Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
UUI Alm.del
Offentligt
1398792_0001.png
Udlændingeafdelingen
Folketinget
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
12. september 2014
Udlændingekontoret
Kristoffer Aagren
2014-0032-1411
1275329
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 700 (Alm. del), som Folketin-
gets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsmi-
nisteren den 15. august 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra medlem
af Folketinget Johanne Schmidt-Nielsen (EL).
Karen Hækkerup
/
Anders Herping Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 700 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-
og Integrationspolitik:
”Vil ministeren i forlængelse af svaret på spørgsmål 592 (UUI
alm. del) i ikke-fortrolig form oversende udvalget en besvarel-
se af spørgsmålet, som ikke indeholder de personfølsomme og
andre oplysninger, der måtte have ført til, at spørgsmålet blev
fortroligstemplet? Spørgsmålet stilles på baggrund af, at den i
besvarelsen omhandlede problemstilling har været genstand for
presseomtale, og at offentligheden derfor kan være interesseret
i at kende Justitsministeriets og Udlændingestyrelsens konklu-
sioner.”
Svar:
Justitsministeriet indhentede til brug for besvarelsen af spørgsmål nr. 592
(Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik
en udtalelse fra Udlændingestyrelsen.
Udlændingestyrelsens udtalelse indeholdt under pkt. 3 efter Justitsministe-
riets opfattelse oplysninger om enkeltpersoners private forhold, der ville
være personhenførbare.
Nedenfor refereres den del af Udlændingestyrelsens udtalelse, der efter
Justitsministeriets opfattelse ikke indeholder personfølsomme oplysninger:
”1. Udlændingestyrelsen foretager i forbindelse med, at en ud-
lænding meddeles opholdstilladelse, en registrering af udlæn-
dingens grundlæggende personoplysninger i styrelsens registre.
Registreringen af udlændingens navn, fødselsdato, fødselsland
og statsborgerskabsforhold sker på baggrund af oplysninger og
dokumenter i sagen, herunder pas, fødselsattest og vielsesat-
test.
I de tilfælde, hvor der er tvivl om, hvorvidt en udlænding er
statsløs, er det Udlændingestyrelsen, der beslutter, om udlæn-
dingen kan anerkendes som statsløs. Det betyder, at udlændin-
gen ikke selv kan vælge, om pågældende er statsborger i et be-
stemt land, eller om pågældende kan anerkendes som statsløs.
Såfremt en udlænding mener, at den pågældende er statsløs, og
at dette ikke er korrekt registreret i Udlændingestyrelsens regi-
stre, kan den pågældende ansøge om at blive anerkendt som
statsløs. Styrelsen vil herefter foretage en konkret vurdering af,
om udlændingen kan anerkendes som statsløs i overensstem-
melse med FN’s konvention af 28. september 1954 om statslø-
se personers retstilling.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.
Da Danmark ikke anerkender Tibet som en selvstændig stat,
men som værende en del af Kina, registreres udlændinge af ti-
betansk oprindelse normalt som kinesiske statsborgere. Det
gælder også udlændinge af tibetansk oprindelse, der har været
bosat i Indien eller i andre lande. Fremmedpas, der udstedes af
Udlændingestyrelsen til herboende udlændinge af tibetansk op-
rindelse, udstedes derfor normalt med angivelse af, at den på-
gældende har kinesisk statsborgerskab.
Det fremgår af Udlændingestyrelsens interne sagsbehandler-
vejledning vedrørende rejsedokumenter, at fremmedpas kan
udstedes til tibetanere, der har været bosat i Indien, og som er i
besiddelse af indiske ID-dokumenter. Begrundelsen herfor er,
at de pågældende normalt ikke kan få udstedt indisk rejselegi-
timation, og at det er uklart, hvorvidt de kan få udstedt kinesisk
pas, når de er bosat i udlandet.
Endvidere fremgår følgende af den interne sagsbehandlervej-
ledning:
’Fremmedpassene udstedes kun med angivelse af Kina
som nationalitet. Pågældende vejledes om, at fremmed-
pas kan udstedes, såfremt de accepterer at fremmedpas-
set vil angive Kina som nationalitet.’
Det fremgår herudover af vejledningen, at de pågældende, så-
fremt de ønsker at være registreret som statsløse, anmodes om
at ansøge om ændring af deres statsborgerskabsforhold.
Baggrunden for, at den interne sagsbehandlervejledning har få-
et den angivne formulering, er et ønske om at klargøre for Ud-
lændingestyrelsens medarbejdere, at fremmedpas til udlændin-
ge af tibetansk oprindelse, der har været bosat i Indien, som
udgangspunkt ikke kan udstedes med angivelse af, at de på-
gældende er indiske statsborger, idet de pågældende typisk ik-
ke er indiske statsborgere. Det betyder, at fremmedpas til den-
ne gruppe kan udstedes med angivelse af, at den pågældende er
kinesisk statsborger, hvis dette er tilfældet, eller med angivelse
af, at den pågældende er statsløs, hvis styrelsen efter en kon-
kret vurdering finder, at pågældende kan anerkendes som stat-
sløs efter FN’s konvention om statsløse personers retstilling.
Dette vil blive præciseret i sagsbehandlervejledningen.
Endelig fremgår det af Udlændingestyrelsens sagsbehandler-
vejledning, at børn af tibetanere, som er født i Danmark, vil få
udstedt fremmedpas uden yderligere betingelser, idet styrelsen
ikke kræver, at sådanne børn skal skaffe sig kinesisk nationali-
tetspas.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Udlændingestyrelsen indhenter løbende oplysninger om andre
landes regler om statsborgerskab mv. Styrelsen er således i
færd med at indhente supplerende baggrundsoplysninger med
henblik på at få belyst, om udlændinge af tibetansk oprindelse,
der har været bosiddende i Indien i lang tid, fortsat er at betrag-
te som kinesiske statsborgere, eller om de må anerkendes som
statsløse. Tilsvarende gælder for udlændinge af tibetansk op-
rindelse, der har været bosiddende i andre lande i lang tid, og
for børn født af udlændinge af tibetansk oprindelse i Indien.
3.
[…]”
4