Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
UUI Alm.del
Offentligt
1415069_0001.png
Folketinget
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Christiansborg
1240 København K
Udlændingeafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
31. oktober 2014
Asyl- og Visumkontoret
Louise Nielsen
2014-0032-1399
1353316
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 664 (Alm. del), som Folketin-
gets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsmi-
nisteren den 1. august 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten
Lauritzen (V).
Mette Frederiksen
/
Rasmus Kieffer-Kristensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 664 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-
og Integrationspolitik:
”I forlængelse af UUI alm. del - spm. 465 og 466, bedes mini-
steren redegøre for begrundelsen for, at Dansk Flygtningehjælp
behøver at modtage samtlige af Flygtningenævnets afgørelser
til brug for sin opgavevaretagelse i forbindelse med behandlin-
gen af asylsager efter åbenbart grundløs-proceduren og oplyse,
hvorvidt det i forarbejder til den relevante bestemmelse i Ud-
lændingeloven er nævnt, at Dansk Flygtningehjælp for at vare-
tage opgaven skal have fuld indsigt i samtlige afgørelser?”
Svar:
Justitsministeriet har indhentet følgende bidrag fra Flygtningenævnet, som
Justitsministeriet kan henholde sig til:
”Flygtningenævnet sender til brug for Dansk Flygtningehjælps
opgavevaretagelse i forbindelse med behandlingen af asylsager,
der behandles som åbenbart grundløse, jf. udlændingelovens §
53 b, stk. 1, kopi af samtlige nævnsafgørelser til Flygtninge-
hjælpen.
Det fremgår af udlændingelovens § 53 b, stk. 1, at Udlændinge-
styrelsen efter forelæggelse for Dansk Flygtningehjælp kan be-
stemme, at afgørelsen i en sag om opholdstilladelse efter udlæn-
dingelovens § 7 ikke kan indbringes for Flygtningenævnet, når
ansøgningen må anses for åbenbart grundløs.
Af udlændingelovens § 53 b, stk. 1, nr. 3, fremgår det, at en
asylansøgning skal anses for åbenbart grundløs, når de omstæn-
digheder, som ansøgeren påberåber sig, efter Flygtningenævnets
praksis åbenbart ikke kan føre til meddelelse af opholdstilladelse
efter udlændingelovens § 7.
I bemærkningerne til udlændingelovens § 53 b, jf. lovforslag nr.
L 152 af 28. februar 2002, side 95 f. er blandt andet anført føl-
gende:
”Bestemmelsen indebærer, at åbenbart grundløs-
proceduren – som hidtil – skal anvendes, når de om-
stændigheder, som asylansøgeren påberåber sig,
åbenbart ikke er asylrelevante, ligesom åbenbart
grundløs-proceduren skal anvendes, når asylansøge-
ren påberåber sig omstændigheder, som på baggrund
af Flygtningenævnets praksis åbenbart ikke kan føre
til meddelelse af opholdstilladelse med konventions-
status eller beskyttelsesstatus.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
...
Målestokken for anvendelsen af åbenbart grundløs-
proceduren er i denne forbindelse en vurdering af
det udfald, sagen på baggrund af Flygtningenævnets
praksis har udsigt til at få ved en eventuel nævnsbe-
handling.”
En stillingtagen til, hvorvidt en konkret sag må anses for åben-
bart grundløs efter nævnspraksis forudsætter nødvendigvis et
indgående kendskab til Flygtningenævnets praksis, som dannes
gennem enkelte nævnsafgørelser.
I lovforslag nr. L 152 af 28. februar 2002, side 21 er blandt an-
det anført følgende herom:
”Da Dansk Flygtningehjælp fortsat vil deltage i
åbenbart grundløs-proceduren, jf. den ved lovforsla-
gets § 1, nr. 63, foreslåede bestemmelse, forudsættes
det, at Flygtningenævnet løbende orienterer Dansk
Flygtningehjælp om nævnets praksis.”
Justitsministeriet skal beklage det sene svar.
3