Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
UUI Alm.del
Offentligt
1420362_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
14. november 2014
Politikontoret
Ditte Refsgaard
2014-0032-1459
1356420
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 789 (Alm. del), som
Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til
justitsministeren den 2. september 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Johanne Schmidt-Nielsen (EL).
Mette Frederiksen
/
Esben Haugland
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 789 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-
og Integrationspolitik:
”Vil ministeren oplyse, i hvilket omfang udlændinge, der er
frihedsberøvet alene med hjemmel i udlændingeloven, anbrin-
ges i andre institutioner under Kriminalforsorgen end IFFA El-
lebæk”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Ved lov nr. 248 af 30. marts 2011 om ændring af udlændinge-
loven, hvorved EU´s direktiv om fælles standarder og procedu-
rer i medlemsstaterne for tilbagesendelse af tredjelandsstats-
borgere med ulovligt ophold (udsendelsesdirektivet) blev im-
plementeret, er der bl.a. indsat en bestemmelse i udlændinge-
lovens § 37, stk. 9 (nu stk. 10), hvorefter frihedsberøvelse med
henblik på udsendelse efter § 36 af en udlænding skal finde
sted i særlige faciliteter. Hvis dette ikke er muligt, skal den fri-
hedsberøvede holdes adskilt fra almindelige indsatte (personer,
som enten er varetægtsfængslede på grund af kriminalitet, eller
som afsoner en idømt straf).
Med virkning fra den 1. januar 2014 – i forbindelse med im-
plementeringen af den reviderede Dublin-forordning (Dublin
III) – blev udlændingelovens § 37, stk. 10, på ny ændret, idet
det blev præciseret, at udlændinge, der er frihedsberøvet med
henblik på at sikre afvisning eller overførsel efter Dublin-
reglerne, skal frihedsberøves i særlige faciliteter.
Udlændingelovens § 37, stk. 10, indeholder således i dag en
bestemmelse om, at frihedsberøvelse efter § 36 med henblik på
afvisning eller overførsel efter Dublin-reglerne eller udsendel-
se skal finde sted i særlige faciliteter, ligesom bestemmelsen
fastslår, at hvis dette ikke er muligt, skal den frihedsberøvede
holdes adskilt fra almindelige indsatte (personer, som enten er
varetægtsfængslede på grund af kriminalitet, eller som afsoner
en idømt straf).
Det fremgår af forarbejderne til lov nr. 248 af 30. marts 2011
og lov nr. 1619 af 26. december 2013, at anbringelse af fri-
hedsberøvede i almindelige fængsler eller arresthuse fortsat
kan finde sted umiddelbart efter pågribelsen. Herefter skal ud-
lændingen overføres til særlige faciliteter for frihedsberøvede
eller adskilles fra almindelige indsatte. Dette indebærer, at når
politiet efter pågribelsen har foretaget den nødvendige sagsbe-
handling, herunder afhøring og forelæggelse for Udlændinge-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
styrelsen med henblik på ud- eller afvisning og har modtaget
Udlændingestyrelsens resolution, skal den frihedsberøvede
overføres til en særlig facilitet for frihedsberøvede.
Rigspolitiet har sammen med Direktoratet for Kriminalforsor-
gen udarbejdet en blanket (følgeseddel), som udfyl-
des/afkrydses af politiet bl.a. med oplysninger om frihedsberø-
velsesgrundlaget og placering og afleveres til Kriminalforsor-
gens personale i forbindelse med indsættelsen.
Anbringelse i andre institutioner under Kriminalforsorgen end
Ellebæk kan således forekomme.”
Justitsministeriet kan supplerende oplyse, at der i Arresthuset i Aabenraa
er indrettet en særlig afdeling med et begrænset antal pladser til brug for
udlændinge, der er frihedsberøvede efter udlændingelovens § 36.
Direktoratet for Kriminalforsorgen har endvidere over for Justitsministeri-
et oplyst, at der – i overensstemmelse med hvad der fremgår af forarbej-
derne til lov nr. 248 af 30. marts 2011 og lov nr. 1619 af 26. december
2013 – i ganske få tilfælde kan ske overførsel fra Aabenraa og Ellebæk til
et arresthus eller Københavns Fængsler, når der foreligger ganske særlige
omstændigheder. Dette kan f.eks. være tilfældet, hvis betingelserne for an-
bringelse i sikringscelle er opfyldt, eller hvis et fortsat ophold i Ellebæk er
åbenbart uforsvarligt, f.eks. på grund af undvigelsesrisiko. Overførsel til
Københavns Fængsler kan desuden komme på tale, hvis der opstår behov
for indlæggelse i Vestre Hospital, og anbringelse på hospital uden for
Kriminalforsorgen skønnes uforsvarligt.
3