Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
UUI Alm.del
Offentligt
1357023_0001.png
1357023_0002.png
1357023_0003.png
Udlændingeafdelingen
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Dato:9. april 2014Kontor: UdlændingekontoretSagsbeh: Anders Sparholt Jørgen-senSagsnr.: 2014-0032-1206Dok.:1110569
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 403 (Alm. del), somFolketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet tiljustitsministeren den 18. marts 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske framedlem af Folketinget Johanne Schmidt-Nielsen (EL).
Karen Hækkerup/Merete Milo
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 403 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge

og Integrationspolitik:

”Med henvisning til sagen om Ronny Rasmussen og SumaleeWiannoks familiesammenføringssag, som beskrevet i et ind-slag i TV 2- Nyhederne kl. 22 mandag den 17. marts 2014, ogden tidligere omtalte sag om Benny Andersen, jf. UUI alm. del- spørgsmål 110, 111 118 og 227, ønskes ministerens generellevurdering af, om familiesammenføringsreglerne fungerer hen-sigtsmæssigt, når forældre, der inden for en overskuelig frem-tid opfylder kravene til familiesammenføring, adskilles ved, atden udenlandske ægtefælle i en periode tvinges til at forladeDanmark, hvorved integrationen her i landet afbrydes?

Svar:

1.

For så vidt angår den konkrete sag henvises til den samtidige besvarelseaf spørgsmål nr. 402 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-og Integrationspolitik.

2.

Regeringen gennemførte i 2012 en gennemgribende revision af ægtefæl-lesammenføringsreglerne med udgangspunkt i, at reglerne skal være robu-ste og retfærdige.
Regeringen har fastholdt selvforsørgelseskravet, som betyder, at en op-holdstilladelse på baggrund af ægteskab som udgangspunkt er betinget af,at den herboende person i 3 år forud for afgørelsen om opholdstilladelseikke har modtaget ydelser efter integrationsloven eller lov om aktiv social-politik. Selvforsørgelseskravet indebærer endvidere, at i tiden indtil denudenlandske ægtefælle opnår tidsubegrænset opholdstilladelse, er forlæn-gelse af opholdstilladelsen som udgangspunkt betinget af, at ingen af ægte-fællerne modtager sådan offentlig hjælp.
De ydelser, der er omfattet, er bl.a. kontanthjælp og revalideringsydelse.Offentlig hjælp i form af enkeltstående ydelser af mindre beløbsmæssigstørrelse er derimod ikke omfattet, når hjælpen ikke er direkte relateret tilforsørgelse, eller når hjælpen må sidestilles med løn eller pension ellertræder i stedet herfor.
2
Selvforsørgelseskravet kan fraviges, hvis ganske særlige grunde afgørendetaler for det. Det kan f.eks. være tilfældet, hvis den herboende ægtefællehar opholdstilladelse som flygtning og ikke kan henvises til at udøve sitfamilieliv i ansøgerens hjemland, fordi han eller hun risikerer forfølgelse idet pågældende land.
Reglerne skal understøtte, at de udlændinge, der kommer her til landet somled i bl.a. ægtefællesammenføring, bliver godt integreret. Baggrunden forselvforsørgelseskravet er således at sikre, at familier, hvor den ene ægte-fælle er kommet hertil ved familiesammenføring, er selvforsørgende ogsamtidig integreres i det danske samfund.
Regeringen har ikke planer om at ændre kravet om selvforsørgelse.
3