Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
UUI Alm.del
Offentligt
1388532_0001.png
Udlændingeafdelingen
Folketinget
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
18. juli 2014
Kontoret for Humanitært
ophold og udsendelser
Sagsbeh: Katja Flindt Beck
Sagsnr.: 2014-0032-1323
Dok.:
1195720
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 565 (Alm. del), som Folketin-
gets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsmi-
nisteren den 4. juni 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra medlem af
Folketinget Johanne Schmidt-Nielsen (EL).
Karen Hækkerup
/
Thomas Tordal-Mortensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 565 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-
og Integrationspolitik:
”Vil ministeren overveje at lempe reglerne om opholds- og
meldepligt for personer på tålt ophold, så udlændinge - efter
britisk forbillede - kun kan pålægges opholdspligt i egen bolig
eller på en lokalitet, som vedkommende har relation til, så op-
holdspligt normalt maksimalt kan pålægges i to år, så opholds-
pligt underlægges automatisk domstolsprøvelse, og så tilsynet
med anvendelsen af opholds- og meldepligt skærpes? Der hen-
vises til Peter Vedel Kessings artikel "På utålelige vilkår", Ad-
vokaten nr. 4/2014.”
Svar:
1.
Udlændinge henvises til tålt ophold her i landet, i de tilfælde hvor de en-
ten er udelukket fra asyl efter Flygtningekonventionens artikel 1 F, eller
udvises som værende til fare for statens sikkerhed eller på grund af domme
for alvorlig kriminalitet, og hvor det samtidig hermed vil være i strid med
Danmarks internationale forpligtelser at udsende den pågældende tvangs-
mæssigt til vedkommendes hjemland eller et tredjeland, hvor vedkom-
mende ikke er beskyttet mod videresendelse til hjemlandet.
Regeringens holdning er, at udlændinge på tålt ophold grundlæggende er
uønskede her i landet som følge af de forhold, der har ført til, at de pågæl-
dende er på tålt ophold. De skal derfor udrejse af Danmark og skal udsen-
des af landet, så snart det måtte blive muligt.
Derfor har regeringen heller ingen planer om at lempe reglerne om op-
holds- og meldepligt. De omtalte britiske regler ændrer ikke herved.
Det er således fortsat regeringens opfattelse, at udlændinge på tålt ophold,
medmindre særlige grunde taler derimod, skal pålægges at tage ophold i
Center Sandholm samt pålægges daglig meldepligt. Reglerne skal natur-
ligvis administreres i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet og
Danmarks internationale forpligtelse.
Det fremgår også af forarbejderne til lov nr. 1397 af 27. december 2008
om ændring af udlændingeloven, der skærpede reglerne om meldepligt for
udlændinge på tålt ophold. Her anføres det således bl.a., at det løbende
skal vurderes, om proportionalitetsbetingelserne er opfyldt.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.
Det skal i forlængelse heraf bemærkes, at Højesteret den 1. juni 2012 af-
sagde dom i en sag mod Udlændingestyrelsen og Justitsministeriet.
Højesteret
fandt efter en samlet vurdering i sagen, at Udlændingemyndig-
hedernes afgørelser om opholdspligt på Center Sandholm og meldepligt tre
gange ugentligt var ugyldige, idet afgørelserne måtte anses for uproportio-
nale. Højesteret bemærkede dog, at dette ikke udelukkede, at der kunne
træffes en ny afgørelse om meldepligt.
Højesteret tilsidesatte dermed ikke lovgivningen vedrørende opholdspligt
og meldepligt, men udtalte hvilke kriterier, der skal lægges vægt på ved
vurderingen af proportionaliteten i indgrebet.
På baggrund af Højesterets dom har Justitsministeriet udarbejdet en in-
struks til Udlændingestyrelsen og Rigspolitiet, hvorefter der hver 6. må-
ned, medmindre forholdene tilsiger noget andet, skal foretages en vurde-
ring af, hvorvidt påbud om opholdspligt og afgørelser om meldepligt fort-
sat kan opretholdes.
3