Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
UUI Alm.del
Offentligt
1394284_0001.png
Udlændingeafdelingen
Dato:
Dok.:
19. august 2014
1273016
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål AA fra Folketingets
Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik den 21. august 2014
Samrådsspørgsmål AA:
”Vil ministeren redegøre for, hvad ministeren mener, sammenhængen
er mellem regeringens lempelser på henholdsvis udlændinge- og fami-
liesammenføringsområdet og de observerede stigninger i antallet af så-
vel asylansøgere til Danmark som tilladelser til familiesammenføring i
Danmark. Ministeren bedes særligt belyse, hvilken betydning hun me-
ner konflikten i Syrien og situationen i henholdsvis Afghanistan og So-
malia har for stigningerne, særligt i lyset af ministerens besvarelse af
UUI alm. del – spørgsmål 435, hvoraf det fremgår, at der er sket en
markant stigning i antallet af asylansøgere, selv når man fratrækker
asylansøgere fra de nævnte lande.”
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V) og Martin
Geertsen (V).
1.
Jeg vil gerne starte med at slå fast, at regeringen fører en robust og
rimelig udlændingepolitik. Denne robuste og rimelige udlændingepoli-
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
tik svarer i øvrigt altovervejende til den udlændingepolitik, som VK-
regeringen førte indtil 2010.
Når nu en del af samrådet kommer til at handle om asyl, vil jeg gerne
indlede med at understrege, at denne regering ikke har ændret et kom-
ma i forhold til betingelserne for at opnå asyl i Danmark.
Det er altså præcis de samme regler, der gælder, når det skal vurderes,
om en udlænding har krav på asyl i Danmark i dag, som da VK-
regeringen havde magten.
Og der er da heller ikke grundlag for at antage, at der er nogen som
helst sammenhæng mellem regeringens politik og stigningen i antallet
af asylansøgere, der er kommet til Danmark.
Det stigende antal asylansøgere har sådan set en meget simpel, men
sikkert for Venstre en knap så spændende forklaring: Nemlig at antallet
af asylansøgere, der kommer til Europa, er steget markant gennem de
senere år. Den udvikling har selvfølgelig også ramt Danmark.
Det startede allerede i 2008 - under den daværende VK-regering - hvor
Danmark frem til 2010 oplevede mere end en fordobling i antallet af
asylansøgere. Udviklingen er desværre fortsat, og den grundlæggende
forklaring er krig og ufred i verden. Ifølge UNHCR er der for første
gang siden 2. verdenskrig over 50 millioner flygtninge på verdensplan.
Og lige nu oplever Europa et ekstraordinært stort flygtningepres. Det
skyldes særligt antallet af flygtninge fra Syrien, hvor mere end 3 milli-
oner mennesker ifølge FN er flygtet ud af landet.
Så stigningen i antallet af asylansøgere i Danmark over de seneste år
skyldes ikke regeringens udlændingepolitik, men derimod det stigende
antal flygtninge i Europa og i resten af verden.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1394284_0003.png
Al respekt for, at Venstre ønsker at føre en anden udlændingepolitik
end regeringen, men synspunktet om, at regeringens politik har ført til
flere asylansøgere, er ganske enkelt forkert.
For det første var der en større procentvis stigning i antallet af asylan-
søgere i Danmark fra 2008 til 2010 under den daværende VK-regering,
end der har været fra 2011 til 2013 under den nuværende regering.
For det andet har Danmark i 2013 modtaget en mindre andel af det sam-
lede antal asylansøgere i Europa, end Danmark gjorde i 2010. Så Dan-
mark var på den vis faktisk et mere populært asylland i 2010 end i
2013. Jeg behøver vel næppe atter minde om, hvem der havde rege-
ringsmagten i 2010.
Så uanset hvor mange gange, man siger til medierne, at det skyldes re-
geringens udlændingepolitik, at der er et stigende antal asylansøgere i
Danmark, så er det simpelthen ikke rigtigt.
Men det betyder selvfølgelig ikke, at regeringen sidder på hænderne. Så
sent som i sidste uge blev det meldt ud, at det undersøges nærmere,
hvorfor antallet af asylansøgere fra Eritrea er steget eksplosivt over de
seneste måneder – og Udlændingestyrelsen har over for mig oplyst, at
der som udgangspunkt ikke vil blive meddelt asyl til asylansøgere fra
Eritrea, før disse undersøgelser er afsluttet.
Så når vi ser ændringer i tallene, der giver anledning til en reaktion, ja,
så reagerer vi selvfølgelig.
2.
