Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
UUI Alm.del
Offentligt
1382765_0001.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 500 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-
og Integrationspolitik:
”Vil
ministeren redegøre for, hvad regeringen agter at gøre for
at imødekomme problemet med omrejsende kriminelle?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
kan indledningsvis oplyse, at indsatsen mod ind-
brudskriminalitet, herunder indsatsen mod udenlandske tilrej-
sende kriminelle, der begår sådan kriminalitet, i flere år har
været et højt prioriteret område for politiet.
Det fremgår således af Rigspolitiets nationale strategiplan for
politiets operative indsats i 2014, som er et klassificeret doku-
ment, at den politimæssige indsats mod indbrud i privat bebo-
else, hæleri, hjemmerøverier og udenlandske tilrejsende krimi-
nelle, der begår sådan kriminalitet, er et fokusområde for poli-
tiet.
Det fremgår endvidere af strategiplanen, at indsatsen på områ-
det er forankret i de enkelte politikredse og udmøntes gennem
den nationale operationsplan for politiets indsats mod indbrud i
privat beboelse mv.
Den aktuelle situation og status for indsatsen drøftes i øvrigt
løbende i den nationale følgestab for politiets indsats mod ind-
brud i privat beboelse mv., der blev nedsat i 2009.
Endvidere etablerede Rigspolitiet den 1. januar 2011 kontoret
for Omrejsende Kriminelle Grupper (OKG) i Rigspolitiets Na-
tionale Efterforskningscenter (NEC). OKG har til opgave at
understøtte politikredsene, herunder Task Force Vest og Task
Force Indbrud, i efterforskninger mod tilrejsende kriminelle
grupper.
I 2011 iværksatte Syd- og Sønderjyllands Politi i samarbejde
med Rigspolitiet et nyt koncept for Udlændingekontrolafdelin-
gen (UKA) i politikredsen, der indebærer en generel styrkelse
af indsatsen over for den grænseoverskridende kriminalitet.
Indsatsen er siden løbende blevet intensiveret og videreudvik-
let. Således fokuserer UKA bl.a. på øget efterforskning af den
organiserede kriminalitet, der begås i det grænsenære område,
hvor de kriminelle organisationer er aktive på begge sider af
grænsen. Endvidere er den politimæssige indsats i det grænse-
nære område nu i endnu højere grad målrettet på baggrund af
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
analyser og således, at UKA i højere grad bidrager til bekæm-
pelse af kriminalitet begået af udlændinge i de øvrige politi-
kredse.
I forhold til udenlandske kriminelle har UKA bl.a. styrket ind-
satsen ved i stigende grad at overtage retsforfølgningen i sager,
hvor udenlandske kriminelle pågribes i udlandet med tyveko-
ster, som antages at hidrøre fra Danmark.
Indsatsen mod omrejsende kriminelle grupperinger bistås end-
videre af udenlandske samarbejdspartnere, herunder EURO-
POL, ligesom flere politikredse har haft gode erfaringer med
tilknytning af ad hoc forbindelsesofficerer fra relevante euro-
pæiske lande.
Det bemærkes i den forbindelse, at den rumænske forbindel-
sesofficer, som er tilknyttet de nordiske lande, fra den 7. maj
2014 er flyttet fra en placering ved den rumænske ambassade i
Sverige til ambassaden i Danmark, hvilket blandt skyldes det
tætte samarbejde mellem dansk politi og de rumænske myn-
digheder samt antallet af sager.”
Justitsministeriet kan i øvrigt henvise til ministeriets besvarelse af 21. ok-
tober 2013 af spørgsmål nr. 1176 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
og ministeriets besvarelse af 3. maj 2013 af spørgsmål nr. 745 (Alm. del)
fra Folketingets Retsudvalg.
3