Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
UUI Alm.del
Offentligt
1383908_0001.png
Samrådsspørgsmål Z
”Ministeren bedes redegøre for og forholde sig til re-
geringens nuværende indsats i forhold til forebyggel-
se af radikalisering af unge, herunder om regeringen
har opnået den ønskede effekt af indsatsen. Desuden
bedes ministeren redegøre nærmere for, hvad rege-
ringen agter at gøre for at forhindre, at herboende
unge muslimer drager i hellig krig, f.eks. i Syrien?”
Samrådsspørgsmål Æ
”Vil ministeren –
også som opfølgning på samråd om
opførelsen af stormoskeer i Danmark afholdt i udval-
get for Udlændinge- og Integrationspolitik den 25.
marts 2014, jf. UUI alm. del
samrådsspm. I og J
redegøre nærmere for, om regeringen agter at sikre
en klar retstilstand i forhold til godkendelse af tros-
samfund i Danmark, hvorvidt der skal stilles nye krite-
rier i forbindelse med godkendelsen og ikke mindst,
om regeringen agter at sikre den nødvendige hjem-
mel, så en godkendelse af et trossamfund fremover
og under hvilke nærmere omstændigheder
vil kun-
ne tilbagekaldes? Der henvises i øvrigt til artikel: ”In-
tegrationsminister vil se nærmere på godkendelse af
trossamfundet”, Politiken den 25, marts 2014.”
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Besvarelse
DET TALTE ORD GÆLDER
[Spm.
Z]
Tak for ordet. Jeg starter med at besvare spørgsmål
Z om forebyggelse af radikalisering og herefter
spørgsmål Æ om godkendelse af trossamfund.
Lad mig indlede med at slå fast, at regeringen priori-
terer arbejdet med at forebygge radikalisering og eks-
tremisme meget højt. En stærk forebyggende indsats
er afgørende for at forhindre, at unge bliver radikalise-
ret og måske i yderste konsekvens ender med
i
ekstremismens navn
at begå voldelige eller andre
ulovlige handlinger.
Den forebyggelsesindsats, som vi har i dag, bygger
videre på de initiativer, der blev igangsat i forbindelse
med den tidligere regerings handlingsplan om fore-
byggelse af ekstremisme fra 2009.
Socialministeriet, Justitsministeriet og Politiets Efter-
retningstjeneste samarbejder tæt om at forebygge ra-
dikalisering og ekstremisme. Indsatserne sker på
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
mange forskellige områder og i samarbejde med
mange forskellige aktører.
Hvis vi skal have succes med at sætte en stopper for
radikalisering af unge, er det afgørende, at vi har en
tæt dialog med kommunerne og de medarbejdere,
som har direkte kontakt til de unge.
Derfor gør vi en massiv indsats for at klæde front-
medarbejderne på. De skal kunne identificere, når
unge er i risiko for at blive rekrutteret til ekstremistiske
miljøer. Og de skal kunne sætte ind med den rette fo-
rebyggende indsats.
I det arbejde bruges ofte de gængse kriminalpræven-
tive metoder, men vi har også udviklet specifikke me-
toder i forhold til unge radikaliserede.
Vi har blandt andet rigtig gode erfaringer med at koble
mentorer på unge, som er på galt spor og er begyndt
at færdes i ekstremistiske miljøer. Det er en måde at
hjælpe dem væk fra de ekstremistiske miljøer og støt-
te dem til at blive del af andre, mere positive fælles-
skaber.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Vi samarbejder også med Kriminalforsorgen om men-
torordninger til indsatte, som er sigtede eller dømt for
terror, for at støtte dem i at komme ud af ekstremisti-
ske miljøer.
Desuden ved vi, at psykisk udsatte personer kan væ-
re i særlig risiko for at blive radikaliserede. Derfor er vi
i fuld gang med at opkvalificere PSP-medarbejdere,
så de er rustede til at reagere på tegn på radikalise-
ring.
Men myndighedernes indsats kan ikke stå alene.
Forældrene har helt klart et medansvar for, at deres
børn vokser op og kan sige fra over for antidemokra-
tiske og ekstremistiske budskaber.
Vi har derfor blandt andet afholdt kurser for frontmed-
arbejdere om, hvordan de kan inddrage forældre i ar-
bejdet med at forebygge, at deres børn bliver en del
af ekstremistiske miljøer.
Og i flere kommuner er der i dag oprettet forældre-
netværk, hvor forældre til radikaliseringstruede unge
hjælper og støtter hinanden.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
Det er selvfølgelig ekstremt vigtigt, at vi løbende vur-
derer, om indsatsen har den rette effekt. COWI har
evalueret udvalgte dele af forebyggelsesindsatsen og
konkluderer, at der med indsatserne er opnået ret go-
de resultater.
