Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
UUI Alm.del
Offentligt
1365193_0001.png
1365193_0002.png
1365193_0003.png
Lovafdelingen
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
5. maj 2014Statsrets- og Menneske-retskontoretSagsbeh.: Lasse BojeSagsnr.: 2014-0032-1209Dok.:1112192
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 405 (Alm. del), som Folketin-gets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsmi-nisteren den 19. marts 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra MartinHenriksen (DF).
Karen Hækkerup/Morten N. Jakobsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 405 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge

og Integrationspolitik:

”I forlængelse af UUI alm. del – spørgsmål 318 og 319 bedesministeren redegøre detaljeret for de eksisterende juridiske mu-ligheder, der er for at lukke eksempelvis en ekstremistisk mo-ské, hvis imamer tydeligt bidrager til radikalisering af ungemennesker.”

Svar:

1.

Justitsministeriet har forstået spørgsmålet således, at det sigter til denseneste tids medieomtale af unge danskere og herboende udlændinge, somtilsyneladende er blevet rekrutteret til kamphandlinger i Syrien i forbindel-se med deres tilknytning til en moské på Grimhøjvej i Brabrand.Som det fremgår af ministeren for børn, ligestilling, integration og socialeforholds besvarelse af 9. april 2014 af spørgsmål nr. 318 (Alm. del) fraFolketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik, har Østjyl-lands Politi om den konkrete sag bl.a. oplyst, at rekrutteringen tilsynela-dende sker fra en mindre gruppe af meget religiøse unge, som har etableretderes egen forening i moskéens lokaler, og politiet har iværksat en rækkeinitiativer med henblik på at standse denne rekruttering.

2.

For så vidt angår de lovgivningsmæssige muligheder i forhold til at gri-be ind over for personer, herunder imamer, som bidrager til radikaliseringaf andre, kan der henvises til Justitsministeriets besvarelse af 28. marts2014 af spørgsmål nr. 319 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlæn-dinge- og Integrationspolitik, der indeholder en gennemgang af de relevan-te bestemmelser i straffeloven.Hvis der med spørgsmålet sigtes til muligheden for efter grundlovens § 78at søge den gruppe unge, som efter det oplyste har etableret sig i moskéenslokaler, opløst, kan det oplyses, at en sådan opløsning forudsætter, at derkan føres bevis for, dels at den pågældende forening udgør en forening igrundlovens forstand, dels at foreningen har et ulovligt øjemed ved f.eks.at have som formål at gennemføre eller medvirke til overtrædelser af straf-feloven.Justitsministeriet finder ikke, at der på det foreliggende grundlag er anled-ning til at bede Rigsadvokaten om at vurdere, hvorvidt der bør iværksættesen undersøgelse af spørgsmålet om opløsning af den pågældende forening.2

3.

Det bemærkes mere generelt, at regeringen prioriterer indsatsen vedrø-rende personer, der rejser fra Danmark til udlandet for at tilslutte sig mili-tante oprørsbevægelser og deltage i væbnet kamp, højt. Der er tale om enbredspektret og tværsektoriel indsats, som løbende tilpasses for bedst mu-ligt at kunne imødegå udfordringerne på området. Efter regeringens opfat-telse er der således både behov for en tidlig forebyggende indsats og en ef-fektiv retshåndhævelse, herunder over for personer, som bidrager til radi-kalisering af andre. Der henvises til Justitsministeriets besvarelse af 28.marts 2014 af spørgsmål nr. 325 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg forUdlændinge- og Integrationspolitik.
3