Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
UUI Alm.del
Offentligt
1374037_0001.png
Folketingets Udvalg for Udlændinge og Integrationspolitik
Departementet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 3392 9300
Fax. 3393 2518
Dato: 26. maj 2014
E-mail [email protected]
/ J.nr. 2014-3326
Under henvisning til Folketingets Udvalg for Udlændinge og Integrati-
onspolitiks brev af 16. april 2014, følger hermed ministeren for børn,
ligestilling, integration og sociale forholds endelige svar på spørgsmål
nr. 481 (UUI Alm. del).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Henriksen (DF).
Spørgsmål nr. 481:
”Vil ministeren oplyse, hvor mange offentlige tilskud og velfærdsydelser en
flygtning med opholdstilladelse har mulighed for at søge fra dag ét?”
Svar:
Nyankomne flygtninge, som ikke er i stand til at forsørge sig selv eller ikke
forsørges af andre, er i de første 3 år berettiget til kontanthjælp efter reglerne
i lov om aktiv socialpolitik. Det indebærer, at de pågældende får tilbudt og
skal deltage i et integrationsprogram efter integrationsloven og i øvrigt stå til
rådighed for arbejdsmarkedet.
Herudover kan kommunen i den treårige introduktionsperiode yde hjælp i
særlige tilfælde efter bestemmelserne i integrationslovens §§ 35-39. Der er
tale om behovsbestemte ydelser, som tildeles efter en konkret vurdering af
udlændingens behov og mulighed for selv at dække udgiften. Vurderingen
foretages som en samlet vurdering af udlændingens og en evt. ægtefælles
økonomiske situation. Der kan bl.a. ydes hjælp til rimeligt begrundede en-
keltudgifter, fx hjælp til etablering til nyankomne flygtninge, når de flytter fra
asylcenter eller direkte fra flygtningelejr til den kommune, som de er bolig-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
placeret i. Herudover kan der ydes hjælp til udgifter til sygebehandling, me-
dicin, tandbehandling mv.
Nyankomne udlændinge, som er meddelt opholdstilladelse som flygtninge,
har desuden mulighed for at søge en række andre ydelser på lige fod med
andre. Der kan både være tale om kontante ydelser og serviceydelser, som
fx daginstitutionstilbud og skoletilbud til børn, adgang til sundhedstilbud,
sociale tilbud, herunder hjemmehjælp mv.
Flygtninges ret til ydelser følger de betingelser, som i øvrigt er fastsat i de
enkelte love. Det bemærkes i den forbindelse, at typen af opholdsgrundlag
kan have betydning for ret til ydelser. I visse love stilles alene krav om lovligt
ophold i Danmark for ret til ydelser, mens der i andre love kræves en vis
forudgående bopælstid for optjening af ret til ydelser. For nogle ydelser er
krav om forudgående bopælstid fraveget for udlændinge med opholdstilla-
delse som flygtninge.
Manu Sareen
/ Henrik Thomassen