November
2012
Kommissorium for Task Force om gode metoder og erfaringer til en styr-
ket integration
Baggrund
Mange indvandrere og efterkommere klarer sig godt i det danske samfund. De
bidrager på arbejdsmarkedet, og mange unge klarer sig fint i uddannelsessy-
stemet.
Men vi har også reelle integrationsudfordringer i Danmark. Alt for mange er
uden for arbejdsmarkedet, for mange
–
især drenge
–
får ikke en uddannelse og
i mange udsatte boligområder er der en problematisk koncentration af sociale
problemer. Integrationsproblemer, der ikke er blevet løst, og som kan blive
større, hvis vi ikke gør noget.
Regeringen ønsker en integrationsindsats, der bygger på lige muligheder og en
klar forventning om, at alle skal bidrage til samfundet og støtte op om lovgiv-
ning og grundlæggende værdier i Danmark. Det skal vi gøre med en indsats,
der både favner de nyankomne og dem, der har været her i længere tid.
God integration har stor betydning for den enkeltes fremtidsmuligheder i Dan-
mark. God integration skal gå hele vejen rundt om den enkelte.
Udfordringerne på integrationsområdet skal på mange områder løses som led i
de generelle reformer og initiativer, regeringen gennemfører. Regeringens re-
former
–
i forhold til fx arbejdsmarkedet og i forhold til folkeskolen
–
skal
danne grundlaget for en bedre integration.
Der er dog også behov for en målrettet indsats i forhold til de særlige integrati-
onsfaglige udfordringer.
Integrationsmæssige problemstillinger er ofte sammensatte og komplekse og
kan derfor involvere mange instanser og aktører. Problemerne kan fx bestå af
en kombination af manglende sproglige og erhvervsmæssige kompetencer,
sundhedsmæssige problemer, kulturelle udfordringer eller andet. Indsatsen for
at løse disse komplekse problemstillinger er ofte forankret i forskellige forvalt-
ninger og tager afsæt i forskellig lovgivning. Det er derfor en særlig udfordring
for den lokale indsats at sikre en sammenhængende og koordineret indsats for
personer eller familier med komplekse integrationsmæssige problemer.
Der anvendes i dag betydelige midler på integration i kommunerne. Hovedpar-
ten af udgifterne anvendes til lovbundne indsatser. Det har imidlertid vist sig
vanskeligt, ikke mindst for de ikke-lovbundne udgifter, entydigt at afgrænse,
hvad der er udgifter til integration, idet der er en glidende overgang til den ge-
nerelle sociale indsats, den boligsociale indsats mv., ligesom der ikke nødven-
digvis er koordinering mellem statslige, kommunale og andre midler. Der er
Side
1
af
3