Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
UUI Alm.del
Offentligt
Udlændingeafdelingen
Folketinget
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Christiansborg
1240 København K
27. juni 2014
Kontoret for Humanitært
ophold og udsendelser
Sagsbeh: Hanne Vig Berg
Sagsnr.: 2014-0032-1311
Dok.:
1183717
Dato:
Kontor:
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 547 (Alm. del), som Folketin-
gets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsmi-
nisteren den 22. maj 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra medlem af
Folketinget Johanne Schmidt-Nielsen (EL).
Karen Hækkerup
/
Thomas Tordal-Mortensen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 547 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-
og Integrationspolitik:
”Er
der blandt de sager, hvor Udlændingestyrelsen siden 20.
november 2013 har givet opholdstilladelse efter udlændingelo-
vens paragraf 9 c, stk. 1, til børn eller børnefamilier, efter at
Justitsministeriet tidligere har meddelt ansøgerne afslag på
humanitær opholdstilladelse, eksempler på sager, hvor ansø-
gerne ikke tidligere har haft opholdstilladelse i Danmark, og
som altså ikke er såkaldte "forlængelsessager"? I givet fald øn-
skes - evt. i fortrolig form - en nærmere redegørelse for de om-
stændigheder, der har ført til opholdstilladelsen efter paragraf 9
c, stk. 1. (Der henvises til artiklen "Fejl i en tredjedel af sager
om barnets tarv" fra Information den 20. maj 2014, hvor det
oplyses, at der…"siden
praksisændringen i november" er "gi-
vet ophold til seks børnefamilier, mens to børnefamilier har få-
et afslag" http://www.information.dk/comment/867622 )”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Udlændingestyrelsen, der har oplyst følgende:
”Udlændingestyrelsen har i perioden 20. november 2013 –
3.
juni 2014 meddelt opholdstilladelse i 6 sager omfattende 8 per-
soner efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1, til børn eller perso-
ner i en børnefamilie, som forud for opholdstilladelsen var
meddelt afslag på en førstegangsansøgning om humanitær op-
holdstilladelse.
I 5 af sagerne omfattende 6 personer er der meddelt opholdstil-
ladelse efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1, på baggrund af en
familiemæssig tilknytning til et allerede herboende nærtstående
familiemedlem.
Sag 1: En mor og datter har fået opholdstilladelse efter udlæn-
dingelovens § 9 c, stk. 1, med henvisning til slægtskabet til de-
res herboende søn/bror, som de har regelmæssigt samvær med.
Han er handicappet og bor på en institution her i landet.
Sag 2: En ægtefælle har fået opholdstilladelse efter udlændin-
gelovens § 9 c, stk. 1, med henvisning til en herboende ægte-
fælle. Pågældende opfyldte ikke de almindelige krav for at op-
nå familiesammenføring jf. udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 1.
Udlændingestyrelsen har imidlertid vurderet, at der er et be-
skyttelsesværdigt familieliv efter EMRK art. 8, og at Danmark
ikke kan henvise parret til at udøve familielivet i et andet land,
da den herboende ægtefælle ikke kan vende tilbage til hjem-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
landet. De har et fællesbarn, som har fået opholdstilladelse
som familiesammenført med henvisning til sin herboende far.
Sag 3: En ægtefælle har fået opholdstilladelse efter udlændin-
gelovens § 9 c, stk. 1, med henvisning til en herboende ægte-
fælle. Pågældende opfyldte ikke de almindelige krav for at op-
nå familiesammenføring jf. udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 1.
Udlændingestyrelsen har imidlertid vurderet, at der er et be-
skyttelsesværdigt familieliv efter EMRK art. 8, og at Danmark
ikke kan henvise parret til at udøve familielivet i et andet land,
da den herboende ægtefælle har mindreårige særbørn med
selvstændig tilknytning til Danmark.
Sag 4: En mor har fået opholdstilladelse efter udlændingelo-
vens § 9 c, stk. 1, med henvisning til Danmarks internationale
forpligtigelser, jf. EU-Domstolens dom af 8. marts 2011 i
Zambrano-sagen (C-34/09), idet hun har 2 herboende mindre-
årige børn, som er danske statsborgere.
Sag 5: En mor har fået opholdstilladelse efter udlændingelo-
vens § 9 c, stk. 1, med henvisning til Danmarks internationale
forpligtigelser, jf. EU-Domstolens dom af 8. marts 2011 i
Zambrano-sagen (C-34/09), idet hun har en herboende mindre-
årig datter, som er dansk statsborger.
Den sidste af de i alt 6 sager omfatter 2 personer i en børnefa-
milie, hvor 4 andre familiemedlemmer er meddelt opholdstil-
ladelse efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1, efter afslag på for-
længelse af humanitær opholdstilladelse. På baggrund af en
samlet vurdering af familien har faren og et barn fået § 9 c, stk.
1, tilladelse efter afslag på førstegangsansøgning om humani-
tær opholdstilladelse, mens moren og 3 andre børn i familien
har fået opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1,
efter afslag på forlængelse af humanitær opholdstilladelse.
Opgørelsen omfatter ikke afgørelser efter udlændingelovens §
9 c, stk. 1, til uledsagede mindreårige asylansøgere.
Tallene, der er foreløbige, er opgjort på baggrund af registre-
ringer i udlændingemyndighedernes elektroniske sags- og do-
kumenthåndteringssystem pr. 4. juni 2014 og i Udlændingere-
gistret pr. 31. maj 2014 med en efterfølgende manuel gennem-
gang af registreringerne.
Tallene er behæftet med usikkerhed, da udlændingesystemerne
er opbygget som journaliserings- og sagsstyringssystemer og
ikke som egentlige statistiksystemer.”
3