Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
UUI Alm.del
Offentligt
1361044_0001.png
1361044_0002.png
Udlændingeafdelingen
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
23. april 2014Asyl- og VisumkontoretLouise Nielsen2014-0032-12581142284
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 468 (Alm. del), som Folketin-gets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsmi-nisteren den 11. april 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra KarinaLorentzen Dehnhardt (SF).
Karen Hækkerup/Rasmus Kieffer-Kristensen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 468 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-

og Integrationspolitik:

”Vil ministeren oplyse, hvis der laves en lovændring, som gi-ver Snowden asyl, hvordan vil den i givet fald kunne udformesog hvilke konsekvenser vil det få i forhold til, hvem vi så ellersåbner op for at give asyl til?”

Svar:

Vedrørende de gældende asylregler henvises til den samtidige besvarelseaf spørgsmål nr. 467 (Alm. del) af 11. april 2014 fra Folketingets Udvalgfor Udlændinge- og Integrationspolitik.Spørgsmålet om, hvordan en lovbestemmelse, der giver Edward Snowdenopholdstilladelse i Danmark, i givet fald vil skulle udformes, vil bl.a. beropå de politiske hensyn, der ligger bag indførelsen af en sådan bestemmel-se.Justitsministeriet skal i den forbindelse gøre opmærksom på, at det er al-mindeligt anerkendt, at singulær lovgivning – altså det, at lovgivningsmag-ten normerer et konkret retsforhold – ofte giver anledning til retspolitiskebetænkeligheder. Der kan herved henvises til Anne Louise Bormann m.fl.,Loven (2002), side 4, og til Grundloven med kommentarer (red. af HenrikZahle, 2006), side 132 f. hvor det bl.a. også anføres, at lovgivningsmagteni praksis udviser tilbageholdenhed med sådan (singulær) lovgivning, navn-lig når den er af bebyrdende karakter.
2