Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
UUI Alm.del
Offentligt
1382404_0001.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
[Indledning]
1.
Dagens samråd handler om ekstremisme, radikalisering og rekrutte-
ring til kampene i Syrien. Baggrunden for samrådet er den seneste tids
medieomtale af moskéen på Grimhøjvej i Aarhus.
Det er vigtige emner, som ligger meget højt på regeringens dagsorden,
og jeg kan godt forstå, at emnerne også optager udvalgets medlemmer.
2.
Som socialministeren var inde på, er regeringens indsats på området
baseret på et bredspektret og tværministerielt samarbejde mellem Soci-
alministeriet og Justitsministeriet.
Socialministeriet har som bekendt ressortansvaret for den tidlige, fore-
byggende indsats mod ekstremisme og radikalisering, mens Justitsmini-
steriet bl.a. har ansvaret for, at der skrides ind med fornøden retshånd-
hævelse, og for den forebyggende indsats mod bl.a. voldelig ekstre-
misme, som udføres af PET.
3.
Jeg vil senere komme nærmere ind på den retshåndhævende indsats.
Men jeg vil allerede nu understrege, at vi her har at gøre med et områ-
de, hvor strafforfølgning kan være vanskeligt.
Det er nemlig ikke i sig selv strafbart at have ekstreme holdninger. Og
det er heller ikke strafbart at forsøge at overbevise andre om sine eks-
treme holdninger.
Det betyder ikke, at vi ikke skal holde øje med de ekstremistiske miljø-
er. Det skal vi. Og det gør vi.
For i ekstreme miljøer kan der være enkeltpersoner eller grupper, som
prøver at fremme deres ekstreme holdninger med voldelige midler eller
med andre former for strafbare handlinger.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1382404_0003.png
Og i det øjeblik ekstremismen udmønter sig i et strafbart forhold, skal
der sættes ind med straf
og i det omfang, der er tale om herboende
udenlandske statsborgere eventuelt også udvisning.
Derfor hører det blandt PET’s kerneopgaver at holde skarpt øje med de
ekstremistiske miljøer i Danmark.
[Samrådsspørgsmål Ø]
4.
Samrådsspørgsmål Ø indeholder tre led.
For det første ønskes en redegørelse for regeringens kendskab til
og
her citerer jeg:
”at moskéen på Grimhøjvej og udenlandske prædikanter med tilknyt-
ning til moskéen angiveligt opfordrer unge til at begå kriminalitet i
Danmark for at skaffe penge til hellig krig.”
For det andet ønsker spørgeren en redegørelse for, hvordan regeringen
forholder sig til oplysningerne om, at 22 unge, som er rejst til Syrien,
har haft deres gang i den pågældende moské.
Og for det tredje ønskes der en redegørelse for, hvad regeringen agter at
gøre ved sådanne opfordringer til at begå kriminalitet i Danmark.
5.
Jeg kan besvare det første led af spørgsmålet helt kort:
Hverken PET eller Østjyllands Politi har kendskab til, at den pågælden-
de moské eller udenlandske prædikanter med tilknytning til moskéen
opfordrer unge til at begå kriminalitet i Danmark for at skaffe penge til
hellig krig.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1382404_0004.png
6.
Og dermed har jeg sådan set også svaret på spørgsmålets tredje led.
Jeg vil dog understrege, at PET og Østjyllands Politi er meget opmærk-
somme på situationen omkring den pågældende moské. Og hvis det
måtte vise sig, at nogen opfordrer til kriminelle handlinger, vil der na-
turligvis blive skredet ind.
7.
Spørgsmålets andet led handler som nævnt om rekruttering til kam-
pene i Syrien.
Som spørgeren er inde på, vurderer Østjyllands Politi, at 22 personer,
som har haft deres gang i moskéen på Grimhøjvej, er rejst til Syrien.
Det er stærkt bekymrende.
Forholdene i Syrien er barske, og det siger sig selv, at der kan ske en
enorm forråelse af et ungt menneske, der pludselig befinder sig i en ka-
otisk krigszone.
Værst af alt risikerer personer, der deltager i kamphandlinger, at få ned-
brudt de psykologiske blokeringer mod at gøre skade på andre menne-
sker.
