Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
UUI Alm.del
Offentligt
1319600_0001.png
1319600_0002.png
1319600_0003.png
Udlændingeafdelingen
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Dato:6. december 2013Kontor: Asyl- og VisumkontoretSagsbeh: Adam Ahmed FathiAhmed Abdel KhalikSagsnr.: 2013-0032-0973Dok.:959597
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 80 (Alm. del), som Folketin-gets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsmi-nisteren den 5. november 2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra med-lem af Folketinget Johanne Schmidt-Nielsen (EL).
Morten Bødskov/Rasmus Kieffer-Kristensen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 80 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-

og Integrationspolitik:

”Ministeren bedes kommentere The Guardians artikel "Syrianrefugees face bleak time in Bulgaria's broken asylum system"fra 24. oktober 2013 - herunder særskilt de i artiklen citeredeudtalelser fra UNHCR og den bulgarske Helsinki-Komité, hvorforholdene for asylansøgere i Bulgarien betegnes som "inhu-mane" - og oplyse, om han på baggrund af artiklen og de i øv-rigt fremkomne oplysninger om forholdene for flygtninge ogasylansøgere i Bulgarien finder det betryggende at tilbagesen-de asylansøgere fra Danmark til Bulgarien efter Dublin-forordningens regler. (http://www.theguardian.com/global-development/2013/oct/24/syrian-refugees-bulgaria-asylum)

Svar:

1.

I den omtalte artikel af 24. oktober 2013 fra avisen The Guardian be-skrives, hvordan Bulgarien siden sommeren 2013 har oplevet en stigendeindrejse af flygtninge fra bl.a. Syrien, og hvordan det belaster det bulgar-ske asylsystem. Af artiklen fremgår det, at det især er indkvarteringssy-stemet, som er under pres som følge af den øgede indrejse. Det fremgårendvidere, at de bulgarske myndigheder – med støtte fra EU – arbejder påat opgradere modtagefaciliteterne og opføre nye modtagecentre.

2.

Ud fra de oplysninger, som Justitsministeriet er i besiddelse af, er derikke grundlag for at antage, at det bulgarske asylsystem lider af sådannesystemiske mangler, at det generelt må antages, at alle asylansøgere deroverføres til Bulgarien i medfør af Dublin-forordningen vil risikere en be-handling i strid med Den Europæiske Menneskerettighedskonventions ar-tikel 3.Som det fremgår af Justitsministeriets brev af 6. september 2013 til Folke-tingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik (alm. del – bilag148), er det imidlertid ministeriets opfattelse, at der er grundlag for at væresærligt opmærksom på forholdene for asylansøgere i visse lande, herunderBulgarien, og at der derfor bør udvises opmærksomhed i forbindelse medoverførsel af visse personer til Bulgarien efter Dublin-forordningen.Denne praksis indebærer, at der ikke kan opstilles fast definerede gruppersom f.eks. familier med børn, enlige, gravide eller alvorligt syge, som ale-ne på grund af sådanne objektive kriterier må betragtes som særligt sårbare2
og derfor ikke bør overføres til visse lande, herunder Bulgarien. Derimodforetages der en samlet vurdering af, om bl.a. de personlige, sundheds-mæssige og familiemæssige omstændigheder sammenholdt med de fore-liggende oplysninger om de vilkår, som den pågældende må antages at bli-ve mødt med, fører til, at den pågældende ikke skal overføres i medfør afDublin-forordningen.

3.

Det kan tilføjes, at Det Europæiske Asylstøttekontor (EASO) og Bulga-rien for nylig har indgået en aftale om støtte til Bulgarien inden for asyl-og modtageområdet, hvor fokus bl.a. vil være på registrering af asylansø-gere, modtageforholdene og selve asylsagsbehandlingen. Danmark har tid-ligere stillet ekspertbistand til rådighed for EASO’s arbejde, og Danmarker også parat til at yde bistand på ny gennem EASO, såfremt der viser sigat være behov herfor.
3