Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
UUI Alm.del
Offentligt
1363876_0001.png
1363876_0002.png
1363876_0003.png
Administrationsafdelingen
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
30. april 2014Økonomistyringskonto-retSagsbeh: Anne Nygaard JustSagsnr.: 2014-0032-1241Dok.:1129578
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 439 (Alm. del), somFolketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet tiljustitsministeren den 1. april 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraKarsten Lauritzen (V).
Karen Hækkerup/Anette Görtz
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 439 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-

og Integrationspolitik:

”Vil ministeren beskrive, hvordan udvisningsprocessen er iforhold til udvisning af udlændinge, der er udvist ved endeligdom og som har udstået deres straf?”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fraRigspolitiet, hvortil der henvises:”Rigspolitiet kan indledningsvis oplyse, at det er politiet, der iforbindelse med (prøve)løsladelsen forestår den praktiske ud-sendelse af en udlænding, som er udvist ved dom, og tilveje-bringer forudsætningerne for udsendelsen.Det tilstræbes i videst muligt omfang, at udsendelsen af en ud-visningsdømt udlænding kan ske i umiddelbar tilknytning til(prøve)løsladelsen efter afsoning af den idømte straf. Arbejdetmed at tilvejebringe forudsætningerne for en udsendelse – her-under fremskaffelse af rejsedokumenter og eventuelle nødven-dige indrejsetilladelser fra myndighederne i hjemlandet – påbe-gyndes så vidt muligt, mens udlændingen stadig afsoner.Erfaringsmæssigt udsendes størstedelen af de udvisningsdømteumiddelbart i forbindelse med (prøve)løsladelsen eller efter enganske kort varetægtsfængsling i medfør af udlændingelovens §35.Der forekommer imidlertid tilfælde, hvor en udsendelse ikkekan gennemføres i umiddelbar forlængelse af (prø-ve)løsladelsen. Dette kan skyldes såvel retlige som praktiskeforhold.En udsendelse vil således skulle afvente behandlingen af eneventuel verserende asylsag/prøvelse af udsendelsesspørgsmåleti medfør af udlændingelovens § 31, jf. § 49 a, eller en anmod-ning om ændring af afgørelsen om udvisning, jf. udlændingelo-vens § 50. Der kan også være tale om, at udlændingen har ind-bragt sagen for et internationalt klageorgan med opsættendevirkning. I disse tilfælde vil udsendelsen først kunne gennemfø-res, når der foreligger en endelig afgørelse i forhold til de nævn-te sager. Der er også sager, hvor de nødvendige rejsedokumen-ter/indrejsetilladelser ikke foreligger på tidspunktet for (prø-ve)løsladelsen, selv om arbejdet med at fremskaffe dokumenter-ne som nævnt i videst muligt omfang sættes i gang under afso-ningen. Hertil kommer, at domsudviste udlændinge ofte skal ud-sendes til lande, hvortil der er udsendelsesproblemer, og hvor2
det derfor kan tage lang tid – hvis det overhovedet er muligt pådet pågældende tidspunkt – at tilvejebringe forudsætningerne foren udsendelse af en udlænding, der ikke ønsker at medvirke her-til.I sådanne tilfælde anvender Rigspolitiet i videst muligt omfangmulighederne i udlændingelovens § 35 for at holde udlændingenfrihedsberøvet, indtil forudsætningerne for en udsendelse er til-vejebragt, og udsendelsen kan gennemføres.Der kan dog forekomme tilfælde, hvor politiet eller domstolenevurderer, at der ikke er grundlag for at varetægtsfængsle en ud-vist udlænding efter afsoning af den idømte straf. Det kan ek-sempelvis være i tilfælde, hvor tidsperspektivet for en udsendel-se eller for afslutningen af en asylsag er så langt/usikkert, at detvil stride mod almindelige proportionalitetsprincipper at iværk-sætte en varetægtsfængsling i medfør af udlændingelovens § 35.I sådanne tilfælde vil udlændingen som det helt klare udgangs-punkt af Udlændingestyrelsen blive pålagt at tage ophold i Cen-ter Sandholm og af Rigspolitiet blive pålagt en såkaldt ”kriminelmeldepligt” i medfør af udlændingelovens § 34, stk. 5.Der kan endvidere forekomme tilfælde, hvor politiet eller dom-stolene – efter nogen tid – ikke finder grundlag for at forlængeen iværksat varetægtsfængsling efter udlændingelovens § 35.Det kan eksempelvis være begrundet med, at politiets udsendel-sesbestræbelser trækker ud, eksempelvis som følge af megetlange sagsbehandlingstider hos hjemlandets myndigheder i for-bindelse med udstedelse af rejsedokumenter/hjemrejsetilladel-ser. Det kan endvidere være begrundet med, at behandlingen afen verserende asylsag eller sagsbehandlingen hos et internatio-nalt klageorgan trækker ud. Også i disse tilfælde, vil udlændin-gen som det helt klare udgangspunkt af Udlændingestyrelsenblive pålagt at tage ophold i Center Sandholm og af Rigspolitietblive pålagt en såkaldt ”kriminel meldepligt” i medfør af udlæn-dingelovens § 34, stk. 5.Det kan i den forbindelse oplyses, at Rigspolitiet underretterasylmyndighederne (Udlændingestyrelsen og Flygtningenæv-net), når en udlænding med en verserende asylsag udvises veddom, således at asylmyndighederne har mulighed for at priorite-re behandlingen af sagen, blandt andet med det formål at be-grænse udstrækningen af en iværksat varetægtsfængsling.Politiet skal løbende sikre sig, at en iværksat og forlænget vare-tægtsfængsling er proportional. Dette følger af Danmarks inter-nationale forpligtelser, herunder blandt andet Den EuropæiskeMenneskerettighedskonvention. I den forbindelse spiller dentidsmæssige udstrækning af varetægtsfængslingen en væsentligrolle, også selv om der ikke er fastsat en absolut længstetid i ud-lændingeloven for varetægtsfængslinger efter § 35.”3