Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
UUI Alm.del
Offentligt
1382309_0001.png
Folketingets Udvalg for Udlændinge og Integrationspolitik
Departementet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Dato: 19. juni 2014
Tlf. 3392 9300
Fax. 3393 2518
E-mail [email protected]
Under henvisning til Folketingets Udvalg for Udlændinge og integrati-
onspolitiks brev af 24. april 2014 følger hermed ministeren for børn,
ligestilling, integration og sociale forholds endelige svar på spørgsmål
nr. 487 (UUI alm. del).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Sagsnr. 2014-3478
Spørgsmål nr. 487:
”Vil
ministeren oplyse, hvad niveauet er for etableringsstøtte til flygtninge for
hver af de 98 kommuner?”
Svar:
Kommunerne kan i den treårige introduktionsperiode yde hjælp i særlige
tilfælde til udlændinge efter bestemmelserne i integrationslovens §§ 35-39
(lovens kapitel 6). Der er tale om behovsbestemte ydelser, som tildeles efter
en konkret vurdering af udlændingens behov og mulighed for selv at dække
udgiften. Vurderingen foretages som en samlet vurdering af udlændingens
og en evt. ægtefælles økonomiske situation. Hjælpen kan ydes til alle ud-
lændinge, der er omfattet af loven.
Der kan bl.a. ydes hjælp til rimeligt begrundede enkeltudgifter efter integrati-
onslovens § 35, fx hjælp til etablering af bolig og hjem til nyankomne flygt-
ninge, når de flytter fra asylcenter eller direkte fra flygtningelejr til den kom-
mune, som de er boligplaceret i. Etableringsstøtten kan fx være udbetaling
af hjælp til dækning af udgifter til nyanskaffelse af møbler, køkkenudstyr og
hårde hvidevarer. Da hjælpen ydes på baggrund af en konkret og individuel
vurdering af den enkelte flygtnings situation og behov, vil den variere fra
flygtning til flygtning og fra familie til familie. Herudover kan der ydes hjælp til
udgifter til sygebehandling, medicin, tandbehandling mv.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Efter integrationslovens § 45, stk. 2, refunderer staten 50 % af kommuner-
nes udgifter til hjælp i særlige tilfælde, jf. lovens kapitel 6, og rimelige udgif-
ter i forbindelse med udlændingens deltagelse i integrationsprogrammet,
hvis den pågældende eller dennes ægtefælle ikke har økonomisk mulighed
for at betale udgifterne, jf. lovens § 23 f. Disse udgifter konteres
sammen
med udgifter til hjælpemidler efter lovens § 24 a, stk. 2
samlet i det kom-
munale regnskabssystem, og uanset om de vedrører nyankomne flygtninge
eller øvrige udlændinge, som er omfattet af integrationsloven. Det er derfor
ikke muligt herudfra eller på baggrund af øvrige tilgængelige data særskilt at
isolere udgifterne til etableringsstøtte til nyankomne flygtninge, hverken for
den enkelte kommune eller for kommunerne samlet set.
Det kan til orientering oplyses, at de samlede offentlige udgifter til ”Hjælp i
særlige tilfælde mv.”, jf. finanslovens § 15.78.03., ifølge statsregnskabet i
2013 var på 66,3 mio. kr. (2014-pl). Dette omfatter udgifter efter såvel inte-
grationslovens §§ 35-39 som efter lovens § 23 f og § 24 a, stk. 2, og således
også udgifter vedrørende både nyankomne flygtninge og andre udlændinge,
som er omfattet af integrationsloven.
Manu Sareen
/ Henrik Thomassen