Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
UUI Alm.del
Offentligt
1415067_0001.png
Udlændingeafdelingen
Folketinget
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
31. oktober 2014
Asyl- og Visumkontoret
Louise Nielsen
2014-0032-1399
1265771
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 665 (Alm. del), som Folketin-
gets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsmi-
nisteren den 1. august 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra medlem
af Folketinget Karsten Lauritzen (V).
Mette Frederiksen
/
Rasmus Kieffer-Kristensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 665 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-
og Integrationspolitik:
”I forlængelse af UUI alm. del - spm. 465 og 466, bedes mini-
steren redegøre for hjemlen til videregivelse af personfølsom-
me oplysninger i forbindelse med oversendelse af samtlige af
Flygtningenævnets afgørelser til Dansk Flygtningehjælp, her-
under oplyse hvorvidt ministeren vurderer, at en sådan videre-
givelse af personfølsomme oplysninger til en privat organisati-
on kræver særskilt hjemmel samt oplyse, hvorledes Dansk
Flygtningehjælps database indeholdende samtlige nævnsafgø-
relser inklusive personfølsomme data, der er overbragt til
Dansk Flygtningehjælp uden partens samtykke, er forenelig
med persondataloven?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet føl-
gende bidrag fra Datatilsynet, som ministeriet kan henholde sig til:
”Persondataloven gælder ifølge lovens § 1, stk. 1, for behand-
ling af personoplysninger, som helt eller delvis foretages ved
hjælp af elektronisk databehandling, og for ikke-elektronisk be-
handling af personoplysninger, der er eller vil blive indeholdt i
et register.
Ved “behandling” forstås ifølge lovens § 3, nr. 2, enhver opera-
tion eller række af operationer med eller uden brug af elektro-
nisk databehandling, som oplysningerne gøres til genstand for.
Omfattet af begrebet er f.eks. indsamling, registrering, videregi-
velse og opbevaring.
Datatilsynet kan endvidere oplyse, at der i persondataloven
skelnes mellem begreberne følsomme og ikke-følsomme oplys-
ninger. Følsomme oplysninger er omfattet af lovens §§ 7 og 8,
mens de ikke-følsomme oplysninger, der kan være fortrolige, er
reguleret i lovens §§ 6 og 11.
Lovens § 6, stk. 1, indeholder reglerne for, hvornår der kan be-
handles, herunder videregives, ikke-følsomme oplysninger så-
som navn, adresse og udlændingenummer.
Behandling kan eksempelvis ske, hvis behandlingen er nødven-
dig for, at den dataansvarlige kan overholde en retlig forpligtel-
se, der påhviler denne, jf. § 6, stk. 1, nr. 3.
Det er Datatilsynets vurdering, at Dansk Flygtningehjælps be-
handling af oplysninger i Nævnsdatabasen må anses for at være
nødvendig for, at Dansk Flygtningehjælp kan overholde den
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
forpligtelse, der følger af udlændingelovens § 53b, stk. 1. Efter
denne bestemmelse kan Udlændingestyrelsen efter forelæggelse
for Dansk Flygtningehjælp bestemme, at afgørelsen i en sag om
opholdstilladelse efter § 7 ikke kan indbringes for Flygtninge-
nævnet, når ansøgningen må anses for åbenbart grundløs.
Reglerne for behandling af følsomme oplysninger fremgår af
persondatalovens §§ 7 og 8.
Ifølge lovens § 7, stk. 1, må der ikke behandles oplysninger om
racemæssig eller etnisk baggrund, politisk, religiøs eller filoso-
fisk overbevisning, fagforeningsmæssige tilhørsforhold og op-
lysninger om helbredsmæssige og seksuelle forhold.
Behandling af sådanne oplysninger kan dog bl.a. ske, hvis be-
handlingen er nødvendig for, at et retskrav kan fastlægges, gøres
gældende eller forsvares, jf. lovens § 7, stk. 2, nr. 4.
Oplysninger om andre rent private forhold end de i § 7, stk. 1,
nævnte, kan efter persondatalovens § 8, stk. 4, behandles af pri-
vate dataansvarlige, hvis den registrerede har givet sit udtrykke-
lige samtykke hertil.
I øvrigt kan behandling af oplysninger om andre rent private
forhold finde sted, hvis betingelserne i lovens § 7 er opfyldt, jf.
§ 8, stk. 6.
Det er herefter samlet Datatilsynets vurdering, at Dansk Flygt-
ningehjælp med hjemmel i henholdsvis persondatalovens § 6,
stk. 1, nr. 3, for så vidt angår ikke-følsomme oplysninger, og lo-
vens § 7, stk. 2, nr. 4, for så vidt angår følsomme oplysninger,
kan behandle oplysninger inden for rammerne af persondatalo-
ven.
3.
Datatilsynet kan desuden oplyse, at det følger af persondata-
lovens § 48, stk. 1, at der ved behandling af oplysninger, som
foretages for en privat dataansvarlig, som udgangspunkt skal fo-
retages anmeldelse til Datatilsynet.
Det følger endvidere af § 50, stk.1, at forinden iværksættelse af
en behandling, som er omfattet af anmeldelsespligten i § 48,
skal Datatilsynets tilladelse indhentes, når behandlingen omfat-
ter oplysninger som nævnt i § 7, stk. 1, og § 8, stk. 4.
Datatilsynet kan hertil oplyse, at Dansk Flygtningehjælp har fo-
retaget anmeldelse af og fået tilladelse til behandlingen af per-
sonoplysninger i ”Nævnsdatabasen”, jf. Datatilsynets sagsnum-
mer 2001-42-0293. Anmeldelsen er offentligt tilgængelig via
fortegnelsen på Datatilsynets hjemmeside.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I forbindelse med behandlingen af anmeldelsen udtalte Datatil-
synet, at det var tilsynets umiddelbare vurdering, at Dansk
Flygtningehjælp med hjemmel i persondatalovens § 7, stk. 2, nr.
4, kan behandle følsomme oplysninger. Datatilsynet lagde vægt
på,
at
det er fastsat i udlændingeloven, at Dansk Flygtninge-
hjælp medvirker i behandlingen af sager, der behandles efter
åbenbart grundløs-proceduren,
at
Dansk Flygtningehjælps med-
virken i disse sager er en retsgaranti for den enkelte asylansøger,
og
at
det af retssikkerhedsmæssige grunde er afgørende for
Dansk Flygtningehjælp som medlem af Flygtningenævnet, at
kende nævnets praksis.
Endvidere havde Datatilsynet i forbindelse med behandlingen af
anmeldelsen noteret sig, at Dansk Flygtningehjælp ikke videre-
giver oplysninger fra Nævnsdatabasen. For så vidt angår Dansk
Flygtningehjælps videregivelse af praksisoversigter over sager
behandlet i Flygtningenævnet til advokater m.v., havde Datatil-
synet endvidere noteret sig, at dette sker i fuldstændig anonymi-
seret form.”
Justitsministeriet skal beklage det sene svar.
4