Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
UUI Alm.del
Offentligt
1401054_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Departementet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Dato: 19. marts 2014
Tlf. 3392 9300
Fax. 3393 2518
E-mail [email protected]
www.sm.dk
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 18. februar
2014 følger hermed ministeren for børn, ligestilling, integration og so-
ciale forholds endelige svar på spørgsmål nr. 230 (SOU alm. del).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU)
Karsten Lauritzen (V).
Sagsnr. 2014 - 2029
Spørgsmål nr. 230:
”Vil ministeren redegøre for udviklingen i antallet af forældrepålæg givet i de
enkelte kommuner over de seneste fem år?”
Svar:
Brugen af forældrepålæg fordelt på landets kommuner opgøres af Danmarks
Statistik på baggrund af indberetninger fra kommunerne. Det fremgår af
Danmarks Statistik (www.statistikbanken.dk), at der på nuværende tidspunkt
kun foreligger oplysninger for årene 2009-2011. Ifølge opgørelsen har der i
årene 2009-2011 samlet set været 100 familier, der har haft forældrepålæg
efter servicelovens § 57a. Der er dog ikke tale om unikke familier, idet kom-
munerne indberetter antallet af familier, der i løbet af det pågældende år har
været omfattet af ordningen. Der vil således være familier, der indgår i opgø-
relsen i flere år. Der henvises til vedlagte bilag 1 for en oversigt over antallet
af familier med forældrepålæg i årene 2009-2011 i de enkelte kommuner.
Forældrepålæg kan anvendes efter servicelovens § 57 a., stk. 2, når der er
risiko for, at et barns eller en ungs udvikling er i fare, og når det vurderes at
bero på, at forældremyndighedsindehaveren ikke lever op til sit forældrean-
svar. Forældrepålægget forudsætter, at der foreligger oplysninger om,
1. at barnet eller den unge har ulovligt skolefravær, eller at undervis-
ningspligten i øvrigt ikke opfyldes,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2. at barnet eller den unge har begået kriminalitet af et vist omfang eller
en vis grovhed,
3. at barnet eller den unge har alvorlige adfærds- eller tilpasningspro-
blemer, eller
4. at forældremyndighedsindehaveren nægter at samarbejde med de
relevante myndigheder om løsningen af barnet eller den unges proble-
mer.
Kommunalbestyrelsen skal som led i den samlede tilrettelæggelse af indsat-
sen over for barnet eller den unge konkret vurdere, om det er relevant at
træffe afgørelse om et forældrepålæg. Det kan fx være relevant i de tilfælde,
hvor barnets eller den unges forældre vurderes at være i stand til at påtage
sig et ansvar for at sikre barnets eller den unges skolegang, men hvor de af
forskellige årsager ikke har intentioner om at gøre det.
Et forældrepålæg vil derimod ikke være relevant i de tilfælde, hvor det må
antages, at forældrene ikke formår at løfte forældreansvaret som følge af fx
nedsat psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer. Forældrepå-
lægget skal således alene anvendes i de tilfælde, hvor det vurderes at med-
virke til, at forældrene lever op til forældreansvaret, og hvor det i øvrigt un-
derstøtter kommunalbestyrelsens øvrige indsats over for barnet eller den
unge.
Manu Sareen
/Lise Stidsen Vandahl
Vedlagt bilag:
Oversigt over antallet af familier, som i årene 2009-2011 har
modtaget et familiepålæg.