Samtidig er der en øget risiko for, at de pågældende får kontakt til mili-
tante islamistiske netværk og dermed bliver radikaliserede og motivere-
de til at begå forbrydelser, måske endda terrorhandlinger, når de vender
hjem.
Det er samlet set en meget bekymrende udvikling, som regeringen na-
turligvis er meget opmærksom på.
8.
Med hensyn til moskéen på Grimhøjvej har Østjyllands Politi oplyst,
at rekrutteringen til Syrien tilsyneladende sker fra en mindre gruppe af
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
meget religiøse unge, som har etableret deres egen forening i moskéens
lokaler.
Østjyllands Politi har også oplyst, at de har iværksat en række initiativer
med henblik på at standse denne rekruttering.
De har blandt andet afholdt et offentligt borgermøde om Syrien med
deltagelse fra de relevante etniske minoritetsgrupper. Og de har etable-
ret flere forældrenetværk og mentorforløb.
Samtidig har Østjyllands Politi løbende været i dialog med personer i
og omkring moskéen.
Og efter alt at dømme virker indsatsen.
Østjyllands Politi oplyste i sidste uge, at der siden starten af januar - ef-
ter deres kendskab
ikke er rejst nogen til Syrien fra Aarhus.
Det er naturligvis en glædelig udvikling, som illustrerer betydningen af
den forebyggende indsats.
Lad mig samtidig minde om, at PET er meget opmærksomme på situa-
tionen. Det er en af PET’s største opgaver at holde øje med de personer,
som rejser til Syrien for at kæmpe. Og PET vurderer løbende, om der er
grundlag for at rejse straffesager i den forbindelse.
Det gælder naturligvis også i relation til folkene omkring moskéen på
Grimhøjvej.
Når det er sagt, så håber jeg, at der er forståelse for, at jeg ikke i dag
kan give nærmere oplysninger om, hvilke konkrete tiltag PET tager i re-
lation til konkrete personer, persongrupper eller lokaliteter.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1382404_0006.png
[Om strafforfølgning]
9.
Der har i den seneste tid været sagt og skrevet meget om muligheden
for at straffe personer, der enten selv rejser til Syrien eller opfordrer an-
dre til at gøre det.
Jeg tror derfor, at det kan være gavnligt at slå et par ting fast:
Det er ikke i sig selv strafbart at rejse til Syrien.
Derfor er det heller ikke i sig selv strafbart at opfordre andre til at rejse
til Syrien.
Og det er heller ikke nødvendigvis strafbart at deltage kampene mod
Assads regime.
10.
Men straffeloven indeholder forskellige bestemmelser, som betyder,
at det
afhængigt af de konkrete omstændigheder
kan være strafbart
at deltage i den væbnede konflikt i Syrien. Eller at opfordre andre til at
gøre det.
Jeg tænker her blandt andet på overgreb mod civile i form af drab eller
vold.
Jeg tænker også på, at visse oprørsgrupper i Syrien har forbindelse til
kendte terrororganisationer. Personer, der lader sig træne hos sådanne
grupper, risikerer at overtræde straffelovens forbud mod at modtage ter-
rortræning (§ 114 d, stk. 3).
Samtidig er der risiko for at overtræde reglerne om terrorfinansiering,
hvis man yder støtte til sådanne grupper eller organisationer (§ 114 b).
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Jeg kan også nævne, at det er strafbart at hverve en person til at begå el-
ler fremme terrorhandlinger eller til at tilslutte sig en gruppe for at
fremme, at gruppen begår terrorhandlinger (§ 114 c, stk. 1).
Men strafforfølgning kræver både, at der begået et strafbart forhold, at
det kan bevises. Og jeg tror, at de fleste kan se for sig, at det rummer en
række udfordringer at finde den slags beviser midt i en syrisk krigszo-
ne.
Det er blandt andet derfor, at PET har anlagt en bred strategi, hvor der
både er fokus på retshåndhævelse og forebyggelse.
[Om forebyggelse]
11.
Om PET’s forebyggende indsats kan jeg fortælle, at
PET samarbej-
der tæt med lokale myndigheder om at forebygge radikalisering og re-
kruttering til konflikten i Syrien. Og tjenesten afholder præventive sam-
taler med personer, der deltager eller har deltaget i væbnede kamphand-
linger i Syrien.
