Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
W
sum.dk
Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik
Dato: 9. oktober 2014
Enhed: Sundhedsjura og læ-
gemiddelpolitik
Sagsbeh.: DEPFREPGRB
Sags nr.: 1404848
Dok nr.: 1547386
Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har den 26. august
2014 stillet følgende spørgsmål nr. 766 (Alm. del) til ministeren for sundhed og
forebyggelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jo-
hanne Schmidt-Nielsen (EL).
Spørgsmål nr. 766:
”Vil ministeren på baggrund af rapporten "Lige adgang til sundhed" og svaret
på SUU alm. del - spørgsmål 940, hvor det erkendes, at antallet af timer i be-
handling af etniske minoritetspatienter er beskåret på uddannelsen af praktise-
rende læger, tage initiativ til at sikre, at der gives bedre undervisning og kur-
sustilbud til nuværende og kommende praktiserende læger, sådan som Institut
for Menneskerettigheder anbefaler i rapporten?”
Svar:
Som det fremgår af min besvarelse af SUU alm. del – spørgsmål 940, er det
en faglig vurdering, hvordan en specifik speciallægeuddannelse mest hen-
sigtsmæssigt bør sammensættes for at uddanne velkvalificerede læger.
Det er Sundhedsstyrelsen, der varetager denne faglige vurdering og styrelsen
oplyste i forbindelse med ovennævnte besvarelse følgende:
”Indholdet
i det nye kursus giver det nødvendige afsæt af viden for uddannel-
seslægen på området. Uddannelseslægen opnår blandt andet informationer
om, hvordan yderligere viden inden for området tilegnes. Etniske minoriteters
vilkår og rolle i almen praksis berøres imidlertid også, uden at det er timefast-
lagt, under andre kurser og aktiviteter under uddannelsen, og ikke mindst i det
daglige klinisk-praktiske arbejde på uddannelsesstederne herunder både på
hospitalsafdelinger og i almen praksis.”
Jeg kan henholde mig til Sundhedsstyrelsens oplysninger, og i forlængelse op-
lyse, at Sundhedsstyrelsen følger området for speciallægeuddannelserne lø-
bende netop for at sikre, at speciallægeuddannelserne mest hensigtsmæssigt
bidrager til, at lægerne opnår de nødvendige kompetencer og kvalifikationer.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Gertrud Rex Baungaard