Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
UUI Alm.del
Offentligt
1
Det talte ord gælder
Tak for spørgsmålet.
Jeg ser frem til, at vi her i dag kan få en konstruktiv
debat om udfordringer og løsninger på integrations-
området.
Det korte svar på spørgsmålet er, at antallet af perso-
ner, der ansøger om asyl, ikke er afgørende for inte-
grationen. Men at antallet af opholdstilladelser til
asylansøgere selvfølgelig har betydning. For det er jo
dem, der skal boligplaceres i kommunerne og i gang
med integrationsprogrammet.
Jeg vil derfor lægge til grund, at spørgerne efterlyser
mine holdninger til, om antallet af asylansøgere, der i
givet fald har fået opholdstilladelse, har betydning for
mulighederne for vellykket integration.
Det kan konstateres, at antallet af opholdstilladelser
på baggrund af asyl har været stigende de senere år.
Det er der flere årsager til, hvilket justitsministeren al-
lerede har redegjort så glimrende for. For mit ved-
kommende – med ansvaret for integrationen – under-
streger udviklingen vigtigheden af, at vi sikrer en vel-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
lykket integration af de nye borgere, som får opholds-
tilladelse.
Er der en sammenhæng mellem, hvor mange perso-
ner, der får opholdstilladelse, fx på baggrund af asyl,
og så omfanget af den integrationsopgave, der skal
løses? Ja, naturligvis. Her er der da en opgave for
kommunerne at håndtere, men det mener jeg også, at
de er i stand til.
Har vi så slet ikke integrationsudfordringer? Jo, det
har vi. Vi har udfordringer i forhold til at få dem, der
får asyl, integreret her i landet. Men vi har også inte-
grationsudfordringer mere bredt i forhold til dem, der
allerede er her – nogle endda i anden eller tredje ge-
neration.
Statistikkerne viser os desværre med al tydelighed, at
vi har store udfordringer. Det gælder for eksempel ik-
ke-vestlige indvandreres beskæftigelsesgrad, at
mange nydanske børn har store faglige problemer i
skolen, og at kriminalitetsraten er alt for høj.
Samtidig viser analyser os, at der er store forskelle på
kommunernes evne til at få integrationen til at lykkes.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Det er udfordringer, som jeg og resten af regeringen
er stærkt optagede af at få bugt med. Og det gør vi
ved at møde reelle problemer med reelle løsninger.
Derfor har regeringen gennemført store og gennem-
gribende reformer af arbejdsmarkedet og uddannel-
sessystemet. Og det er derfor, jeg har sagt, at der nu
er behov for at give integrationsindsatsen i kommu-
nerne et løft.
Jeg tror nemlig ikke på, at vi får flere i beskæftigelse
ved et burkaforbud, eller at kriminaliteten falder, hvis
vi tager endnu en rituel dans om frikadellerne i dagin-
stitutionerne. Og jeg tror heller ikke på, at flere ny-
danske unge klarer sig godt i gennem skole- og ud-
dannelsessystemet, hvis vi laver en værdikanon.
Jeg vil komme tilbage til behovet for at give integrati-
onsindsatsen i kommunerne et løft, men først et par
ord om regeringens integrationspolitik og de initiati-
ver, vi allerede har taget.
Regeringens integrationspolitik bygger på, at integra-
tionen af nydanskere er en fælles opgave. Nydanske-
re skal bydes velkomne ind i vores fællesskaber, men
vi skal som samfund også tydeligt kommunikere vo-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
res krav og forventninger til den enkelte. Og det, vi
forventer, er jo, at alle – uanset baggrund – tager an-
svar for egen integration. Og vi forventer ikke mindst,
at alle efter bedste evne bidrager til og aktivt går ind i
det danske samfund på de præmisser, som gælder
her.
Og vi skal naturligvis stille de samme krav til nydan-
skere som til alle andre danskere: At man så vidt som
overhovedet muligt bliver selvforsørgende og bidrager
til samfundet.
Erfaringerne viser os – hvilket jeg ved, at spørgerne
er enige med mig i – at hovedvejen til vellykket inte-
gration går gennem deltagelse på arbejdsmarkedet.
Ud over at den enkelte gennem arbejde bliver i stand
til at forsørge sig selv og sin familie, så er arbejds-
pladserne et af de væsentligste sociale fællesskaber,
vi har. At blive en del af en dansk arbejdsplads er
utrolig vigtigt for en vellykket integration af den enkel-
te nydansker.
En af de største udfordringer med at få nydanskere
ind på det danske arbejdsmarked er, at mange har
mangelfulde kundskaber. Det gælder både uddannel-
sesmæssigt og i forhold til at mestre det danske
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
sprog. Og det gælder både for dem, som kun har væ-
ret en ganske kort periode i Danmark, men desværre
også for mange nydanskere, som i flere år har levet
og boet her i landet.
