Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
UUI Alm.del
Offentligt
1405372_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
6. oktober 2014
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Anders Lotterup
Sagsnr.: 2014-0032-1407
Dok.:
1273308
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 676 (Alm. del), som
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsmini-
steren den 13. august 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten
Lauritzen (V).
Karen Hækkerup
/
Frederik Gammeltoft
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 676 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes detaljeret beskrive praksis for, hvordan
Kriminalforsorgen foretager vurderingen af, hvorvidt en ud-
visningsdømt udlænding skal prøveløslades efter afsoningen af
halvdelen af en fængselsdom, herunder hvordan der i spørgs-
målet om prøveløsladelse tages højde for, om den prøveløslad-
te reelt ser ud til reelt at kunne udsendes af landet, eller om
vedkommende ser ud til at ende på tålt ophold.”
Svar:
1.
Det følger af straffelovens § 38, stk. 1, at når to tredjedele af straffeti-
den, dog mindst 2 måneder, er udstået, afgør justitsministeren eller den,
han bemyndiger dertil, om den dømte skal løslades på prøve. Prøveløsla-
delse er forudsat som et regelmæssigt led i fuldbyrdelse af fængselsstraffe
på 2 måneder eller derover.
Ifølge straffelovens § 38, stk. 4, er det en forudsætning for løsladelse på
prøve, at den dømtes forhold ikke gør løsladelsen utilrådelig.
2.
Løsladelse på prøve kan efter straffelovens § 38, stk. 2, ske tidligere, når
særlige omstændigheder taler derfor, og den dømte har udstået halvdelen
af straffetiden, dog mindst 2 måneder. Det kan for eksempel være tilfældet
ved udvisningsdømte, der er udvist med et tidsbegrænset indrejseforbud el-
ler er udvist med indrejseforbud gældende for bestandig.
Det er dog for det første en forudsætning for prøveløsladelse af udvis-
ningsdømte efter afsoning af halvdelen af straffen, at den dømte i øvrigt vil
kunne løslades på prøve i henhold til straffelovens § 38, stk. 1, hvilket be-
tyder, at prøveløsladelse ikke må skønnes utilrådelig. Heri ligger, at der
ikke må være en væsentlig risiko for recidiv til ikke-bagatelagtig krimina-
litet, som ikke formodes at kunne begrænses ved tilsyn og eventuelle sær-
vilkår. Dette fremgår af punkt 6 og 19 i vejledning nr. 9439 af 27. juni
2014 om løsladelse af indsatte, der udstår fængselsstraf (løsladelsesvejled-
ningen).
Om kriminaliteten kan betragtes som bagatelagtig beror på en konkret vur-
dering. I denne vurdering indgår kriminalitetens art, tidligere kriminalitet
og den indsattes personlige forhold. Længden af den straf, som kan idøm-
mes, vil ikke i sig selv være afgørende for, om kriminaliteten kan betragtes
som bagatelagtig, men vil sammen med kriminalitetens art være et mo-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ment, der indgår i vurderingen. Det bemærkes, at voldskriminalitet, uanset
straffens længde, ikke betragtes som bagatelagtig kriminalitet.
Afgørelsen om prøveløsladelse skal, når sagen er tilstrækkeligt oplyst,
træffes ud fra en samlet afvejning af alle omstændigheder, som taler enten
for eller imod prøveløsladelse. Ved denne vurdering skal der i alle tilfælde
foretages en konkret og aktuel utilrådelighedsvurdering, hvor der tages
stilling til, hvor stor vægt de forskellige omstændigheder skal tillægges i
den aktuelle sag. Der er således ikke mulighed for at fastlægge, at visse
momenter altid vil føre til, at prøveløsladelse enten meddeles eller nægtes.
Dette fremgår af punkt 6 i løsladelsesvejledningen.
Visse momenter vil dog typisk indgå med særlig vægt. Det gælder bl.a. an-
tallet af tidligere løsladelser og betingede domme. Således vil afslag bl.a.
kunne komme på tale, hvis der inden for de seneste år har foreligget flere
løsladelser eller betingede domme med tilbagefald til ny kriminalitet, uden
at man dog tillægger en betinget dom helt samme negative vægt som en
forudgående prøveløsladelse. Dette fremgår af punkt 7 i løsladelsesvejled-
ningen.
Der lægges endvidere bl.a. særlig vægt på, hvor hurtigt den indsatte er re-
cidiveret efter den sidste løsladelse. Dette fremgår af punkt 8 i løsladelses-
vejledningen.
Herudover indgår den dømtes alder. For unge indsatte (under 21 år) vil
prøveløsladelse kunne komme på tale, uanset at en samlet vurdering af de
øvrige momenter taler herimod.
Kriminalitetens art vil desuden have en vis betydning for bedømmelsen af
risikoen for ny kriminalitet. Risiko for tilbagefald til personfarlig krimina-
litet vil med større vægt tale mod prøveløsladelse end risiko for tilbagefald
til (ikke professionel) berigelseskriminalitet.
Endelig tillægges den indsattes forhold under afsoningen vægt, i det om-
fang disse kan give anledning til at formode, at der er risiko for recidiv til
fornyet kriminalitet. Dette kan eksempelvis være oplysninger om ny kri-
minalitet under afsoningen, stofmisbrug, misbrug af udgang og eventuelle
undvigelser. Dette fremgår af løsladelsesvejledningens punkt 10-12.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.
Det er for det andet en forudsætning for prøveløsladelse af udvisnings-
dømte efter afsoning af halvdelen af straffen, at den pågældendes udvis-
ning kan gennemføres umiddelbart efter prøveløsladelsen.
Foreligger der en retlig hindring for at gennemføre udvisningen, f.eks. hvis
den indsatte er på tålt ophold i Danmark eller har indgivet ansøgning om
opholdstilladelse i Danmark, og den indsatte efter udlændingeloven har ret
til at opholde sig her i landet, mens ansøgningen om opholdstilladelse be-
handles, kan der ikke ske prøveløsladelse efter afsoning af halvdelen af
straffen. Foreligger den retlige hindring for at gennemføre udvisningen
fortsat, når den indsatte har udstået 2/3 af straffen, men er betingelserne for
prøveløsladelse efter straffelovens § 38, stk. 1, til stede, vil prøveløsladelse
efter denne bestemmelse kunne ske på dette tidspunkt. Dette følger af løs-
ladelsesvejledningens pkt. 19.
Der kan ske prøveløsladelse af udenlandske indsatte, som skal udvises
med indrejseforbud, mod udlændingens eget ønske (tvangsprøveløsladel-
se) efter udståelse af halvdelen af straffen, forudsat at prøveløsladelsen ik-
ke skønnes utilrådelig, og at udvisningen kan effektueres umiddelbart efter
prøveløsladelsen. Dette fremgår ligeledes af løsladelsesvejledningens pkt.
19.
4.
Der vil således, som det fremgår ovenfor, ikke kunne ske prøveløsladel-
se af udvisningsdømte på halv tid, hvis udvisningen ikke kan effektueres
straks ved løsladelsen.
4