Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
UUI Alm.del
Offentligt
1396231_0001.png
Administrationsafdelingen
Folketinget
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
4. september 2014
Budget- og planlæg-
ningskontoret
Sagsbeh: Morten Chjeffer Ras-
mussen
Sagsnr.: 2014-0032-1360
Dok.:
1239560
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 625 (Alm. del), som
Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til
justitsministeren den 2. juli 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jo-
hanne Schmidt-Nielsen (EL).
Karen Hækkerup
/
Rikke Freil Laulund
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 625 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-
og Integrationspolitik:
”Kan ministeren bekræfte, at regeringen har planer om fra
2015 at reducere taksten til fremrykket dansk til asylansøgere,
som netop har fået asyl, men som endnu ikke har forladt asyl-
centersystemet, fra knap 10.000 kr. pr. asylansøger til godt
5.000 kr. pr. asylansøger, og vil ministeren i givet fald oplyse,
om og hvordan regeringen vil sikre, at de pågældende personer
trods besparelsen opnår danskkundskaber, der sikrer en vellyk-
ket integration?”
Svar:
I foråret 2013 blev der gennemført en analyse af asylindkvarteringsområ-
det med bistand fra konsulentfirmaet McKinsey & Co.
I forlængelse af analysen blev der gennemført et grundigt og omfattende
implementeringsarbejde, hvor analysens anbefalinger og forudsætninger
blev gennemgået og konsolideret.
Udgifterne til fremrykket dansk til asylansøgere var i 2012 gennemsnitligt
5.485 kr. Beløbet er opgjort på baggrund af regnskabsoplysninger fra de
operatører, der varetager asylindkvarteringsdriften på vegne af Udlændin-
gestyrelsen.
Taksten til fremrykket dansk til asylansøgere udgør 5.538 kr. på forslaget
for finanslov for 2015, hvilket svarer til de forventede udgifter, som blev
afdækket i implementeringsarbejdet.
2