Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
UUI Alm.del
Offentligt
1369583_0001.png
1369583_0002.png
1369583_0003.png
1369583_0004.png
1369583_0005.png
Udlændingeafdelingen
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
15. maj 2014Kontoret for Humanitærtophold og udsendelserSagsbeh: Hanne Vig BergSagsnr.: 2014-0032-1223Dok.:1124970
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 424 (Alm. del), som Udvalgetfor Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsministeren den27. marts 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra medlem af Folketin-get Johanne Schmidt-Nielsen (EL).
Karen Hækkerup/Thomas Tordal-Mortensen

Spørgsmål nr. 424 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-

og Integrationspolitik:

”Kan ministeren bekræfte, at hensynet til barnets tarv – somanført af journalist Jesper Tynell i DR’s Orientering på P1 24.marts 2014 – kun har indgået i grundlaget for Justitsministeri-ets afgørelser af sager vedrørende forlængelse af humanitæropholdstilladelse til børnefamilier forud for den 20. november2013 i de tilfælde, hvor de involverede børn havde fysiske ellerpsykiske diagnoser, og at raske børns tilknytning til samt inte-gration og netværk i Danmark ikke har indgået som kriteriumved afgørelsen om fortsat humanitært ophold til familierne(der henvises til Orienterings indslag:http://www.dr.dk/radio/ondemand/p1/orientering-549/#!/)?”

Svar:

1.

Barnets tarv indgår i Justitsministeriets behandling af sager om humani-tært ophold. Det gælder både, når der første gang søges om humanitær op-holdstilladelse, og når der søges om forlængelse af en meddelt humanitæropholdstilladelse, ligesom det gælder i forhold til ansøgninger om genop-tagelse af sager om humanitær opholdstilladelse.Efter udlændingelovens § 9 b, stk. 1, kan der meddeles humanitær op-holdstilladelse til udlændinge, der befinder sig i en sådan situation, at væ-sentlige hensyn af humanitær karakter afgørende taler for at imødekommeansøgningen.I praksis er udlændinges helbredsforhold kerneområdet for bestemmelsensanvendelse. Helbredsbetinget humanitær opholdstilladelse er betinget af, atansøgeren lider af en meget alvorlig fysisk eller psykisk sygdom, som erbehandlingskrævende (sygdomskriteriet), og at ansøgeren ikke har adgangtil den nødvendige behandling i sit hjemland (kriteriet om fravær af be-handlingsmuligheder i hjemlandet).I overensstemmelse hermed indgår hensynet til barnets tarv navnlig i desager om humanitær opholdstilladelse, hvor barnet lider af en behand-lingskrævende sygdom.Hensynet til barnets tarv indgår imidlertid også på andre måder. Det gæl-der eksempelvis sager om børnefamilier, hvor forældrene som følge af de-res helbredstilstand kun meget vanskeligt kan tage vare på børnene, sagerom familier med mindre børn, som kommer fra et land i krig, og sager om2
afghanske kvinder med mindreårige børn uden mandlige familiemedlem-mer eller socialt netværk i hjemlandet.Hertil kommer, at der efter omstændighederne også kan gives humanitæropholdstilladelse på baggrund af varigheden af ansøgerens ophold her ilandet. Dette vil dog kun komme på tale, hvis ansøgeren har opholdt sigher i landet uafbrudt i mindst 5-6 år, og kun hvis opholdet i hele periodenuafbrudt har været lovligt i form af et processuelt ophold. Hertil kommer,at opholdets varighed ikke må bero på ansøgers egne forhold. Der skal så-ledes være tale om, at det langvarige ophold hovedsagelig kan tilskrivesudlændingemyndighederne.Varigheden af et ophold kan herudover indgå som et moment i forbindelsemed vurderingen af, om der på baggrund af en kombination af omstændig-heder hos den samme ansøger kan gives humanitær opholdstilladelse. Hervil varigheden af opholdet bl.a. indgå sammen med oplysninger om ansø-gers helbredstilstand, tilknytning til hjemlandet eller helt særlige tilknyt-ning til herboende personer.Der henvises i øvrigt til notat om Integrationsministeriets praksis for med-delelse af humanitær opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 b, stk.1, af 1. august 2010, som er sendt til Udvalget for Udlændinge- og Integra-tionspolitik som bilag 164 den 24. juni 2010.

2.