Blandt andet viser evalueringen, at de lokale fagper-
soner har opbygget stor viden om ekstremisme. Det
betyder helt konkret, at de i højere grad end tidligere
er i stand til at identificere tegn på radikalisering og
aktivt handle på dem.
Evalueringen viser også, at det er effektivt, at fore-
byggelsen er en del af det generelle kriminalpræven-
tive arbejde, bl.a. i regi af de eksisterende SSP-
netværk landet over. Det gør det nemlig muligt tidligt
at opdage tegn på radikalisering– og jo tidligere, vi
sætter ind, desto bedre.
Evalueringen viser også, at PET’s fokus
på dialog
med lokalsamfundet helt konkret har bidraget til en
øget viden om de ekstremistiske miljøer.
Endelig konkluderer evalueringen, at opkvalificerin-
gen af Kriminalforsorgens medarbejdere har været
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
relevant i forhold til den radikalisering, som sker i
fængslerne.
Evalueringen indeholder også en række anbefalinger
til det videre arbejde, bl.a. i forhold til udfordringerne
med online-radikalisering og rekruttering på de socia-
le medier, som Facebook og Youtube, og i forhold til
exitindsatsen.
Regeringen har bl.a. på baggrund af evalueringen
besluttet at udarbejde en ny handlingsplan. En ny
handlingsplan og nye målrettede indsatser, skal gø-
res os endnu bedre til at tackle de udfordringer med
ekstremisme, vi i dag står over for.
Jeg forventer, at justitsministeren og jeg kan præsen-
tere et udspil til en handlingsplan efter sommerferien,
og vi håber naturligvis på bred politiske opbakning.
Det bringer mig videre til anden del af spørgsmålet
nemlig udfordringerne med det alt for høje antal unge,
der rejser til Syrien og bliver del af den væbnede kon-
flikt dér.
For det er et meget alvorligt problem, og vi har set, at
unge helt ned til 16-års alderen er rejst af sted.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
De unge risikerer at få alvorlige fysiske og psykiske
mén og i værste fald at miste livet. Men de hjemvend-
te kan også være en sikkerhedsrisiko.
Under deres ophold i Syrien risikerer de at ende i klø-
erne på ekstremistiske islamistiske grupper. Det be-
tyder, at der er en reel fare for, at de vender hjem
endnu mere radikaliserede og forråede på grund af
de ting, de har oplevet. Og når de så samtidig har
modtaget våbentræning og deltaget i kamphandlin-
ger, så er det en farlig cocktail.
Det skal vi selvfølgelig gøre alt for at forhindre, derfor
har vi også styrket indsatsen den senere tid.
I Socialstyrelsen er der oprettet en særlig enhed, som
arbejder med forebyggelse af radikalisering. Den har
sammen med
PET’s forebyggelsescenter været rundt
i hver eneste politikreds i hele landet for at oplyse lo-
kale frontmedarbejdere og politi om udfordringerne
med udrejsende til Syrien.
De har også afholdt dialogmøder for forældre og civil-
samfundsaktører for at skabe større opmærksomhed
hos dem, som er helt tæt på de unge.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8
Derudover har jeg gjort kommunerne opmærksomme
på, hvilke muligheder serviceloven giver dem for at
sætte ind, hvis en ung er på vej til Syrien. Flere kom-
muner har nemlig efterspurgt viden om, hvilke hand-
lemuligheder de har.
Hvis kommunen bliver opmærksom på, at en ung er i
risiko for at blive rekrutteret, kan de gå ind med råd-
givning både til den unge og forældrene. Alt af-
hængigt af behovet, kan der også tilbydes støtte i
hjemmet, familiebehandling, udpegning af fast kon-
taktperson til den unge, døgnophold osv.
Så vi gør en del, men vi skal gøre mere.
Socialstyrelsen
vil
blandt
andet
styrke
Syrien-
indsatsen her hen over sommeren. Det gør vi, fordi
erfaringer fra sidste år og tilbagemeldinger fra kom-
munerne giver en bekymring for, at flere unge rejser
ud i her sommerperioden.
Helt lavpraktisk er det jo sådan, at de unge har ferie
og fri fra deres uddannelse, og flere skal alligevel ud
at rejse, og nogle kan derfor være fristet til at tage til
Syrien. Og konkret ved vi fra det kriminalpræventive
område, at når unge har ferie og måske keder sig, er
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9
der generelt en øget risiko for, at nogle begår krimina-
litet.
Så det vigtigt, at vi har et beredskab og kan støtte
kommunerne og lokalpolitiet til at være klædt på til at
håndtere de udfordringer, der måtte komme.
