Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
UUI Alm.del
Offentligt
1415014_0001.png
Udlændingeafdelingen
Folketinget
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
31. oktober 2014
Asyl- og Visumkontoret
Carina Verup Simonsen
2014-0032-1470
1330397
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 817 (Alm. del), som
Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til
justitsministeren den 12. september 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Tom Behnke (KF).
Mette Frederiksen
/
Rasmus Kieffer-Kristensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 817 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-
og Integrationspolitik:
”Ministeren bedes redegøre for, hvordan det er muligt, at folk
fra Syrien kan få asyl i Danmark, når der er store områder i Sy-
rien, hvor der er fred og ro. Her henvises til udtalelser fra for-
manden for dansk-syrisk forening i artiklen ”Venstre: Seks års
fængsel for at rejse til Syrien”, BT den 11. september 2014.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Udlændingestyrelsen, der har oplyst følgende:
”Konflikten i Syrien og dennes betydning for Udlændingesty-
relsens praksis for meddelelse af asyl eller beskyttelsesstatus til
personer fra Syrien, har siden konfliktens start i 2011 været
fulgt meget nøje.
På baggrund af de løbende baggrundsoplysninger, som Udlæn-
dingestyrelsen modtager, og Flygtningenævnets praksis med-
deler Udlændingestyrelsen asyl (konventionsstatus) til syriske
mænd i alderen 18-42 år, der som asylmotiv har henvist til, at
de frygter at blive indkaldt eller genindkaldt til at gøre tjeneste
i den syriske hær.
Styrelsen meddeler beskyttelsesstatus til personer, der kommer
fra områder i Syrien, hvor der er væbnede kampe eller sker an-
greb mod civile, eller hvor der for nylig har fundet sådanne
handlinger sted. Det er en forudsætning for meddelelsen af op-
holdstilladelsen, at de pågældende personer må anses for at be-
finde sig i en situation, hvor de ved en tilbagevenden til hjem-
landet risikerer at blive udsat for forhold omfattet af Den Eu-
ropæiske Menneskerettighedskonventions artikel 3.
Også personer, der kommer fra et område, der aktuelt måtte
blive anset for mere sikkert og stabilt, men hvor de pågælden-
de for at vende tilbage til dette område, vil skulle passere om-
råder, hvor der pågår kamphandlinger eller foretages angreb
mod civile mål, meddeles beskyttelsesstatus.
Udlændingestyrelsen og Flygtningenævnet modtager løbende
aktuelle oplysninger om konfliktens udstrækning og intensitet,
herunder oplysninger om det aktuelle konfliktniveau, og om
hvilke områder der må anses for konfliktområder.
Udlændingestyrelsen følger således løbende udviklingen i Sy-
rien med henblik på en vurdering af, om de aktuelle forhold i
landet giver grundlag for en ændring eller justering af styrel-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
sens nuværende praksis for meddelelse af asyl og beskyttelses-
status til personer fra Syrien.”
For så vidt angår Flygtningenævnets praksis henvises der til formandska-
bets 22. beretning 2013 side 420 ff. Som det bl.a. fremgår heraf, følger
Flygtningenævnet løbende udviklingen i Syrien med henblik på at vurdere
dens betydning i forhold til asylansøgere fra Syrien. Det sker bl.a. ved, at
Udenrigsministeriet løbende fremsender rapporter med aktuelle oplysnin-
ger om konfliktens udstrækning og intensitet.
3