Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
UUI Alm.del
Offentligt
1396201_0001.png
Lovafdelingen
Folketinget
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
4. september 2014
Statsrets- og Menneske-
retskontoret
Sagsbeh.: Lasse Boje
Sagsnr.: 2014-0032-1392
Dok.:
1258865
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 655 (Alm. del), som Folketin-
gets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsmi-
nisteren den 23. juli 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin
Henriksen (DF).
Karen Hækkerup
/
Louise Vadheim Guldberg
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 655 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-
og Integrationspolitik:
”Vil ministeren lukke Grimhøjmoskeen alternativt lukke for-
eningen bag med udgangspunkt i, at moskeens imam i en fre-
dagsbøn har opfordret til drab på jøder, og med udgangspunkt
i, at moskeen og personer tilknyttet denne har været stærkt
medvirkende til at sende unge muslimer i såkaldt hellig krig i
Syrien, idet begge handlinger er direkte opfordringer til at begå
vold og drab?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har forstået spørgsmålet således, at der sigtes til mu-
ligheden for efter grundlovens § 78 at søge en eventuel forening bag mo-
skéen på Grimhøjvej i Brabrand opløst ved dom.
Som det fremgår af ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forholds besvarelse af 9. april 2014 af spørgsmål nr. 318 (Alm. del) fra
Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik, har Østjyl-
lands Politi om det forhold, at unge danskere og herboende udlændinge til-
syneladende er blevet rekrutteret til kamphandlinger i Syrien i forbindelse
med deres tilknytning til den nævnte moské, bl.a. oplyst, at rekrutteringen
tilsyneladende sker fra en mindre gruppe af meget religiøse unge, som har
etableret deres egen forening i moskéens lokaler, og at politiet har iværksat
en række initiativer med henblik på at standse denne rekruttering.
Det bemærkes, at Justitsministeriet ikke herudover har nærmere kendskab
til den konkrete sag.
2.
Om muligheden for efter grundlovens § 78 at søge en forening opløst
ved dom kan det generelt oplyses, at en sådan opløsning forudsætter, at der
kan føres bevis for, dels at den pågældende forening udgør en forening i
grundlovens forstand, dels at foreningen har et ulovligt øjemed ved f.eks.
at have som formål at gennemføre eller medvirke til overtrædelser af straf-
feloven.
Særligt om tilfælde, hvor en forening virker ved vold eller søger at nå dens
mål ved vold, anstiftelse af vold eller lignende strafbar påvirkning af an-
derledes tænkende, indeholder grundlovens § 78, stk. 2, en bestemmelse
om, at en sådan forening bliver at opløse ved dom.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
For så vidt angår fastlæggelsen af en forenings øjemed, vil det forhold, at
foreningens medlemmer i enkelte tilfælde – f.eks. ved at udøve eller op-
fordre til vold – overtræder lovgivningen, ikke i sig selv være tilstrække-
ligt til, at foreningens øjemed kan anses for at være ulovligt efter grundlo-
vens § 78, og at foreningen derfor kan eller skal opløses ved dom.
Tilsvarende vil heller ikke den omstændighed, at en forening en enkelt
gang eller få gange mere tilfældigt – f.eks. ved at udøve eller opfordre til
vold – overtræder lovgivningen, i almindelighed medføre, at foreningens
øjemed som sådan kan anses for at være ulovligt efter grundlovens § 78,
og at foreningen derfor kan eller skal opløses ved dom.
Opløsning af en forening ved dom under henvisning til, at foreningen har
et ulovligt øjemed – f.eks. at udøve eller opfordre til vold – vil derfor efter
Justitsministeriets opfattelse i almindelighed alene kunne komme på tale,
hvis foreningen eller dens medlemmer som et almindeligt led i foreningens
virksomhed udøver de nævnte strafbare aktiviteter.
Der kan i det hele henvises til bl.a. Max Sørensen, Statsforfatningsret, 2.
udgave ved Peter Germer (1979), side 387 f., Alf Ross, Dansk Statsforfat-
ningsret 2, 3. udgave ved Ole Espersen (1980), side 747 ff., Henrik Zahle,
Dansk Forfatningsret 3, Menneskerettigheder, 3. udgave (2003), side 144
f., og Henrik Zahle (red.), Danmarks Riges Grundlov med kommentarer, 2.
udgave (2006), side 562 ff.
Justitsministeriet finder ikke, at der på det foreliggende grundlag er anled-
ning til at bede Rigsadvokaten om at vurdere, hvorvidt der bør iværksættes
en undersøgelse af spørgsmålet om opløsning af en eventuel forening bag
moskéen på Grimhøjvej i Brabrand.
3.
For så vidt angår de lovgivningsmæssige muligheder i forhold til at gri-
be ind over for personer, herunder imamer, som bidrager til radikalisering
af andre eller opfordrer til strafbare handlinger mv., kan der i øvrigt henvi-
ses til Justitsministeriets besvarelse af 28. marts 2014 af spørgsmål nr. 319
(Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik,
der indeholder en gennemgang af de relevante bestemmelser i straffeloven.
3