Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
UUI Alm.del
Offentligt
Politi- og Strafferetsafdelingen
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
13. maj 2014Sikkerheds- og Forebyg-gelseskontoretSagsbeh: Rasmus Krogh PedersenSagsnr.: 2014-0032-1264Dok.:1145267
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 480 (Alm. del), som Folketin-gets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsmi-nisteren den 16. april 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra MartinHenriksen (DF).
Karen Hækkerup/Anette Arnsted
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 480 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-
og Integrationspolitik:
”Vil ministeren oplyse hvilke foreninger m.m., der huser enmoské og samtidig får midler til andre aktiviteter?”Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet ud-talelser fra Kulturministeriet og Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integra-tion og Sociale Forhold.Kulturministeriet har oplyst følgende:”I henhold til folkeoplysningsloven (LBK nr. 854 af 11. juli2011) er det kommunerne, der yder økonomisk støtte til folke-oplysende aktiviteter. Kulturministeriet har derfor ikke kend-skab til, hvilke foreninger der konkret får tilskud i henhold tilfolkeoplysningsloven.Det fastslås i folkeoplysningslovens § 2, at kommunerne skalsikre rammerne for, at børn og unge og voksne kan etablere ogtage del i den frie folkeoplysende virksomhed. Kommunernehar pligt til at yde tilskud til den folkeoplysende voksenunder-visning og til de frivillige foreningsaktiviteter for børn og ungeunder 25 år. Herudover kan kommunerne beslutte fx også atyde støtte til foreninger med medlemmer over 25 år.Af lovens § 4, stk. 3, fremgår det, hvilke betingelser man skalopfylde for at være en frivillig folkeoplysende forening. Herstår blandt andet, at foreningen skal have formuleret et formål,som fremgår af vedtægten, skal tilbyde folkeoplysende virk-somhed, skal have en bestyrelse, skal være demokratisk op-bygget, skal bygge på aktivt medlemskab og have betalendemedlemmer og som udgangspunkt være åben for alle, som til-slutter sig foreningens formål.Det fremgår endvidere, at en forening ikke må drives i kom-mercielt øjemed (§ 5, stk. 3).I medfør af § 5, stk. 8, er det kommunalbestyrelsen, der kon-kret afgør, om en forening opfylder betingelserne for at opnåtilskud efter folkeoplysningsloven.Herudover skal det bemærkes, at det fremgår af lovens § 33,stk. 3, at ”aktiviteter for børn og unge af idébestemt, politiskog religiøs art skal sidestilles med anden folkeoplysende akti-vitet for børn og unge.”2
I folkeoplysningsbekendtgørelsen (BKG nr. 1251 af 12. dec.2011) står der endvidere i § 9, stk. 2, 2. pkt., at ”Der kan ikkeydes tilskud til aktiviteter, som har karakter af gudsdyrkelse el-ler kirkelige handlinger”. Det vil sige, at foreninger med de i §33, stk. 3, nævnte aktiviteter ikke kan undtages fra kommuner-nes generelle tilskudsordninger, men at konkrete aktivitetermed karakter af kirkelige handlinger ikke kan indgå i tilskuds-grundlaget til foreningen.”Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold har op-lyst følgende:”Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale For-hold administrerer en række tilskudsordninger. Det er et kravtil alle tilskudsmodtagere, at der ikke må udføres religiøse ak-tiviteter som fx gudstjeneste eller koranlæsning for ministerietstilskud. En organisation, som udfører religiøse aktiviteter, kankun modtage tilskud fra ministeriet til dens sociale eller inte-grationsrettede aktiviteter, hvis det vurderes, at organisationenkan adskille de sociale og/eller integrationsrettede aktiviteterfra organisationens religiøse aktiviteter.Ministeriet har ikke oplysninger om, at aktuelle modtagere aftilskud fra en af ministeriets puljer skulle ”huse” en moské.”Justitsministeriet er ikke herudover i besiddelse af oplysninger af re-levans for det stillede spørgsmål.
3