Dét at komme godt igennem skole- og uddannelses-
systemet er derfor også helt afgørende for mulighe-
derne for en vellykket integration. Gode kundskaber –
både fagligt og sprogligt – er nemlig en forudsætning
for at klare sig godt på arbejdsmarkedet. Men det er
også en forudsætning for at kunne gebærde sig i
hverdagen uden for arbejdspladsen.
Vi har i regeringen – som bekendt – fået vedtaget en
stor og ambitiøs reform af den danske folkeskole,
som vil få stor betydning for nydanske børn og unge.
Og regeringen har iværksat gennemgribende refor-
mer af arbejdsmarkedet. Vi har bl.a. gennemført en
omfattende reform af kontanthjælpssystemet. Lige-
som vi har reformeret førtidspensions- og fleksjobom-
rådet.
Her har vi stillet store krav til alle danskere om at gøre
en ekstra indsats. Og disse krav gælder naturligvis
også for nydanskerne. Jeg har derfor stor tillid til, at
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
reformerne vil bringe flere ind på det danske ar-
bejdsmarked.
Når det særligt gælder de nyankomne udlændinge,
tror jeg et af problemerne har været, at der ikke har
været tilstrækkelig sammenhæng i de indsatser, som
de er blevet mødt med. Det gælder særligt i forhold til
de borgere, der har komplekse behov, og det har
mange af de nyankomne, der får opholdstilladelse på
baggrund af asyl.
Hvis vi fx har at gøre med en traumatiseret flygtning,
så vil der være behov for både psykologisk hjælp og
sundhedsmæssig behandling. En familie, hvor fx bør-
nene har været vidne til krigshandlinger og vold, vil
ofte stå med store sociale udfordringer. Her er det af-
gørende, at der ses på borgerens og familiens sam-
lede behov, hvis det skal lykkes at skabe en virk-
ningsfuld integrationsindsats.
Regeringen har derfor indført en pligt for kommuner-
ne til at tilbyde en samlet integrationsplan til ny-
ankomne flygtninge og familiesammenførte. Integrati-
onsplanen skal bidrage til et mere helhedsorienteret
syn på den enkelte borger. Planen skal skabe bedre
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
sammenhæng mellem elementer i integrationen af
den enkelte.
Så man kan roligt sige, at regeringen tager integrati-
onsopgaven alvorligt, og at meget allerede er gjort.
Men der kan og skal gøres mere, og det handler ikke
mindst om, at der skal ske et løft i kommunernes in-
tegrationsindsats.
Vi kan, som jeg allerede har nævnt, se, at der er store
forskelle på integrationen i kommunerne. Nogle gør
det godt, og andre halter bagefter. Der er basis for at
tro på, at vi kan løfte den samlede integrationsind-
sats, så vi får de unge godt igennem skole og uddan-
nelse og flere ind på arbejdsmarkedet.
Noget af det, jeg her har været ude og pege på, er, at
vi skal sørge for, at de gode erfaringer spredes til alle
kommuner. Vi skal sørge for, at kommunerne kan
trække på viden om indsatser, der virker. Og vi skal
støtte kommunerne i at omsætte viden til praksis.
Det er en holdning, som jeg deler med kommunerne.
Regeringen og KL har derfor i Kommuneøkonomiafta-
len for 2015 aftalt, at vi nu indleder en dialog om,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8
hvordan vi sammen kan give integrationsindsatsen
det nødvendige løft.
Jeg har luftet et forslag om, at vi indgår et forpligtende
partnerskab, hvor de enkelte kommuner forpligter sig
til at sætte ambitiøse mål og følge op med konkrete
indsatser på områder, hvor integrationen halter i net-
op deres kommune. Det kan være i forhold til at få
nydanske unge i beskæftigelse, det kan være at løfte
nydanske drenge i folkeskolen eller få dem godt vide-
re i en ungdomsuddannelse.
Kommunerne skal have støtte til det her, fx ved at
kunne trække på et rejsehold af eksperter, der hjæl-
per med vejledning og vidensdeling. Og vi vil fra sta-
tens side sammen med kommunerne løbende følge
op på, om tingene rykker sig.
Også når det specifikt gælder de nyankomne, tror jeg,
at vi kan gøre det lidt bedre. Det kunne fx være ved at
se på, om vi kan gøre det treårige integrationspro-
gram bedre og mere målrettet, så flere kommer igen-
nem på kortere tid. Men det kunne også være ved at
se på, om vi kan blive bedre og hurtigere til at få an-
erkendt de kvalifikationer, den nytilkomne har med
sig.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9
Jeg ser frem til den videre dialog med KL og kommu-
nerne om, hvordan vi sammen kan løfte integrations-
indsatsen. Og jeg hilser generelt debatten om, hvor-
dan vi styrker integrationsindsatsen velkommen. Vi
står med fælles udfordringer, som skiftende regerin-
gen har arbejdet med, og hvor der ikke er et enkelt
”quick fix”.
Tak for ordet.