Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
UUI Alm.del
Offentligt
Udlændingeafdelingen
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Dato:11. november 2013Kontor: UdlændingekontoretSagsbeh: Mette Kjølby Miller-HarrisSagsnr.: 2013-0032-0950Dok.:941620
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 49 (Alm. del), som Folketin-gets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsmi-nisteren den 21. oktober 2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra med-lem af Folketinget Martin Henriksen (DF).
Morten Bødskov/Joachim Kromann
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 49 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-
og Integrationspolitik:
”Er ministeren bekymret for det samlede omfang af indvan-dringen til Danmark?”Svar:
Regeringen har i overensstemmelse med regeringsgrundlaget gennemførten række initiativer på udlændingeområdet.Regeringen har således bl.a. foretaget en revision af reglerne om familie-sammenføring, der trådte i kraft i foråret 2012.Udgangspunktet for regeringens udlændingepolitik, herunder de nye reglerom familiesammenføring, er, at der skal være tale om et robust og retfær-digt regelsæt, der indebærer bl.a., at udlændinge, der kommer til Danmark,skal være en del af det danske samfund og mødes med rimelige og gen-nemskuelige krav, som motiverer den enkelte udlænding til at tage et ar-bejde og lære dansk.Regeringen afskaffede derfor det pointsystem for ægtefællesammenføring,som den tidligere regering indførte, og erstattede det med regler, der un-derstøtter, at ægtefællesammenførte udlændinge bliver godt integreret ogmødes med klare krav om en aktiv indsats for egen integration i det danskesamfund.Regeringen har endvidere taget initiativ til en ændring af reglerne om fa-miliesammenføring med børn.Tidligere skulle der altid foretages en vurdering af barnets grundlag for envellykket integration. Integrationsvurderingen gælder stadig, men der erindført en aldersgrænse, som indebærer, at børn under 8 år ikke skal inte-grationsvurderes. Det er regeringens opfattelse, at børn, der endnu ikke erfyldt 8 år, og som således vil få deres formative år i Danmark, må formo-des at have gode muligheder for integration.I tilfælde, hvor barnet skal integrationsvurderes, lægges der nu bl.a. størrevægt på, om forælderen i Danmark selv er godt integreret og dermed vilkunne hjælpe barnet til en god integration.Også reglerne om tidsubegrænset opholdstilladelse er blevet ændret under2
denne regering.Reglerne om tidsubegrænset opholdstilladelse baserer sig nu på betingel-ser, der enkelt og målrettet styrker den enkelte udlændings incitament til atblive godt integreret i Danmark. Ændringen af reglerne har til formål atsikre, at udlændinge, som aktivt og efter bedste evne gør en indsats for envellykket integration, skal have en reel mulighed for at opnå tidsubegræn-set opholdstilladelse.De nye regler understøtter samtidig den enkelte udlændings muligheder forat tilrettelægge et mere fleksibelt integrationsforløb.På asylområdet har regeringen med den lovændring, der udmøntede asylaf-talen fra september 2012, og som trådte i kraft i foråret 2013, styrket for-udsætningerne for en vellykket integration. Med loven er endvidere indsat-sen for frivillig hjemrejse for de asylansøgere, der får afslag på asyl, ogsom derfor skal udrejse, blevet forstærket, herunder med tilbud om rådgiv-ning, støtte og hjælp til hjemrejsen.Som noget nyt har asylansøgere fået mulighed for at arbejde og bo udenfor asylcentrene. Det samme gælder asylansøgere, der efter afslag på asylhar samarbejdet om hjemsendelsesforanstaltningerne, men som ikke kanvende hjem. Formålet hermed er at bygge asylansøgere op som menneskerog give dem flere kompetencer, således at de får lettere ved at integrere sigi Danmark, hvis de får asyl, ligesom det efter regeringens opfattelse skaberbedre forudsætninger for at reetablere sig i hjemlandet.Asylaftalen lægger endvidere op til, at der skal sættes hårdt ind over formisbrug af asylsystemet. Det indebærer bl.a., at personer, der begår kri-minalitet, ikke er omfattet af ordningen om at bo og arbejde uden for asyl-centrene. En asylansøger er således afskåret fra at arbejde og bo uden forcentrene, hvis den pågældende begår kriminalitet, som medfører udvisningeller en betinget eller ubetinget fængselsstraf.Det er regeringens opfattelse, at der med de ændringer, som er gennemførtpå udlændingeområdet, er skabt en fornuftig balance i integrations- og ud-lændingepolitikken.
3