Jeg er dernæst i samrådsspørgsmålet blevet bedt om specifikt at for-
holde mig til betydningen af konflikten i Syrien og udviklingen i Af-
ghanistan og Somalia.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1394284_0004.png
Antallet af asylansøgere i Danmark steg med ca. 3.700 personer fra
2011 til 2013. Heraf udgjorde stigningen i antallet af syrere ca. 1.300,
og stigningen i antallet af somaliere ca. 850. Stigningen i antallet af
asylansøgere, som er statsborgere i disse lande, var således på ca. 2.150
personer fra 2011 til 2013. Det betyder, at stigningen i antallet af asyl-
ansøgere fra disse to lande udgjorde ca. 58 procent af den samlede stig-
ning.
For så vidt angår Afghanistan er den nedadgående tendens fortsat de
senere år, således at antallet er faldet fra ca. 1.000 i 2009 til lidt over
400 i 2013.
Jeg er sådan set ikke sikker på, at man kan bruge de her landetal til no-
get som helst. Hvis formålet er at se, om Danmark er en ”asylmagnet”,
så er det efter min opfattelse mere interessant at sammenligne os år for
år med vores nabolande. Og det giver et klart billede af, at det er Dan-
mark ikke, snarere tværtimod.
Jeg er godt klar over, at det ikke passer særlig godt ind i det billede,
som spørgerne ønsker at tegne, men hvis vi kigger på tallene, så steg
antallet af asylansøgere i Danmark med 22 pct. fra 2012 til 2013.
Ser vi på situationen i vores nabolande, oplevede Holland sidste år en
stigning på mere end 35 pct., og Norge havde som os en stigning på 22
pct. Sverige oplevede en stigning på 24 pct., mens Tyskland havde en
stigning på hele 70 pct. i forhold til året før.
Det samlede antal asylansøgere i disse 4 lande steg med 43 procent fra
2012 til 2013 – altså en væsentlig højere stigning end Danmarks 22 pct.
Så man kan faktisk sige, at Danmark – sammenlignet med vores nabo-
lande – i 2013 var et relativt mindre søgt tilflugtssted for asylansøgere.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kan jeg så love, at den udvikling fortsætter? Nej, det kan jeg selvsagt
ikke. 2014-tallene viser et mudret billede: I årets første måneder var der
et egentligt fald i antallet af asylansøgere i Danmark samtidig med, at
antallet af asylansøgere i vores nabolande fortsat steg. Men hen over
sommeren har Danmark oplevet en markant stigning i antallet af asyl-
ansøgere. Udlændingestyrelsen undersøger som nævnt for øjeblikket år-
sagerne til stigningen for så vidt angår Eritrea.
Vi kan altså konstatere, at en række af vores nabolande og vi selv har
oplevet betydelige stigninger i antallet af asylansøgere over de senere
år, men at Danmark langt fra ligger i toppen, hverken i absolutte tal el-
ler relativt. Der er naturligvis heller ikke her nogen garanti for, at Dan-
mark vil fortsætte med at opleve mindre stigninger end vores nabolan-
de.
Det er indlysende, at situationen i Syrien er ekstraordinær, men det er
lige så indlysende, at løsningen ikke er at tømme Syrien for syrere. Og
vi håber selvfølgelig alle, at der snart kommer en løsning på konflikten,
som gør, at behovet for at flygte fra Syrien bliver mindre, og som giver
mulighed for, at de mennesker, der er flygtet fra Syrien, kan vende
hjem.
3.
Og så videre til anden del af samrådsspørgsmålet, som vedrører fami-
liesammenføring.
På familiesammenføringsområdet har regeringen afskaffet det urimelige
og uretfærdige pointsystem, som VK-regeringen nåede at indføre kort
før valget i 2011.
Afskaffelsen af pointsystemet står vi gerne ved. Pointsystemet gjorde,
at det var lettere at få lov til at leve i Danmark med sin ægtefælle, hvis
man var akademiker, end hvis man var håndværker. En sådant uddan-
nelsessnobberi er ikke og vil aldrig blive regeringens politik.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1394284_0006.png
For mig er det helt afgørende, at de mennesker, der kommer hertil, bli-
ver godt integreret, og at reglerne bidrager til den gode integration. Et
godt eksempel er 24-årsreglen, som Venstre nu vil udvande. 24-
årsreglen er vores måske vigtigste værn mod tvangsægteskaber og ar-
rangerede ægteskaber, og jeg forstår ganske enkelt ikke, at Venstre tør
gamble med den regel.
Et andet eksempel på, at reglerne kan medvirke til god integration, er
selvforsørgelseskravet, som regeringen har fastholdt, fordi det er helt
afgørende, at såvel den herboende som den udenlandske ægtefælle har
tilknytning til arbejdsmarkedet.
Reglerne skal som sagt understøtte god integration og sikre, at den
udenlandske ægtefælle ikke bliver en byrde for vores velfærdssamfund.
Reglerne skal derimod ikke – i hvert fald ikke efter regeringens opfat-
telse – sende det budskab, at det er finere at finde kærligheden i USA
end i Thailand.
