholdstilladelser, hvis der foreligger grund-
læggende og varige ændringer i omstændighederne i hjemlan-
det, mens der konventions- og lovgivningsmæssigt ikke stilles
samme krav, hvis man skal inddrage opholdstilladelsen for en
flygtning, der har fået beskyttelsesstatus?”
Svar:
1.
Justitsministeriet kan bekræfte, at der er forskel på, hvilke betingelser
der stilles for inddragelse af en tidsbegrænset opholdstilladelse udstedt i
medfør af asylreglerne afhængigt af, om der er tale om en udlænding, som
er meddelt opholdstilladelse med konventionsstatus eller beskyttelsessta-
tus. Der henvises til pkt. 2.5 i lovforslag nr. L 72 om ændring af udlændin-
geloven (Midlertidig beskyttelsesstatus for visse udlændinge samt afvis-
ning af realitetsbehandling af asylansøgninger, når ansøgeren har opnået
beskyttelse i et andet EU-land m.v.), som er fremsat den 14. november
2014.
2.
For udlændinge, der er meddelt opholdstilladelse med konventionssta-
tus, jf. udlændingelovens § 7, stk. 1, skal reglerne om inddragelse af op-
holdstilladelse for udlændinge med konventionsstatus administreres i
overensstemmelse med flygtningekonventionens artikel 1 C om ophør af
flygtningestatus.
Efter flygtningekonventionens artikel 1, litra C, finder flygtningekonven-
tionen ikke anvendelse på en flygtning, der
”(1) på ny frivilligt har søgt det lands beskyttelse, i hvilket han
har statsborgerret; eller
(2) efter at have mistet sin statsborgerret frivilligt har gener-
hvervet denne; eller
(3) har erhvervet en ny statsborgerret og nyder godt af det
lands beskyttelse, i hvilket han er blevet statsborger; eller
(4) frivilligt på ny har bosat sig i det land, som han har forladt,
eller udenfor hvilket han er forblevet af frygt for forfølgelse;
eller
(5) ikke længere kan afslå at søge det lands beskyttelse, i hvil-
ket han har statsborgerret, fordi de omstændigheder, ifølge
hvilke han er blevet anerkendt som flygtning, er bortfaldet.
Denne bestemmelse skal dog ikke finde anvendelse på en af
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
denne artikels artikel A (1) omfattet flygtning, som kan påbe-
råbe sig tvingende grunde, der har deres oprindelse i tidligere
forfølgelse, til at afslå at søge beskyttelse fra det land, i hvilket
han har statsborgerret;
(6) uden at være i besiddelse af nogen statsborgerret er i stand
til at vende tilbage til det land, i hvilket han tidligere har haft
fast bopæl, fordi de forhold, som førte til, at han er blevet an-
erkendt som flygtning, ikke længere er til stede. Denne be-
stemmelse skal dog ikke finde anvendelse på en af denne arti-
kels afsnit A (1) omfattet flygtning, som kan påberåbe sig
tvingende grunde, der har deres oprindelse i tidligere forfølgel-
se, til at afslå at vende tilbage til det land, i hvilket han tidlige-
re havde fast bopæl.”
De første fire ophørsgrunde tager udgangspunkt i den enkelte flygtnings
individuelle forhold, mens det centrale i nr. 5 og 6 er, at forholdene i det
land, hvor den pågældende flygtede fra, har ændret sig i en sådan grad, at
flygtningen ikke længere kan påberåbe sig beskyttelse efter konventionen.
I forarbejderne til lov nr. 572 af 31. maj 2010, jf. punkt 7.3 i bemærknin-
gerne til lovforslag nr. L 188 af 26. marts 2010, henvises der til, at det
fremgår af UNHCR’s Handbook on Procedures and Criteria for Deter-
mining Refugee Status, pkt. 135, at ”omstændigheder” omhandler funda-
mentale forandringer i landet, som kan formodes at fjerne grundlaget for
frygten for forfølgelse. At der sker en eventuelt forbigående forandring i
forholdene vedrørende den enkelte flygtnings frygt, der ikke indebærer en
sådan grundlæggende ændring af omstændighederne, er ikke tilstrækkeligt
til, at denne bestemmelse finder anvendelse.
Ved afgørelser om eventuel inddragelse af opholdstilladelser meddelt efter
udlændingelovens § 7, stk. 1, hvor inddragelse overvejes som følge af æn-
dringer i de generelle forhold i hjemlandet, skal der således tages stilling
til, om der er sket så fundamentale, stabile og varige ændringer i hjemlan-
det, at opholdstilladelsen kan inddrages.
3.
Udlændinge med beskyttelsesstatus, jf. udlændingelovens § 7, stk. 2, er
ikke omfattet af flygtningekonventionen, og der skal således ikke som be-
tingelse for inddragelse stilles krav om, at der er sket fundamentale, stabile
og varige ændringer i hjemlandet. Dette er også forudsat i forarbejderne til
lov nr. 572 af 31. maj 2010 (lovforslag nr. 188 af 26. marts 2010), jf. punkt
7.3, uanset at Flygtningenævnet i visse tilfælde synes at have anlagt en an-
den praksis.
Det sene svar beklages.
3