Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
UUI Alm.del
Offentligt
1424052_0001.png
Administrationsafdelingen
Folketinget
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
21. november 2014
Økonomistyringskonto-
ret
Sagsbeh: Anne Nygaard Just
Sagsnr.: 2014-0032-1415
Dok.:
1277662
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 709 (Alm. del),
som Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har
stillet til justitsministeren den 15. august 2014.
Mette Frederiksen
/
Anette Görtz
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1424052_0002.png
Spørgsmål nr. 709 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlæn-
dinge- og Integrationspolitik:
”Vil ministeren redegøre for de samlede, offentlige udgif-
ter til familiesammenføringer, såfremt udviklingen i antal-
let af familiesammenføringer frem til 2020 stiger i samme
takt som i perioden 2011-2013, både samlet og fordelt på
år?”
Svar:
Det skal indledningsvis understreges, at nedenstående er en skematisk
og hypotetisk fremskrivning af hhv. udviklingen i antallet af familie-
sammenførte og udgifterne til familiesammenførte frem mod 2020.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet
udtalelser fra Civilstyrelsen, Udlændingestyrelsen, Beskæftigelsesmi-
nisteriet og Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale
Forhold.
Udviklingen i antallet af familiesammenføringer steg i perioden 2011
til 2013 fra 3.396 til 5.516. Hvis det hypotetisk set antages, at denne
udvikling fortsætter frem mod 2020, vil antallet af familiesammenfø-
ringer udvikle sig, som det fremgår af nedenstående tabel.
Tabel 1: Hypotetisk fremskrivning af antal familiesammen-
føringer pr. år.
År
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
Antal
familiesammenføringer
pr. år
5.516
7.030
8.959
11.419
14.552
18.547
23.637
30.125
Af nedenstående tabel fremgår estimater over de samlede årlige udgif-
ter til familiesammenføringer i perioden 2014 til 2020, hvis det hypo-
tetisk antages, at antallet af familiesammenføringer udvikler sig med
samme takt som skitseret i tabel 1. Udgifterne er baseret på de skøns-
mæssige udgifter til familiesammenføringer i 2013. Det skal bemær-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1424052_0003.png
kes, at udgifterne til familiesammenføringer ikke er isoleret til det år,
hvor familiesammenføringen finder sted.
Tabel 2: Hypotetisk fremskrivning af udgifterne til familiesammenføringer pr. år.
Udgifter til
Udgifter til
Udgifter til familiesammenføringer
familiesammenføringer familiesammenføringer på på Ministeriet for Børn, Ligestilling,
på Justitsministeriets Beskæftigelsesministeriets
Integration og Sociale Forholds
område (mio. kr.) PL-13 område (mio. kr.) PL-13
område (mio. kr.) PL-13
60,9
280,0
405,5
77,6
356,9
516,8
98,9
454,8
658,6
126,1
579,6
839,4
160,7
738,7
1.069,8
204,8
941,5
1.363,4
261,0
1.199,9
1.737,6
332,6
1.529,2
2.214,6
År
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
Opgørelsen omfatter udgifter på Justitsministeriets, Beskæftigelsesmi-
nisteriets og Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale
Forholds områder i 2013.
På Justitsministeriets område omfatter opgørelsen udgifter til sagsbe-
handling i Udlændingestyrelsen og Civilstyrelsen. På Udlændingesty-
relsens område omfatter opgørelsen udgifter til behandling af familie-
sammenføringssager samt sager om tidsbegrænsede forlængelser og
permanent opholdstilladelse som følge af familiesammenføringer. Der
er endvidere medregnet udgifter til danskprøven. På Civilstyrelsens
område omfatter opgørelsen udgifter til Udlændingenævnet og til Ud-
lændingenævnets sekretariat i forbindelse med behandling af klager
over afgørelser om familiesammenføringer truffet i første instans.
Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold har
oplyst følgende om opgørelsen af udgifterne på deres område:
”Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale
Forhold kan oplyse, at det skønnes, at der i 2013 på ministe-
rens område samlet var offentlige udgifter som kan henføres
til familiesammenføringer under den 3-årige integrationsperi-
ode for ca. 280 mio. kr. Udgifterne vedrører finanslovens §
15.78.01. Grundtilskud og § 15.78.03. Hjælp i særlige tilfæl-
de mv., og er udmålt på baggrund af Justitsministeri-
et/Udlændingestyrelsens tilgangstal for familiesammenførin-
ger.
Ministeriet er imidlertid ikke i besiddelse af eller bekendt
med tilgængeligt data, der kan lægges til grund for en opgø-
relse af øvrige udgifter forbundet med familiesammenførin-
ger under ministerens område, herunder til sociale ydelser så-
som børnetilskud, boligstøtte og sociale pensioner.”
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1424052_0004.png
Beskæftigelsesministeriet har oplyst følgende om opgørelsen af udgif-
terne på deres område:
”De samlede offentlige udgifter vedr. familiesammenførte ta-
ger udgangspunkt i Danmarks Statistiks kommunale regnska-
ber for 2013 vedr. udgifter under integrationsprogrammet til
kontanthjælp, aktive tilbud, danskuddannelse og kursus i
samfundsforhold. Opdelingen af disse udgifter på flygtninge
og familiesammenførte tager udgangspunkt i den skønsmæs-
sige fordeling af helårspersoner, der ligger bag statsregn-
skabstallene for 2013. Familiesammenførte dækker både over
gruppen af familiesammenførte til flygtninge og til andre.
Dette giver et skøn over de samlede offentlige udgifter på
knap 406 mio. kr. på regnskab 2013 vedr. udgifter til kon-
tanthjælp, aktive tilbud, danskuddannelse og kursus i sam-
fundsforhold, jf. tabel 1
Tabel 1
Offentlige udgifter til familiesammenførte regnskab 2013, mio. kr.
Mio. kr.
Kontanthjælp ifm. integrationsprogrammet
Aktive tilbud
Danskuddannelse
Kursus i samfundsforhold
I alt
144,6
50,9
206,5
3,4
405,5
Kilde: Danmarks Statistik, kommunale regnskaber 2013 og budgetteringsmodellen bag stats-
regnskab 2013.
Det bemærkes, at 2013-udgifterne ikke retvisende kan frem-
skrives til 2020 som en lineær funktion af hvor mange fami-
liesammenføringer der gives i alt. Udgifterne til kontanthjælp
er afhængig af, hvor mange, der familiesammenføres til
flygtninge. Priserne til især danskuddannelse per familie-
sammenført person vil svinge efter sammensætningen af de
personer gives familiesammenføring til. Derudover er der af-
talt målretninger af danskuddannelserne som vil blive indfa-
set frem mod 2017. Målretningerne har dog helt primært be-
tydning for introduktionsforløbet for arbejdstagere, studeren-
de mv. som der ikke spørges til her.”
4