Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
UUI Alm.del
Offentligt
Talegrundlag for besvarelsen af samrådsspørgsmål
I og J (UUI)
Tak for ordet og spørgsmålet, som handler om, hvordan regerin-gen vil forebygge, at radikale grupperinger – herunder ekstremepolitiske organisationer – får større indflydelse i Danmark.
Jeg er selvfølgelig meget optaget af, at ekstremistiske organisa-tioner ikke påvirker integrationen negativt, skaber utryghed ogpolarisering eller fremmer en tendens til parallelle samfund, hvorborgere lever i strid med dansk lovgivning.
For mig er det vigtigt, at vi løbende har en debat om, hvordan vibedst forebygger radikal religiøs propaganda og rekruttering tilekstremistiske grupperinger.
Men samtidig skal vi værne om den grundlovssikrede religions-frihed. Alle borgere i Danmark skal frit kunne praktisere deres re-ligion og etablere bedehuse til det formål, så længe det sker ioverensstemmelse med dansk lovgivning.
Opførelse af fx en moske bliver reguleret af planloven på lige fodmed andre byggerier, som sætter rammerne for størrelse, om-fang og udformning. Ligesom der selvfølgelig skal stå en lovligorganisation bag.
I forbindelse med den konkrete sag, som spørgeren henviser til,at jeg klar over, at nogle eksperter vurderer, at Qatar med støttenforfølger en bevidst strategi om at eksportere en yderligtgåendeform for islam til Danmark.
Vi skal selvfølgelig være opmærksomme på de udfordringer,som kan være forbundet med, at en organisation modtager støttefra udlandet til at etablere fx en moske i Danmark.
Derfor er det vigtigt, at vi er opmærksomme på, hvad der foregåri bedehusene, og hvilke konsekvenser det kan have for det om-liggende samfund.
Det gør regeringen på flere måder gennem vores politik. Konkretvil jeg fremhæve to centrale områder; nemlig:indsatsen i forhold til at forebygge parallelsamfundogindsatsen til at forebygge radikalisering og ekstremisme
Side 2 af 7
Regeringen offentliggjorde i november 2012Strategien mod pa-rallelle retsopfattelser,som har til formål at forebygge, at religiø-se sædvaner bliver praktiseret i strid med dansk ret, når dethandler om ægteskab og skilsmisse.
Som resultat af strategien er der gennemført en række lovæn-dringer:For det første er straffeloven ændret, så strafferammen forulovligt at tvinge nogen til en religiøs vielse uden borgerliggyldighed nu er fængsel indtil fire år.Som konsekvens af udvidelsen af straffeloven er også ud-lændingeloven ændret, så der som udgangspunkt skal ud-vises, hvis man idømmes ubetinget frihedsstraf for at tvingenogen til at indgå en religiøs vielse.Endelig er der indført et krav om, at religiøse forkyndereskal deltage i et kursus i dansk familieret for at få forlængetderes opholdstilladelse.
Det første kursus i dansk familieret og familieretlige værdier blevafholdt i januar i år, og hovedparten af deltagerne var religiøseforkyndere, som har opholdt sig en årrække i Danmark. Det næ-ste kursus bliver afholdt i slutningen af maj.Kurset vil være med til at øge de religiøse forkynderes viden omdansk familieret. Så de fx. bruger deres vielsesbemyndigelse rig-tigt og følger de regler, der er i ægteskabsloven for at indgå etSide 3 af 7
ægteskab på den korrekte måde. Formålet med kurserne er, atde på sigt skal bidrage til at forebygge parallelle samfund, hvorreligiøse traditioner praktiseres i strid med dansk lovgivning.
Strategien indeholder også et initiativ om lovregulering af god-kendelsen af trossamfund.
