Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
UUI Alm.del
Offentligt
1371874_0001.png
Administrationsafdelingen
Folketinget
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
21. maj 2014
Budget- og Planlæg-
ningskontoret
Sagsbeh: Michelle Argir Simonsen
Sagsnr.: 2014-0032-1261
Dok.:
1147591
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 478 (Alm. del), som Folketin-
gets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsmi-
nisteren den 15. april 2014.
Karen Hækkerup
/
Rikke Freil Laulund
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1371874_0002.png
Spørgsmål nr. 478 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-
og Integrationspolitik:
”Vil ministeren oplyse finansieringsbehovet, såfremt man for-
dobler straffen for overtrædelse af indrejseforbud, og såfremt
man indfører minimumsstraf på hhv. 3, 6, 9 og 12 måneder?”
Svar:
1.
Der er ved de ønskede beregninger taget udgangspunkt i en opgørelse
over den gennemsnitlige strafmasse i perioden 2010-2012 ved overtrædel-
se af udlændingelovens § 59 b (overtrædelse af indrejseforbud). Det be-
mærkes, at opgørelsen er baseret på, at udlændingen udvises, jf. udlændin-
gelovens § 24, nr. 2. Det er endvidere forudsat, at udenlandske indsatte,
der skal udvises, løslades på prøve, når halvdelen, dog mindst 2 måneder,
af straffen er udstået.
2.
Direktoratet for Kriminalforsorgen har oplyst, at behovet for ekstra
fængselspladser (kapacitet) og de årlige driftsudgifter (i 2014-priser) for-
bundet med forhøjelse af straffen for overtrædelse af indrejseforbud på
denne baggrund anslås at være følgende:
Straf-
forhøjelse
Behovet for
ekstra
fængsels-
pladser
Anslåede
årlige drifts-
udgifter
(mio. kr.)
*
Anslåede
årlige
udgifter til
renter og
afskrivnin-
ger
(mio. kr.)
-
-
11
19
25
Anslåede
årlige
driftsudgif-
ter i alt
(mio. kr.)
Fordobling
af straffen
Minimums-
straf 3 mdr.
Minimums-
straf 6 mdr.
Minimums-
straf 9 mdr.
Minimums-
straf
12
mdr.
10
pladser
12
pladser
37
pladser
60
pladser
82
pladser
7
8
24
39
54
7
8
35
58
79
* Uden renter og afskrivninger til nybyggeri
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det er forudsat, at straffuldbyrdelsen af den samlede strafmasse sker ved
afsoning i fængsel, og at kapacitetsudnyttelsen af fængselspladserne gen-
nemsnitligt er 94 pct.
Det er endvidere forudsat ved beregningen, at de dømte skal afsone i luk-
ket regi, idet de skal udvises efter afsoningen. Der skønnes derfor alene at
være behov for lukket kapacitet, og i beregningerne er der derfor forudsat
en pris pr. fangedag på 1.797 kr. (2014-priser) svarende til prisen for en
lukket fængselsplads pr. dag. Endelig bemærkes, at der ved beregningen
ikke er taget højde for, at der i et vist omfang vil kunne ske overførsel til
fortsat afsoning i hjemlandet.
Behovet for fængselspladser som følge af en fordobling af straffen for
overtrædelse af indrejseforbud vurderes at kunne rummes i den eksisteren-
de fængselskapacitet. Der antages derfor ikke at være anlægsudgifter for-
bundet hermed. Merudgifterne svarer således udelukkende til de anslåede
årlige driftsudgifter. Det samme gør sig gældende ved indførelse af en mi-
nimumsstraf på 3 måneders fængsel, idet behovet for fængselspladser som
følge heraf vurderes at kunne rummes i den eksisterende fængselskapaci-
tet.
3.
Behovet for lukkede fængselspladser som følge af at indføre minimums-
straf på henholdsvis 6, 9 og 12 måneder vurderes derimod ikke at kunne
rummes i den eksisterende fængselskapacitet. Det antages derfor at være
nødvendigt at etablere nye lukkede pladser. Dette medfører årlige udgifter
til renter og afskrivninger, således som det fremgår af tabellen ovenfor.
Ved etablering af nye pladser i nyt byggeri udgør anlægsprisen for en luk-
ket fængselsplads i 2014-priser ca. 4,3 mio. kr.
Anlægsudgifterne forbundet med at indføre en minimumsstraf for overtræ-
delse af indrejseforbud vil derfor udgøre:
Ca. 161 mio. kr. med en minimumsstraf på 6 måneder
Ca. 260 mio. kr. med en minimumsstraf på 9 måneder
Ca. 356 mio. kr. med en minimumsstraf på 12 måneder
De årlige renter og afskrivninger af disse investeringer er indeholdt i de
under pkt. 2 opstillede driftsbudgetter.
4.
Justitsministeriet skal for så vidt angår indførelse af minimumsstraf be-
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
mærke, at det er et generelt princip i dansk ret, at domstolene i den enkelte
sag fastsætter straffen på baggrund af en konkret vurdering af sagens om-
stændigheder. I den vurdering skal der tages hensyn til både formildende
og skærpende omstændigheder. Derfor rejser anvendelse af minimums-
straffe nogle mere principielle spørgsmål.
Straffelovrådet har flere gange udtalt sig om brugen af minimumsstraffe,
herunder senest i rådets betænkning nr. 1531/2012 ”Strafudmåling – sam-
spillet mellem lovgiver og domstole”. Det er Straffelovrådets vurdering, at
brug af særskilte forhøjede minimumsstraffe er et unødvendigt og samti-
digt et uhensigtsmæssigt middel for lovgivningsmagten til at give anvis-
ninger om strafniveauet i typetilfælde. Straffelovrådet peger i den forbin-
delse bl.a. på, at det vil være nødvendigt at fastsætte minimumsstraffen be-
tydeligt lavere end det ønskede udgangspunkt for straffastsættelsen i nor-
maltilfælde, hvis der skal gives plads til at fastsætte en passende straf også
i mere sjældent forekommende tilfælde med formildende eller eventuelt
særligt formildende omstændigheder. Fastsættes minimumsstraffen i stedet
efter det ønskede strafniveau i normaltilfælde, giver det ikke domstolene
mulighed for at fastsætte en passende straf i de tilfælde, hvor der er for-
mildende eller eventuelt særligt formildende omstændigheder i en sag.
Domstolene vil i givet fald være afskåret fra at fastsætte en straf, der står i
rimeligt forhold til forbrydelsens grovhed.
Jeg mener på den baggrund ikke, at der er grundlag for at indføre en mi-
nimumsstraf på 3, 6, 9 eller 12 måneders fængsel for overtrædelse af ind-
rejseforbud.
4