Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
UUI Alm.del
Offentligt
November
2012
Kommissorium for Task Force om gode metoder og erfaringer til en styr-
ket integration
Baggrund
Mange indvandrere og efterkommere klarer sig godt i det danske samfund. De
bidrager på arbejdsmarkedet, og mange unge klarer sig fint i uddannelsessy-
stemet.
Men vi har også reelle integrationsudfordringer i Danmark. Alt for mange er
uden for arbejdsmarkedet, for mange
især drenge
får ikke en uddannelse og
i mange udsatte boligområder er der en problematisk koncentration af sociale
problemer. Integrationsproblemer, der ikke er blevet løst, og som kan blive
større, hvis vi ikke gør noget.
Regeringen ønsker en integrationsindsats, der bygger på lige muligheder og en
klar forventning om, at alle skal bidrage til samfundet og støtte op om lovgiv-
ning og grundlæggende værdier i Danmark. Det skal vi gøre med en indsats,
der både favner de nyankomne og dem, der har været her i længere tid.
God integration har stor betydning for den enkeltes fremtidsmuligheder i Dan-
mark. God integration skal gå hele vejen rundt om den enkelte.
Udfordringerne på integrationsområdet skal på mange områder løses som led i
de generelle reformer og initiativer, regeringen gennemfører. Regeringens re-
former
i forhold til fx arbejdsmarkedet og i forhold til folkeskolen
skal
danne grundlaget for en bedre integration.
Der er dog også behov for en målrettet indsats i forhold til de særlige integrati-
onsfaglige udfordringer.
Integrationsmæssige problemstillinger er ofte sammensatte og komplekse og
kan derfor involvere mange instanser og aktører. Problemerne kan fx bestå af
en kombination af manglende sproglige og erhvervsmæssige kompetencer,
sundhedsmæssige problemer, kulturelle udfordringer eller andet. Indsatsen for
at løse disse komplekse problemstillinger er ofte forankret i forskellige forvalt-
ninger og tager afsæt i forskellig lovgivning. Det er derfor en særlig udfordring
for den lokale indsats at sikre en sammenhængende og koordineret indsats for
personer eller familier med komplekse integrationsmæssige problemer.
Der anvendes i dag betydelige midler på integration i kommunerne. Hovedpar-
ten af udgifterne anvendes til lovbundne indsatser. Det har imidlertid vist sig
vanskeligt, ikke mindst for de ikke-lovbundne udgifter, entydigt at afgrænse,
hvad der er udgifter til integration, idet der er en glidende overgang til den ge-
nerelle sociale indsats, den boligsociale indsats mv., ligesom der ikke nødven-
digvis er koordinering mellem statslige, kommunale og andre midler. Der er
Side
1
af
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
derfor behov for nærmere at belyse, hvordan midlerne til integration anvendes i
kommunerne, herunder om midlerne anvendes koordineret og effektivt.
Endelig består der en særlig integrationsmæssig udfordring i at sikre, at nydan-
skere bliver aktive medborgere, der tager medansvar og deltager på lige fod i
samfundets fællesskaber, herunder i foreningslivet og i demokratiske processer.
Mange kommuner har udviklet gode metoder i tilrettelæggelsen af integrations-
indsatsen, og flere kommuner og andre aktører har taget initiativer for at styrke
medborgerskabet. Vi har behov for at samle og udbrede kendskabet til gode
erfaringer og metoder.
For at styrken indsatsen og imødekomme ovenstående udfordringer nedsætter
regeringen en Task Force bestående af eksterne eksperter, der skal sætte fokus
på de gode integrationsmetoder og erfaringer.