Socialstyrelsens medarbejdere vil derfor gå direkte ud
i de udsatte miljøer og fortælle forældrene om risiko-
en og konsekvenserne ved, at deres børn rejser. Og
fortælle dem, hvor de kan søge hjælp. De mobiliserer
også nogle forældre, som har mistet deres børn i Sy-
rien, til at dele og fortælle deres historier med andre
forældre.
Samtidig styrker vi informationen til fagfolk og opprio-
riterer vores rådgivning til kommunerne i forhold til
konkrete sager. Denne intensive tidlige forebyggel-
sesindsats bliver selvfølgelig kombineret med en ind-
sats fra både politi og PET.
Regeringen sætter altså ind på flere forskellige fron-
ter. Vi har stort fokus på området og følger udviklin-
gen løbende. Med den kommende handlingsplan om
forebyggelse af ekstremisme styrker og målretter vi
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10
indsatsen mod antidemokratiske og ekstremistiske
kræfter yderligere.
[Spørgsmål Æ om trossamfund]
Det var så det første spørgsmål, jeg vil nu gå videre til
spørgsmål Æ, hvor der bl.a. spørges til, hvad regerin-
gen vil gøre for at skabe en klarere retstilstand i for-
hold til godkendelse af trossamfund.
Det kan jeg egentlig svare relativt kort på, for vi har jo
allerede drøftet spørgsmålet på et tidligere samråd.
Som jeg tidligere har sagt, er det min klare holdning,
at der er behov for øget lovregulering på det her om-
råde.
I dag findes der ikke nogen lov om godkendelse af
trossamfund. Godkendelsen af trossamfund sker i
dag med støtte i forarbejderne til ægteskabsloven.
Den ordning er faktisk alene indført med henblik på at
give vielsesbemyndigelser til præster i trossamfund,
men har altså i praksis udviklet sig, så godkendelsen
også har indflydelse på andre områder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11
Eksempelvis følger der en række begunstigelser af
godkendte trossamfund i skattelovgivningen, som fx
undtagelse af ejendomsskat. Og godkendte trossam-
fund kan efter udlændingeloven få opholdstilladelse til
en udenlandsk forkynder.
Gennem de sidste tyve år er der sket en stigning i an-
tallet af ansøgninger om godkendelse af trossamfund.
Det indebærer, at reglerne på området har fået be-
tydning for stadig flere borgere. Samtidig har flere og
flere trossamfund givet udtryk for, at det ikke er til-
fredsstillende, at godkendelse ikke er udtrykkeligt lov-
reguleret.
Og det er jeg sådan set enig med dem i. Og jeg un-
drer mig faktisk over, at tidligere regeringer ikke har
taget fat i det her noget før.
Det er jo også sådan i dag
hvilket har været tilfæl-
det lige siden ændringen af ægteskabsloven i 1970
at der ikke føres tilsyn med godkendte trossamfunds
forhold.
Det betyder, at hvis trossamfund ophører med at leve
op til de krav, som var forudsætningen for at opnå
status som godkendt
som fx at trossamfundet har
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12
mindre end 150 medlemmer, eller at trossamfundet
ændrer sit vielsesritual, så det ikke længere opfylder
betingelserne i ægteskabsloven for at være gyldige
vielser
så bevarer trossamfundene fortsat deres
status som godkendt, og de bevarer de rettigheder,
som godkendelsen fører med sig.
Jeg har den holdning, at hvis kriterierne for at opnå
status som godkendt trossamfund ophører, så er det
meget naturligt, at godkendelsen også trækkes tilba-
ge igen.
I dag er der ikke praksis for at følge op på eventuelle
ændringer i trossamfundenes forhold, efter at de er
blevet godkendte.
Ligesom der ikke er lovbestemmelser om selve god-
kendelsen, er der heller ikke lovbestemmelser om til-
bagekaldelse. Det betyder, at hvis en tilbagekaldelse i
dag skal på tale, vil det skulle ske ud fra almindelige
forvaltningsretlige grundsætninger.
Og faktum er, at der i dag ikke er kendskab til sager,
hvor en godkendelse er tilbagekaldt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13
Den manglende lovregulering betyder også, at der er
begrænset åbenhed omkring trossamfundenes for-
hold.
Derfor er det relevant at drøfte, hvordan vi kan få
større åbenhed og gennemsigthed i trossamfund i al
almindelighed, også når det handler om deres øko-
nomi.
Jeg har derfor taget initiativ til, at der skal nedsættes
et eksternt udvalg, som skal se på reguleringen af
trossamfund i Danmark.
Lige i øjeblikket arbejdes der på et kommissorium for
udvalget, hvor det blandt andet skal præciseres, hvad
udvalget skal se på. Det vil vi offentliggøre, når vi er
klar med det efter sommerferien.
Så det korte og opsummerende svar på spørgsmålet
er, ja
regeringen agter at sikre en klar retsstilling for
trossamfund.
Tak for ordet.