Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
UUI Alm.del
Offentligt
1384801_0001.png
Folketingets Udvalg for Udlændinge og Integrationspolitik
Departementet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Dato: 27 juni 2014
Tlf. 3392 9300
Fax. 3393 2518
E-mail [email protected]
Under henvisning til Folketingets Udvalg for Udlændinge og integrati-
onspolitiks brev af 13. maj 2014 følger hermed ministeren for børn,
ligestilling, integration og sociale forholds endelige svar på spørgsmål
nr. 516 (UUI alm. del).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Henriksen (DF).
Sagsnr. 2014 -4377
Spørgsmål nr. 516:
”Kan
ministeren oplyse, hvordan Dragør kommune og Tårnby kommune får
skaffet tilstrækkelige boliger til de tildelte kvoteflygtninge, herunder om det
f.eks. sker ved opkøb af lejligheder og parcelhuse, om det sker ved at leje
sig ind hos private udlejere i lejligheder og parcelhuse? Og kan ministeren
oplyse, hvor mange kvoteflygtninge Dragør kommune og Tårnby kommune
modtog i henholdsvis 2011, 2012, 2013 og foreløbigt
i 2014?”
Svar:
Efter integrationslovens § 12, stk. 1, 1. pkt., skal kommunalbestyrelsen sna-
rest muligt, efter at ansvaret for en flygtning er overgået til kommunalbesty-
relsen, anvise boliger til de flygtninge, som Udlændingestyrelsen visiterer til
kommunen efter lovens § 10.
Efter integrationslovens § 12, stk. 6, 1. pkt., skal kommunalbestyrelsen, indtil
det er muligt at anvise en permanent bolig, anvise flygtningen et midlertidigt
opholdssted.
Det fremgår af forarbejderne til loven, at anvisningen sker efter en konkret
vurdering af den enkelte flygtnings behov i forhold til andre boligsøgendes
behov. Det fremgår endvidere, at der i en sådan vurdering vil skulle indgå
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1384801_0002.png
2
særlige forhold hos den enkelte, så som psykosociale problemer, ligesom
der skal tages særligt hensyn til familier med børn.
Efter integrationslovens § 13, stk. 1, kan kommunalbestyrelsen erhverve,
indrette eller leje ejendomme i kommunen med henblik på gennem udlejning
til beboelse at medvirke til en bedre fordeling af udlændinges bosætnings-
muligheder på landsplan, regionalt plan og lokalt i kommunen.
Kommunalbestyrelsen kan købe eksisterende beboelsesejendomme, fx
udlejningsbyggeri, villaer, nedlagte landbrug m.v. Kommunalbestyrelsen kan
endvidere købe og ombygge tomt erhvervsbyggeri. Derudover kan kommu-
nalbestyrelsen leje boliger med henblik på videreudlejning.
Det er op til den enkelte integrationsansvarlige kommune at beslutte, hvor-
dan kommunen finder tilstrækkelige egnede boliger, som kan anvises ny-
ankomne flygtninge, der boligplaceres i kommunen.
Jeg har forstået spørgsmålet om, hvor mange kvoteflygtninge Dragør og
Tårnby Kommune har modtaget, sådan, at det vedrører antallet af flygtninge,
der er blevet visiteret til disse kommuner efter integrationslovens § 10. Jeg
har til brug for besvarelsen af denne del af spørgsmålet anmodet Justitsmi-
nisteriet om et bidrag. Justitsministeriet har oplyst følgende:
”Udlændingestyrelsen har oplyst, at styrelsen i 2011, 2012, 1013 og 2014
har truffet følgende antal afgørelser om visitering af flygtninge mv. til kom-
munerne Dragør, Tårnby, København, Frederiksberg, Odense og Sønder-
borg:
Visiterede flygtninge mv. fordelt på udvalgte kommuner
i 2011, 2012, 2013 og 1. januar – 31. maj 2014
Dragør
2011
2012
2013
1.1-31.5 2014
10
11
20
8
Tårnby
16
25
18
7
København
4
10
10
8
Frederiksberg
10
21
30
16
Odense
30
49
70
38
Sønderborg
29
44
45
23
Betegnelsen flygtninge mv. omfatter udlændinge, der visiteres efter medde-
lelse af opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1-2, § 8, stk. 1-3, §
9 b, stk. 1, § 9 c, stk. 1 (ganske særlige grunde), § 9 c, stk. 2 (udsendelses-
hindrede) eller § 9 c, stk. 3, nr. 1-2 (uledsagede mindreårige børn).
Tallene for 2011, 2012 og 2013 er opgjort på baggrund af endelige registre-
ringer i udlændingesystemerne, mens tallene for 2014 er opgjort den 2. juni
2014 på baggrund af foreløbige registreringer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Generelt bemærkes, at de statistiske oplysninger er behæftet med usikker-
hed, da udlændingesystemerne er opbygget som journaliserings - og sags-
styringssystemer og ikke som egentlige statistiksystemer.”
Manu Sareen
/ Henrik Thomassen