Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
UUI Alm.del
Offentligt
Udvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikFolketinget1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
24. april 2014UdlændingekontoretMerete Milo2014-0032-12361127827
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 438 (Alm. del), som Folketin-gets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsmi-nisteren den 1. april 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lo-rentzen Dehnhardt (SF).
Karen Hækkerup/Rasmus Kieffer-Kristensen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 438 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge
og Integrationspolitik:
”Vil ministeren kommentere artiklen ”Han fik kørepenge - nu skal de skil-les”, JydskeVestkysten den 28. marts 2014, herunder redegøre for, om derbør være en højere, rimelig bagatelgrænse, og om ministeren mener, at kø-repenge bør tælle med som "ydelse" fra det offentlige i forhold til selvfor-sørgelse?Svar:
Justitsministeriet kan af principielle årsager ikke kommentere den konkretesag.Justitsministeriet kan dog generelt oplyse, at ægtefællesammenføring somudgangspunkt er betinget af, at den herboende person i tre år forud for af-gørelsen om opholdstilladelse ikke har modtaget ydelser efter lov om aktivsocialpolitik eller integrationsloven, jf. udlændingelovens § 9, stk. 5.Modtagelse af hjælp i form af enkeltstående ydelser af mindre beløbsmæs-sig størrelse, der ikke er direkte relateret til forsørgelse, eller ydelser, dermå sidestilles med løn eller pension eller træder i stedet herfor, er ikke om-fattet af bestemmelsen.En herboendes persons mulighed for at bidrage positivt til en udenlandskægtefælles integration i det danske samfund og på det danske arbejdsmar-ked vil normalt være størst, hvis den herboende selv er i arbejde og harværet det igennem en periode.Det er således integrationsmæssige hensyn, der ligger til grund for kravet.Selvforsørgelseskravet kan fraviges, hvis ganske særlige grunde, herunderhensynet til familiens enhed, afgørende taler herfor. Dette vil alene væretilfældet, hvis ægtefællesammenføring skal tillades som følge af Danmarksinternationale forpligtelser, jf. bemærkningerne til lov nr. 572 af 31. maj2010 om ændring af udlændingeloven (Skærpede udvisningsregler, samkø-ring af registre med henblik på styrket kontrol, reform af reglerne om tids-ubegrænset opholdstilladelse, inddragelse af studieopholdstilladelser vedulovligt arbejde, skærpede regler om indgivelse af ansøgning om opholds-tilladelse efter indrejse her i landet og opsættende virkning, m.v.), jf. lov-forslag nr. L 188 af 26. marts 2010, side 58.
2
Det er Udlændingestyrelsen og – som klageinstans – Udlændingenævnet,der vurderer, om der i en konkret sag foreligger ganske særlige grunde.
3