Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
UUI Alm.del
Offentligt
1415012_0001.png
Udlændingeafdelingen
Folketinget
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
31. oktober 2014
Asyl- og Visumkontoret
Carina Verup Simonsen
2014-0032-1470
1330405
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 818 (Alm. del), som
Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til
justitsministeren den 12. september 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Tom Behnke (KF).
Mette Frederiksen
/
Rasmus Kieffer-Kristensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 818 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-
og Integrationspolitik:
”Ministeren bedes redegøre for, om der i dag er praksis for, at
myndighederne genoptager en asylsag, hvis en person, der har
asylstatus i Danmark, rejser på ferie i hjemlandet, som ved-
kommende er flygtet fra?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Udlændingestyrelsen, der har oplyst følgende:
”Når Udlændingestyrelsen modtager oplysninger om en flygt-
nings rejse til hjemlandet, vurderer styrelsen, om der efter ud-
lændingeloven er grundlag for at inddrage opholdstilladelsen.
Oplysninger om, at en flygtning er rejst til hjemlandet, modta-
ger styrelsen fra bl.a. politiet, kommuner, private personer eller
fra den pågældende selv, f.eks. i forbindelse med en ansøgning
om forlængelse af opholdstilladelse, hvor flygtningen på tro og
love skal underskrive en erklæring om, hvorvidt vedkommende
har været i hjemlandet.
Styrelsen indkalder den pågældende til en samtale, hvor om-
stændighederne vedrørende rejsen til hjemlandet og forholdene
under opholdet oplyses nærmere. Udlændingen skal efter ud-
lændingelovens § 40, stk. 1, 1. pkt., meddele de oplysninger,
som er nødvendige for at vurdere, om en opholdstilladelse kan
inddrages eller bortfalde. Overtrædelse af bestemmelsen straf-
fes med bøde og under skærpede omstændigheder med fængsel
i indtil 1 år, jf. udlændingelovens § 60, stk. 1.
Styrelsen vurderer herefter, om betingelserne for at inddrage
opholdstilladelsen efter bestemmelserne i udlændingelovens §
19, stk. 2, nr. 4, eller § 19, stk. 1, nr. 1, er opfyldt.
Efter udlændingelovens § 19, stk. 2, nr. 4, kan en tidsbegræn-
set eller tidsubegrænset opholdstilladelse inddrages, når en
flygtning rejser på ferie eller andet korterevarende ophold til
det land, hvor udlændingemyndighederne har fundet, at ud-
lændingen risikerer forfølgelse, og forholdene, der har begrun-
det opholdstilladelsen, har ændret sig på en sådan måde, at ud-
lændingen ikke længere risikerer sådan forfølgelse. En op-
holdstilladelse kan inddrages indtil 10 år efter det tidspunkt,
hvor opholdstilladelsen er meddelt første gang.
Efter udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 1, kan en tidsbegræn-
set opholdstilladelse inddrages, når grundlaget for ansøgningen
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
eller opholdstilladelsen var urigtigt eller ikke længere er til
stede, herunder når udlændingen er flygtning, og forholdene,
der har begrundet opholdstilladelsen, har ændret sig på en så-
dan måde, at udlændingen ikke længere risikerer forfølgelse.
Rejser en flygtning til hjemlandet, kan bestemmelsen få selv-
stændig betydning i tilfælde, hvor de tidsmæssige betingelser i
udlændingelovens § 19, stk. 2, nr. 4, ikke er opfyldt.
Udlændingestyrelsen undersøger, om der er grundlag for at
inddrage en asyltilladelse såvel i tilfælde, hvor konkrete for-
hold vedrørende den enkelte flygtning har ændret sig på en så-
dan måde, at udlændingen ikke længere risikerer forfølgelse,
som i tilfælde, hvor de generelle baggrundsoplysninger viser,
at forholdene i den pågældendes hjemland har ændret sig på en
sådan måde, at den pågældende ikke længere risikerer forføl-
gelse.
Udlændingestyrelsen skal ved vurderingen af, om en opholds-
tilladelse kan inddrages, tage hensyn til, om inddragelse må
antages at virke særlig belastende på grund af bl.a. udlændin-
gens tilknytning til det danske samfund, udlændingens tilknyt-
ning til herboende personer og udlændingens manglende eller
ringe tilknytning til hjemlandet, jf. udlændingelovens § 26, stk.
1.
Udlændingestyrelsens afgørelse om inddragelse af en flygt-
nings opholdstilladelse kan påklages til Flygtningenævnet.
Udlændingestyrelsen har i perioden fra 1. januar 2012 til 30.
september 2014 truffet afgørelse om inddragelse af opholdstil-
ladelsen i syv sager, hvor en flygtning har været på besøg i
hjemlandet.
De statistiske oplysninger er behæftet med usikkerhed, da ud-
lændingesystemerne er opbygget som journaliserings- og sags-
styringssystemer og ikke som egentlige statistiksystemer.”
3