For i dag findes der ikke en lov om godkendelse af trossamfund.Jeg vil nu sørge for, at der bliver sat gang i initiativet om lovregu-lering, så vi kan se nærmere på, hvordan der kan blive skabt etretligt grundlag for godkendelse af de religiøse trossamfund. Jegskal ikke foregribe udfaldet af det arbejde. Men jeg ser gerne, atvi kan tydeliggøre de gældende krav, eventuelt stille nye kriteriertil godkendelse og til tilsyn med trossamfund. Og måske også –som noget nyt – skabe hjemmel til tilbagekaldelse af godkendel-ser.
Jeg mener, det vil være relevant i den forbindelse også at se på,om man kan få mere åbenhed og gennemsigtighed i forhold tiløkonomien i trossamfund.I forhold til forebyggelse af ekstremisme har regeringen fortsatarbejdet inden for rammen af den tidligere regeringshandlings-plan fra 2009. Her arbejder de relevante ministerier og PolitietsEfterretningstjeneste tæt sammen for at forebygge ekstremisme.Side 4 af 7
Det sker blandt andet ved at klæde frontmedarbejdere på til atkunne identificere, når unge er i risiko for at blive lokket ind i an-tidemokratiske og ekstremistiske grupperinger. Samtidig fårfrontmedarbejdere redskaber til straks at sætte ind med den retteindsats. Der et blandt andet rigtigt gode erfaringer fra arbejdetmed mentorer til unge, som er i risiko for radikalisering eller somer blevet rekrutteret.
Vi har fx et samarbejde med Kriminalforsorgen om mentorord-ninger målrettet indsatte, som er sigtet eller dømt for terror, hvorformålet er, at støtte dem i at komme ud af ekstremistiske miljø-er.
Både danske og internationale erfaringer viser desuden, at nogleaf de personer, som er i risiko for radikalisering har psykiskevanskeligheder. Og derfor er vi også i fuld gang med at opkvalifi-cere PSP-medarbejdere, så de er rustet til at reagere på tegn påradikalisering.
Den generelle forebyggelsesindsats er for nyligt blevet evalueret.Konklusionen var, at opkvalificering af frontmedarbejdere har re-sulteret i, at de har fået et større kendskab til bekymringstegn oger i stand til at sætte ind i tide med den nødvendige hjælp.
Side 5 af 7
Evalueringen kommer også med en række anbefalinger til detvidere arbejde. Blandt andet er der behov for at arbejde megetmere med forebyggelse af ekstreme gruppers rekruttering på desociale medier, som Facebook og Youtube.
Samtidig har vi igangsat en stor kortlægning om ekstremistiskemiljøer, som skal give ny viden om lokale udfordringer med eks-tremisme og viden om, hvordan disse miljøer propaganderer ogrekrutterer. Kortlægningen forventes færdig til sommer.Regeringen har besluttet på baggrund af evalueringen og kort-lægningens foreløbige resultater at udarbejde en ny handlings-plan om forebyggelse af ekstremisme.Handlingsplanen skal tage højde for de nye udfordringer, vi i dagstår over for med ekstremisme. Det drejer sig blandt andet omudfordringer med rekruttering af unge til at deltage i væbnetkamp i Syrien.
Og der er også et behov for, at forebyggelsesindsatsen ikke barerettes mod udsatte børn og unge, men at vi også er opmærk-somme på de mere ressourcestærke unge, som fx. går i gymna-siet eller på universitet, og som også kan blive radikaliserede.
Regeringen sætter altså ind på flere forskellige fronter. Vi har fo-kus på området og følger udviklingen løbende. Jeg mener, vi erSide 6 af 7
godt dækket ind med den eksisterende indsats – med både dennuværende lovgivning i forhold til bekæmpelse af hvidvask ogterrorfinansiering, PET’s arbejde og regeringens forebyggelses-indsatser. Og med en kommende ny handlingsplan om forebyg-gelse af ekstremisme – styrker vi yderligere indsatsen mod anti-demokratiske og ekstremistiske kræfter.
Tak for ordet.
Side 7 af 7