Task Forcens opgaver
Task Forcen skal særligt have fokus på følgende to hovedtemaer, som Task
Forcen skal indsamle viden og erfaringer om:
1. Sammenhæng, koordination og tværfaglighed i integrationsind-
satsen
a) Beskrivelse af eksempler på hensigtsmæssig koordination og sam-
menhæng og styring af integrationsindsatsen i kommunerne. Der
skal være fokus på tilrettelæggelse og samspil mellem involverede
interne og eksterne aktører om den lokale integrationsindsats og
hvordan denne styres. Der lægges vægt på afdækning af sammen-
hæng mellem indsats og brug af ressourcer.
b) Beskrivelse af eksempler på en helhedsorienteret indsats i forhold
til udsatte nydanske familier. Der skal sikres dokumentation for et
hensigtsmæssigt samspil og koordination af de mange typer indsat-
ser, herunder særligt social- og familiefaglige indsatser, sundheds-
og behandlingsrettede indsatser og indsatser i forhold til fx børne-
nes sproglige udvikling og skolegang, de unges uddannelsesplaner
og forældrenes job. Der lægges vægt på afdækning af sammen-
hæng mellem indsats og brug af ressourcer.
c) Beskrivelse af eksempler på effektiv målrettet indsats for nydan-
skere, der på grund af sproglige, sundhedsmæssige eller sociale
barrierer, ikke er arbejdsmarkedsparate. Der skal indsamles ek-
sempler, som beskriver en samlet og koordineret social-, sundheds-
faglig og joborienteret indsats med fokus på klare mål og forvent-
ninger til disse borgere, så de bringes tættere på arbejdsmarkedet.
Der lægges vægt på afdækning af sammenhæng mellem indsats og
brug af ressourcer.
d) Belysning af udfordringer i forhold til styring og koordination af
integrationsindsatsen i kommunerne med særligt fokus på anven-
delsen af kommunale, statslige og boligsociale midler med ud-
gangspunkt i eksempler fra to-tre konkrete kommuner.
Side 2 af 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2. Deltagelse og medborgerskab
a)
Beskrivelse af initiativer, hvor der lokalt, hos kommuner og andre
aktører, arbejde med at styrke nydanskeres deltagelse i samfundsli-
vet, herunder deltagelse i demokratiske processer og foreningsliv.
Der skal indsamles eksempler på, hvordan frivillighed kan bruges
som løftestang for integrationsindsatsen og skabe et velfungerende
samspil mellem det kommunale og det frivillige niveau.
Proces for Task Forcens arbejde
Task Forcens arbejde indledes med en høring af relevante interessenter på om-
rådet med henblik på at skærpe problemstillingerne og modtage forslag til
kommuner og andre aktører, som kan bidrage med input til Task Forcens ar-
bejde.
Task Forcen skal via besøg hos og drøftelser med kommuner, praktikere og
andre relevante aktører og med inddragelse af eksisterende viden og forskning
beskrive gode metoder og erfaringer mv. for indsatsen inden for ovenstående
temaer, herunder opstille forslag til, hvordan sådanne metoder mv. kan kvalifi-
ceres og udbredes. Task Forcen skal i sin afrapportering endvidere medvirke til
at belyse ressourceanvendelse på integrationsområdet, jf. pkt. 1.d). Task Forcen
skal endelig på baggrund af de indhentede erfaringer opstille et idékatalog med
forslag til nye indsatser, der lokalt kan fremme integrationen og medborgerska-
bet, og nye indsatser, der generelt kan sikre en bedre vidensindsamling og -
spredning på integrationsområdet.
Task Forcen afrapporterer senest den 1. juni 2013.
Økonomi
Nedsættelse af Task Forcen forventes ikke at have økonomiske konsekvenser,
idet Task Forcen primært får til opgave at identificere god praksis lokalt. Even-
tuelle merudgifter som følge af Task Forcens forslag og idékatalog finansieres
inden for det relevante ressortministeriums egen ramme. Udgifter til sekretari-
atsbetjening af Task Forcen finansieres inden for Social- og Integrationsmini-
steriets eksisterende økonomiske rammer.
Sammensætning
Task Forcen sammensættes af 6 personer, der rekrutteres eksternt og udpeges
af social- og integrationsministeren. Der lægges ved udpegningen vægt på, at
de pågældende personer har relevant viden og erfaring i forhold til de temaer,
der indgår i Task Forcens arbejde. Der vil således skulle udpeges personer, der
har praktisk erfaring med og viden om kommunernes opgavevaretagelse på
integrationsområdet i al almindelighed og i forhold til de specifikke temaer.
Det vil ligeledes være relevant at inddrage personer med forskningsbaseret
viden om temaerne.
Task Forcen sekretariatsbetjenes af Social- og Integrationsministeriet med ind-
dragelse af andre relevante fagministerier.
Side 3 af 3