Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
UUI Alm.del
Offentligt
1439127_0001.png
Udlændingeafdelingen
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Folketinget
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
19. december 2014
Asyl- og Visumkontoret
Karin Baunsgaard
2014-0032-1242
1172958
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 446 (Alm. del), som
Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til
justitsministeren den 2. april 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Karsten Lauritzen (V).
Mette Frederiksen
/
Rasmus Kieffer-Kristensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 446 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-
og Integrationspolitik:
”Vil ministeren oplyse, i hvilke tilfælde udlændingelovens §
42 j tidligere er blevet anvendt, og om disse beslutninger stadig
er at betragte som lovlige?”
Svar:
1.
Som det fremgår af den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 445 blev
bestemmelsen i udlændingelovens § 42 j indført ved lov nr. 458 af 7. juni
2001 (dengang som udlændingelovens § 42 e) med det formål at gennem-
føre en bygningsmæssig udvidelse af Center Sandholms og Institutionen
Ellebæks faciliteter.
Justitsministeriet er bekendt med, at bestemmelsen efterfølgende er an-
vendt i 2009 i forbindelse med etableringen af Center Vipperød til ind-
kvartering af uledsagede mindreårige asylansøgere i oktober 2009, i 2010
og 2011 i forbindelse med etablering og forlængelse af Center Auderød til
indkvartering af asylansøgere samt i 2011 i forbindelse med dispensation
fra støjkrav i Asylcenter Kongelund
De relevante afgørelser er vedlagt besvarelsen som bilag.
2.
Justitsministeriet skal bemærke, at en nærmere gennemgang af de tidli-
gere trufne afgørelser om anvendelse af udlændingelovens § 42 j vil forud-
sætte en omfattende undersøgelse og gennemgang af de faktiske omstæn-
digheder i de konkrete sager.
Generelt kan det om anvendelsen af udlændingelovens § 42 j i forhold til
Center Vipperød oplyses, at Udlændingeservice (nu Udlændingestyrelsen)
i oktober 2009 – efter dialog med Holbæk Kommune – indgik lejeaftale
vedrørende Center Vipperød med henblik på indkvartering af uledsagede
mindreårige asylansøgere. Kommunen blev efterfølgende opmærksom på,
at bygningerne efter den eksisterende lokalplan ikke kunne anvendes til
asylcenter. Kommunen vurderede endvidere, at der ikke var grundlag for
at behandle sagen som en dispensationssag.
På den baggrund blev der indledt forhandlinger mellem det daværende
Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration og Holbæk Kom-
mune om anvendelsen udlændingelovens § 42 j med henblik på at tilveje-
bringe det nødvendige planmæssige grundlag for at benytte ejendommen
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
til asylcenter. Holbæk Kommune oplyste i den forbindelse ved brev af 23.
oktober 2009, at kommunen var indforstået med fremgangsmåden.
Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration traf herefter den 29.
oktober 2009 beslutning om, at bestemmelserne i lov om planlægning om
region-, kommune- og regionalplaner ikke skulle finde anvendelse på
ejendommen, ligesom lokalplanen blev suspenderet.
I forhold til Center Auderød, som er beliggende på en nedlagt kaserne i
Halsnæs Kommune, kan det oplyses, at centret blev taget i brug i 2010. Da
anvendelsen af centeret forudsatte en ændring af lokalplanen, og da en ny
planprocedure blev vurderet at være meget omfattende, blev det besluttet –
efter aftale med kommunen – at søge det nødvendige planmæssige grund-
lag tilvejebragt ved anvendelse af udlændingelovens § 42 j.
Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration traf den 10. marts
2010 beslutning om suspension af lokalplanen for så vidt angik dele af
ejendommen i en periode op til 18 måneder.
Ved afgørelse af 4. maj 2011 blev suspensionen – med accept fra kommu-
nen – forlænget i 3 år.
For så vidt angår forløbet vedrørende Asylcenter Kongelund kan der hen-
vises til Justitsministeriets besvarelse af 6. september 2013 af spørgsmål
nr. 459 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrati-
onspolitik.
3.
Som anført i den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 445 (Alm. del)
fra Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har
Justitsministeriet lagt til grund, at det må antages at være en forudsætning
for at bringe bestemmelsen i udlændingelovens § 42 j i anvendelse, at Ud-
lændingestyrelsen råder over den pågældende ejendom, og at denne på det
relevante tidspunkt anvendes til et af de formål, der fremgår af udlændin-
gelovens § 42 j, stk. 1, nr. 1-5.
Justitsministeriet har på det foreliggende grundlag imidlertid ikke fundet
anledning til at foretage nogen nærmere vurdering af, om det daværende
Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integrations beslutninger i 2009
– 2011 om etablering og efterfølgende brug af Center Vipperød og Center
Auderød må anses for at have haft et tilstrækkeligt lovmæssigt grundlag.
Det skyldes bl.a., at en sådan vurdering nødvendigvis også måtte omfatte
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
spørgsmålet om, hvorvidt der kunne være et grundlag for de trufne beslut-
ninger andre steder i lovgivningen, herunder i planloven. Dertil kommer,
at de to centre ikke længere er i anvendelse som asylcentre, hvorfor Ud-
lændingestyrelsen aktuelt er ved at afvikle lejemålene endeligt.
4