4.
Og lad mig nu vende mig mod tallene:
Helt overordnet adskiller tallene for 2013 sig ikke markant fra tallene
for 2010, som var det sidste hele år, før pointsystemet blev indført. Og
lad mig nævne, at VKO på det tidspunkt havde været ved magten i me-
re end 8 år.
Ser vi på antallet af ansøgninger, er billedet følgende:
I 2010 blev der indgivet 6.730 ansøgninger om familiesammenføring,
og i 2013 blev der indgivet 7.215 ansøgninger om familiesammenfø-
ring. Antallet af ansøgninger er altså i forhold til 2010 steget med 485,
hvilket svarer til en stigning på ca. 7 pct.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1394284_0007.png
Den lille stigning, der er, kan forklares med stigningen i antallet af an-
søgninger fra syriske statsborgere. I 2010 var der 137 ansøgninger fra
syriske statsborgere, mens der i 2013 var 627. Det svarer til en stigning
på 490 ansøgninger.
Ser man bort fra ansøgningerne fra syriske statsborgere, var der faktisk
færre, der søgte om familiesammenføring i 2013 end i 2010.
Ser vi på antallet af tilladelser, er billedet i vidt omfang det samme:
I 2010 blev der givet 4.768 tilladelser til familiesammenføring, og i
2013 var det 5.112 tilladelser. Der blev således givet 344 flere tilladel-
ser i 2013 sammenlignet med 2010. Det svarer også til en stigning på
ca. 7 pct.
Også den stigning kan forklares med, at der gives flere familiesammen-
føringstilladelser til flygtninge, bl.a. fra Syrien, Somalia og Afghanistan
(altså de typiske asyllande).
5.
Og når vi nu er ved det, vil jeg gerne rette den misforståelse, at af-
skaffelsen af pointsystemet på familiesammenføringsområdet skulle gø-
re det mere attraktivt at søge asyl i Danmark. Misforståelsen baserer sig
formentlig på en antagelse om, at det er blevet nemmere at få sin ægte-
fælle her til landet, hvis man faktisk får asyl.
I den forbindelse er det værd at huske, at der for så vidt angår familie-
sammenføring, hvor den herboende udlænding er flygtning, gælder sær-
lige regler. Hvis der eksempelvis netop er givet asyl til en syrisk stats-
borger, som er gift med en anden syrisk statsborger, vil parret næsten
per definition ikke have mulighed for at tage ophold i Syrien, sådan
som den nuværende situation er i landet.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Så når der gives asyl, vil der altså efter omstændighederne skulle gives
opholdstilladelse til flygtningens ægtefælle og børn, og det følger af
Danmarks internationale forpligtelser. Sådan var det før pointsystemet
blev indført, og mens pointsystemet var gældende, og sådan er det også
i dag.
Jeg antager, at i hvert fald hovedparten af oppositionen – ligesom ved
indførelsen af pointsystemet – er indstillet på at overholde Danmarks
internationale forpligtelser i den henseende.
Hvis de menneskesmuglere, som ifølge spørgerne er overalt, rent fak-
tisk orienterer sig ordentligt i reglerne, så vil de altså finde ud af, at af-
skaffelsen af pointsystemet kun i ganske få tilfælde vil have nogen som
helst betydning for, om en flygtning vil kunne få sin familie her til lan-
det.
Jeg fik i salen i foråret et opfølgende spørgsmål fra Karsten Lauritzen
om, hvordan det så kunne lade sig gøre, at der var givet 124 afslag på
familiesammenføring til somaliere i 2013. Det kan jeg benytte lejlighe-
den til at svare på her: Det skyldes altovervejende, at de pågældende ik-
ke kunne dokumentere at være gift eller have været i fast samlivsfor-
hold – og så har man naturligvis ikke krav på ægtefællesammenføring.
6.
En anden ting er så, at antallet af ansøgninger om familiesammenfø-
ring og antallet af tilladelser faldt til et meget lavt niveau, efter pointsy-
stemet blev indført i 2011. Så det er klart, at hvis man sammenligner
2013-tallene med 2011- og 2012-tallene, så er 2013-tallene høje. Jeg
har nævnt, hvorfor regeringen afskaffede pointsystemet, og hvorfor re-
geringen ikke kan stå inde for den måde, som pointsystemet vurderede
mennesker på.
7.
Så sammenfattende: Antallet af asylansøgere i Danmark er steget
over de senere år, men det har intet at gøre med afskaffelsen af pointsy-
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
stemet eller med regeringens udlændingepolitik i øvrigt. Antallet af fa-
miliesammenførte er på 2010-niveau, hvilket er forventeligt, idet reg-
lerne ligner 2010-reglerne.
Tak for ordet.
9