Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
UUI Alm.del
Offentligt
1398336_0001.png
Udlændingeafdelingen
Folketinget
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Christiansborg
1240 København K
Dato:
11. september 2014
Kontor:
Udlændingekontoret
Sagsbeh: Anders Sparholt Jørgen-
sen
Sagsnr.: 2014-0032-1430
Dok.:
1284331
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 759 (Alm. del), som Folketin-
gets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsmi-
nisteren den 25. august 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra medlem
af Folketinget Martin Henriksen (DF).
Karen Hækkerup
/
Anders Herping Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 759 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-
og Integrationspolitik:
”Er regeringen indstillet på at give udlændingepolitikken et
serviceeftersyn med henblik på at begrænse den ikke-vestlige
indvandring?”
Svar:
Jeg vil gerne starte med at slå fast, at regeringen fører en robust og rimelig
udlændingepolitik. Denne robuste og rimelige udlændingepolitik svarer i
øvrigt altovervejende til den udlændingepolitik, som det daværende VKO-
flertal førte indtil 2010.
På asylområdet har denne regering ikke ændret et komma i forhold til be-
tingelserne for at opnå asyl, og det er således de præcis samme regler, der
gælder i dag, som før regeringsskiftet i 2011.
På familiesammenføringsområdet har regeringen afskaffet det urimelige
og uretfærdige pointsystem, som VKO-flertallet nåede at indføre kort før
valget i 2011.
For mig er det helt afgørende, at de mennesker, der kommer hertil, bliver
godt integreret, og at reglerne bidrager til den gode integration. Et godt ek-
sempel på, at ægtefællesammenføringsreglerne kan medvirke til god inte-
gration, er selvforsørgelseskravet, som regeringen har fastholdt, fordi det
er helt afgørende, at såvel den herboende som den udenlandske ægtefælle
har tilknytning til arbejdsmarkedet. Reglerne skal derimod ikke – i hvert
fald ikke efter regeringens opfattelse – sende det budskab, at det er finere
at finde kærligheden i USA end i Thailand.
Jeg vil endvidere gerne henlede spørgerens opmærksom på, at langt ho-
vedparten af de udlændinge, der kommer til Danmark, kommer her for at
arbejde eller studere. Ud af det samlede antal opholdstilladelser mv. i 2013
udgjorde antallet af tilladelser til flygtninge og til familiesammenførte kun
ca. 15 pct. – hvoraf en betydelig del af familiesammenføringstilladelserne i
øvrigt blev givet til personer fra såkaldt vestlige lande eller fra Sydøstasi-
en.
Som det er spørgeren bekendt, er antallet af flygtninge fra Syrien steget
voldsomt over de senere år på grund af situationen i landet. Men Syrien
var altså i 2013 ikke engang blandt de 10 lande, hvorfra der kom flest ud-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
lændinge til Danmark. Det var derimod bl.a. Filippinerne, Indien, Kina,
USA og en række EU-lande.
Jeg skal ikke lægge skjul på, at stigningen i antallet af asylansøgere fra
bl.a. Syrien er en udfordring, men det er ganske enkelt ikke rigtigt, når det
hævdes, at indvandringen til Danmark hovedsagelig sker fra ikke-vestlige
lande, og at denne indvandring er eksploderet på grund af regeringens ud-
lændingepolitik.
3