Særligt for så vidt angår inddragelsen af hensynet til barnets tilknytningtil Danmark i sager om forlængelse af en humanitær opholdstilladelse be-mærkes, at det er nødvendigt at sondre mellem sager, hvor den humanitæreopholdstilladelse er meddelt med henblik på midlertidigt ophold, og sagerhvor den er meddelt med mulighed for varigt ophold.Efter udlændingelovens § 11, stk. 1, meddeles humanitær opholdstilladelseefter lovens § 9 b, stk. 1, med mulighed for varigt ophold eller med hen-blik på midlertidigt ophold. Efter praksis meddeles en humanitær opholds-tilladelse med henblik på midlertidigt ophold, indtil den pågældende ansø-ger opfylder de tidsmæssige betingelser for at opnå tidsubegrænset op-holdstilladelse. Herefter meddeles den humanitære opholdstilladelse medmulighed for varigt ophold.Det følger af udlændingelovens § 11, stk. 2, at en tidsbegrænset opholdstil-ladelse meddelt med mulighed for varigt ophold forlænges efter ansøg-
3
ning, medmindre der er grundlag for at inddrage opholdstilladelsen efterlovens § 19.Det fremgår af forarbejderne til bestemmelsen, at henvisningen til udlæn-dingelovens § 19 indebærer, at bestemmelsen i lovens § 26, stk. 1, findertilsvarende anvendelse ved afgørelser om nægtelse af forlængelse af enopholdstilladelse.Det betyder, at Justitsministeriet ved afgørelser om forlængelse i tilfælde,hvor der efter bestemmelsen i udlændingelovens § 19, stk. 1, kan ske ind-dragelse – f.eks. fordi de betingelser, der blev stillet ved meddelelsen afopholdstilladelsen, ikke længere er opfyldt – skal tage stilling til, om næg-telse af forlængelse af opholdstilladelsen må antages at virke særlig bela-stende, bl.a. på grund af udlændingenes tilknytning til det danske samfundog udlændingens personlige forhold i øvrigt, jf. udlændingelovens § 26,stk. 1.Hensynet til barnets tilknytning til Danmark vil således efter udlændinge-lovens ordning skulle indgå i Justitsministeriets afgørelser om forlængelseefter lovens § 9 b, stk. 1, i tilfælde, hvor der kan ske inddragelse, og hvorden humanitære opholdstilladelse har været meddelt med mulighed for va-rigt ophold.For så vidt angår udlændinge med tidsbegrænsede humanitære opholdstil-ladelser meddelt med henblik på midlertidigt ophold følger det af forarbej-derne, at de ved en forlængelse skal opfylde de betingelser, der blev stilletved meddelelsen af opholdstilladelsen, for at opholdstilladelsen kan for-længes. Bestemmelsen i udlændingelovens § 26, stk. 1, finder således ikkeanvendelse i disse situationer.I forhold til disse sager kan det oplyses, at hensynet til barnets tilknytningtil Danmark derimod vil skulle indgå i forbindelse med afgørelser efter ud-lændingelovens § 9 c, stk. 1, 1. pkt., hvorefter der kan gives opholdstilla-delse til en udlænding, hvis ganske særlige grunde, herunder hensynet tilfamiliens enhed og, hvis udlændingen er under 18 år, hensynet til barnetstarv, taler derfor.Bestemmelsen i udlændingelovens § 9 c, stk. 1, indebærer bl.a., at det skalovervejes, om hensynet til overholdelsen af internationale forpligtelserskal føre til, at der meddeles opholdstilladelse til ansøgere, uanset at en el-ler flere af udlændingelovens betingelser ikke er opfyldt.4
Afgørelser efter lovens § 9 c, stk. 1, træffes af Udlændingestyrelsen (og så-ledes ikke Justitsministeriet), jf. udlændingelovens § 46, stk. 1.Udlændingestyrelsens afslag på opholdstilladelse efter udlændingelovens §9 c, stk. 1, kunne indtil den 1. januar 2013 påklages til Ministeriet forFlygtninge, Indvandrere og Integration (nu Justitsministeriet), jf. dagæl-dende § 46, stk. 2, i udlændingeloven.Ved lov nr. 571 af 18. juni 2012 om ændring af udlændingeloven og lovom kommunale og regionale valg (Oprettelse af Udlændingenævnet samtvalgret og valgbarhed til kommunale og regionale valg m.v.), der trådte ikraft den 1. januar 2013, blev kompetencen til at behandle klager over Ud-lændingestyrelsens afslag på opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9c, stk. 1, imidlertid overført til det nyoprettede og uafhængige Udlændin-genævnet.Justitsministeriet kan derfor ikke længere af egen drift meddele opholdstil-ladelse efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1, i sager, hvor der meddeles af-slag på forlængelse af en humanitær opholdstilladelse, men hvor der ergrundlag for at meddele opholdstilladelse efter den nævnte bestemmelse ilovens § 9 c, stk. 1.Med virkning fra den 1. januar 2013 valgte Justitsministeriet på dennebaggrund at vejlede ansøgeren om muligheden for at ansøge om opholds-tilladelse efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1, i forbindelse med afgørelserom afslag på forlængelse af en humanitær opholdstilladelse. Med virkningfra den 20. november 2013 valgte ministeriet af egen drift at oversende så-danne sager til Udlændingestyrelsen som en ansøgning om opholdstilladel-se efter lovens § 9 c, stk. 1.

3.

I forlængelse heraf kan det oplyses, at Justitsministeriet har besluttet og-så af egen drift at oversende førstegangssager og genoptagelsessager, hvorder gives afslag, til Udlændingestyrelsen, hvis der efter en konkret vurde-ring er grundlag herfor.
5