Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
UUI Alm.del
Offentligt
1498328_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Finansministeren
Den 19. februar 2015
Svar på Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitiks
spørgsmål nr. 652 (Alm. del) af 18. juli 2014 stillet efter ønske fra
Martin Henriksen (DF)
Spørgsmål
”Vil ministeren oplyse, hvad staten ville spare, såfremt Folketinget genindførte
starthjælp, loft over kontanthjælp og kravet om 450 timers arbejde over to år
for at beholde kontanthjælpen?”
Svar
Finansministeriet har indhentet beregningstekniske provenuskøn fra Beskæftigel-
sesministeriet til besvarelsen af udvalgsspørgsmålet. De direkte økonomiske kon-
sekvenser af at afskaffe henholdsvis kontanthjælpsloftet, 500-kroners-reglen,
starthjælpen, introduktionsydelsen og 225-timers-reglen i 2012-2015 fremgår af L
36 af d. 21. november 2011.
For at skønne over konsekvenserne af at genindføre starthjælp, loft over kontant-
hjælp og kravet om 225 timers arbejde er der taget afsæt i 2012-skønnet for L 36,
der er opregnet til 2015-pl
1
. Der er dog taget højde for ydelsesændringerne i kon-
tanthjælpsreformen, som trådte i kraft 1. januar 2014.
I beregningen af den direkte virkning, skønnes det på den baggrund med betydelig
usikkerhed, at en genindførelse af starthjælp, loft over kontanthjælp og kravet om
225 timers arbejde vil indebære direkte mindreudgifter på i størrelsesorden 115
mio. kr. efter skat og tilbageløb (2015-pl),
jf. tabel 1.
En genindførelse af ovenstående særordninger på kontanthjælpsområdet vil end-
videre øge den strukturelle beskæftigelse, svarende til styrkelse af den strukturelle
saldo på ca. 90 mio. kr. (2015-pl).
Beskæftigelsesskønnet er baseret på
BEU-svar 340 af 23. september 2013.
Der er dog
taget højde for ydelsesændringerne i kontanthjælpsreformen, som trådte i kraft 1.
januar 2014.
Det har på foreliggende grundlag ikke været muligt at foretage en ny beregning af effekten af 450-timers reglen, da denne
ikke indgår i L 36.
1
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1498328_0002.png
Side 2 af 2
Samlet set skønnes genindførelse af starthjælp, loft over kontanthjælp og kravet
om 225 timers arbejde således med betydelig usikkerhed at forbedre den struktu-
relle offentlige saldo med ca. 205 mio. kr. (2015-pl). Det kan bemærkes, at virk-
ningen på den statslige saldo vil være mindre, da kommunerne afholder en del af
udgifterne.
Tabel 1
Virkning på den strukturelle saldo ved at genindføre starthjælp, kontanthjælpsloftet samt beskæftigelses-
kravet for kontanthjælp
Mio. kr. (2015-pl)
Direkte virkning
Adfærdsvirkning
I alt
Virkning
115
90
205
Anm.: Der er indregnet en fuld afskaffelse af den gensidige forsørgelsespligt for samlevende. Der er set bort fra
ændringen i timefradraget for kontanthjælpsmodtagere i forbindelse med FL14.
Kilde: Beskæftigelsesministeriet.
Med venlig hilsen
Bjarne Corydon