Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
UUI Alm.del
Offentligt
1398332_0001.png
Administrationsafdelingen
Folketinget
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
11. september 2014
Økonomistyringskonto-
ret
Sagsbeh: Søren Larsen
Sagsnr.: 2014-0032-1417
Dok.:
1279006
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 718 (Alm. del), som Folketin-
gets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsmi-
nisteren den 15. august 2014.
Karen Hækkerup
/
Anette Görtz
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 718 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-
og Integrationspolitik:
”Vil ministeren oplyse, hvad det forventede antal stigninger i
antallet af familiesammenføringer vil være, såfremt 24-
årsreglen og tilknytningskravet afskaffes?”
Svar:
Det er Justitsministeriets vurdering, at udarbejdelsen af et skøn for konse-
kvenserne af ændringer i bestemmelserne i udlændingeloven vedrørende
24-årskravet og tilknytningskravet forudsætter, at de nærmere præmisser,
den samlede kontekst og de konkrete lovændringer er kendt.
Justitsministeriet finder det på det foreliggende grundlag ikke muligt at
udarbejde et skøn for udviklingen i antallet af familiesammenføringstilla-
delser, som følge af en eventuel afskaffelse af de omtalte bestemmelser.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1.
Udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 1, hvoraf 24-årskravet fremgår, og ud-
lændingelovens § 9, stk. 7, hvoraf tilknytningskravet fremgår, blev indført
ved lov nr. 365 af 6. juni 2002. Bestemmelsen vedrørende tilknytningskra-
vet er senest ændret ved lov nr. 418 af 12. maj 2012.
I forbindelse med ændring af udlændingeloven ved lov nr. 365 af 6. juni
2002, blev der endvidere foretaget en række øvrige ændringer på familie-
sammenføringsområdet, blandt andet således at der som udgangspunkt
blev indført krav om økonomisk sikkerhedsstillelse på 50.000 kr., skærpe-
de krav til selvforsørgelse og at adgangen til familiesammenføring med
forældre over 60 år blev afskaffet.
2.
Justitsministeriet kan ikke entydig koble udviklingen i antallet af fami-
liesammenføringstilladelser med indførelsen af de to bestemmelser, som
spørger henviser til. Dermed er det umiddelbart heller ikke muligt, at vur-
dere konsekvenserne af en eventuel afskaffelse af bestemmelserne.
Det kan imidlertid oplyses, at der i 2001 blev givet i alt 10.950 familie-
sammenføringstilladelser, hvilket er det højeste antal de seneste 20 år. Der
blev givet i alt 4.791 familiesammenføringstilladelser i 2003, som var det
første fulde år efter ændringen af udlændingeloven trådte i kraft, jf. lov nr.
365 af 6. juni 2002.
Det skal hertil bemærkes, at udviklingen i antallet af familiesammenfø-
ringstilladelser er påvirket af antallet af personer med flygtningestatus, der
søger om familiesammenføring. Personer med flygtningestatus er i en
række tilfælde undtaget fra bestemmelser i udlændingeloven vedrørende
familiesammenføring. I 2001 blev der givet 4.275 tilladelser til familie-
sammenføring med referencen flygtning. I 2003 blev der givet 1.969 tilla-
delser til familiesammenføring med referencen flygtning.
Dette skyldes blandt andet, at ændringen af udlændingeloven ved lov nr.
365 af 6. juni 2002 medførte en række yderligere ændringer, samt at ud-
lændingeloven, herunder på familiesammenføringsområdet, efterfølgende
er ændret ved flere lejligheder.
Justitsministeriet har ikke mulighed for at foretage en entydig kobling mel-
lem indførelsen af de to bestemmelser, som spørger henviser til, og udvik-
lingen i antallet af familiesammenføringstilladelser. Dermed er det umid-
delbart heller ikke muligt, at vurdere konsekvenserne af en eventuel af-
skaffelse af bestemmelserne.
3