PET indgår også i dialog med pårørende til disse personer og med lo-
kalsamfundet for at gøre opmærksom på de alvorlige konsekvenser, en
udrejse til Syrien kan have.
Derudover har efterretningstjenesten også kontakt til centrale personer
og grupper i blandt andet forskellige moskemiljøer, for derigennem at
modvirke radikalisering.
[Nye initiativer]
12.
Der gøres altså allerede meget. Men vi skal selvfølgelig hele tiden
være opmærksomme på, om vi kan gøre mere.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1382404_0008.png
Derfor har regeringen også nedsat en tværministeriel arbejdsgruppe, der
skal udarbejde en ny handlingsplan om forebyggelse af radikalisering
og ekstremisme.
Handlingsplanen skal blandt andet indeholde forslag til nye tiltag, som
kan forebygge rekruttering af unge til udenlandske konflikter.
Jeg kan også nævne, at jeg har besluttet at indføre en ordning, hvor for-
ældre kan kontakte kommunen, hvis de er bekymrede for, at deres min-
dreårige børn vil forsøge at få udstedt et pas til at rejse til Syrien mod
deres vilje.
Ordningen indebærer, at der oprettes en såkaldt anmærkning i det nati-
onale pasregister, så de pasudstedende myndigheder kan tages de rele-
vante skridt for at sikre, at den mindreårige ikke forelægger et forfalsket
samtykke fra forældremyndighedsindehaverne til pasudstedelsen.
[Samrådsspørgsmål Å]
13.
Med samrådsspørgsmål Å ønskes en redegørelse for, hvordan rege-
ringen forholder sig til, at moskéen på Grimhøjvej
og her citerer jeg:
”er
at betragte som en forening eller et trossamfund, der opfordrer til
hellig krig, hvilket kan sidestilles med at opfordre til vold.”
Citat slut.
Samtidig ønskes en redegørelse for, om regeringen agter at iværksætte
initiativer for at sikre, at aktiviteterne i moskéen er legitime.
14.
Jeg har forstået første led af spørgsmålet sådan, at det sigter til
bestemmelsen i grundlovens § 78, stk. 2, hvorefter ”foreninger, der
virker eller søger at opnå deres mål ved vold, anstiftelse af vold eller
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1382404_0009.png
lignende strafbar påvirkning af anderledes tænkende, bliver at opløse
ved dom”.
Grundlovens § 78
der som bekendt handler om foreningsfrihed
definerer ikke, hvad der skal forstås ved udtrykket ”en forening”.
Det må derfor antages, at grundloven bygger på det traditionelle ju-
ridiske foreningsbegreb. Det er også det, Rigsadvokaten har lagt til
grund, når man har vurderet muligheden for at opløse bestemte
grupper ved dom.
Man skal huske på, at anvendelse af grundlovens § 78, stk. 2, om op-
løsning af en forening ved dom forudsætter, dels at betingelserne for
at tage bestemmelsen i brug er til stede, dels at der for domstolene
kan
føres bevis
for, at dette er tilfældet.
Opløsning af en bestemt gruppe kræver således for det første, at den
pågældende gruppe udgør en
forening
i grundlovens forstand, og at
den pågældende forening har et
ulovligt øjemed
f.eks. ved at have
som formål at gennemføre overtrædelser af straffeloven.
For det andet skal det som sagt kunne
bevises,
at der er tale om en
forening i grundlovens forstand, og at foreningen har et ulovligt
øjemed.
Jeg vil i den forbindelse minde om, at Østjyllands Politi som nævnt har
oplyst, at rekrutteringen til Syrien tilsyneladende sker fra en mindre
gruppe af meget religiøse unge, som har etableret deres egen forening i
moskéens lokaler.
Ifølge politiet er der altså ikke tale om, at rekrutteringen sker fra selve
moskéen.
[Afslutning]
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24.
Som det fremgår, prioriterer regeringen indsatsen mod ekstremisme,
radikalisering og rekruttering til Syrien højt, og både politiet og PET er
meget opmærksomme på situationen omkring moskéen på Grimhøjvej.
Som jeg har været inde på, består indsatsen af et aktivt forebyggende
arbejde, ligesom vi hele tiden er klar til at skride ind med effektiv rets-
håndhævelse.
Samtidig er regeringen løbende opmærksom på, om der er behov for
nye tiltag på området.
Tak for ordet.
10