Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
UUI Alm.del
Offentligt
1386319_0001.png
Lov- og
Kommunikationsafdelingen
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5567
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 613 (Alm. del):
I brev af 26. juni 2014 har udvalget efter ønske fra Johanne Schmidt-
Nielsen (EL) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 613:
”Ministeren bedes kommentere artiklen "At hæmme eller fremme", Ny-
hedsbrev fra Sprogcenter Vejle, Fredericia og Give nr. 25. juni 2014. I
artiklen kritiseres de nye regler om arbejdsmarkedsrettet danskundervis-
ning for at hæmme danskindlæringen hos højtuddannet udenlandsk ar-
bejdskraft, og ministeren bedes forholde sig til, hvordan problemerne
kan løses enten inden for de nuværende regler eller gennem regelændrin-
ger.”
Svar:
Som det fremgår af bemærkningerne til det lovforslag, der ændrede lov
om danskuddannelse til voksne udlændinge, og som trådte i kraft den 1.
januar i 2014 (§ 5 i lovforslag nr. L 70 af 13. november 2013), er det - på
baggrund af analyser gennemført af det daværende Social, Børne- og
Integrationsministerium - vurderingen, at det ordinære danskuddannel-
sestilbud overstiger den konkrete efterspørgsel og ikke er tilstrækkeligt
målrettet udenlandske arbejdstagere, medfølgende ægtefæller, au pair-
personer og studerende, herunder disses behov for et hurtigt og fleksi-
belt dansktilbud.
På den baggrund blev det foreslået og altså vedtaget af Folketinget, at de
ordinære danskuddannelser skulle erstattes med arbejdsmarkedsrettet
danskundervisning til udenlandske arbejdstagere, medfølgende ægtefæl-
ler, studerende og au pair personer, så gruppen kan tilbydes et hurtigt,
fokuseret og fleksibelt tilbud om danskundervisning.
Det fremgår af artiklen i det i spørgsmålet omtalte nyhedsbrev, at Sprog-
center Vejle, Fredericia, Give "ikke længere er i stand til at give højtud-
03-07-2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
dannede udlændinge et målrettet begyndertilbud, men bliver nødt til at
sætte dem på almindelige begynderhold".
Der er ikke noget i vejen for, at udlændinge, der skal have et tilbud om
arbejdsmarkedsrettet dansk, og udlændinge, der skal have tilbud om en af
de tre danskuddannelser, undervises på samme hold, men de skal kun
have den samme undervisning, når det gælder stofområder og mål, der er
fælles - dvs. det almene sprog på begynderniveau, som begge grupper
skal tilegne sig.
De udlændinge, der skal have et tilbud om arbejdsmarkedsrettet dansk,
skal først og fremmest have et undervisningstilbud, som tager udgangs-
punkt i den pågældendes arbejdssituation. Der skal med andre ord ske
undervisningsdifferentiering, og det er naturligvis en udfordring for
sprogskolerne. For at bistå skolerne med det udviklingsarbejde, som den
nye arbejdsmarkedsrettede danskundervisning indebærer, har Under-
visningsministeriet, Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen udarbejdet en vejled-
ning om arbejdsmarkedsrettet danskundervisning om organiseringen af
den arbejdsmarkedsrettede begynderundervisning, som ligger på
www.uvm.dk. Jeg vil gerne opfordre alle sprogskoler til at læse denne
vejledning grundigt.
Som det fremgår ovenfor, har de nye regler kun været i kraft i et halvt år,
og jeg synes, at det er for tidligt at vurdere virkningen af ændringerne
allerede nu. Af aftale om midlertidig arbejdsmarkedsydelse fra maj 2013,
som er indgået mellem regeringen og Enhedslisten, fremgår det, at "der
foretages en evaluering af danskuddannelsesområdet i 2015-2016 med
inddragelse af parterne på området". Det er efter min opfattelse en rime-
lig tidhorisont, som gør det muligt at høste erfaringer med den nye ord-
ning, også ud over de indledende begyndervanskeligheder.
Med venlig hilsen
Christine Antorini