Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
UUI Alm.del
Offentligt
Dato:
14. april 2014
Udvalget for Udlændinge – og Integrationspolitik
Ministeren for by, bolig og landdistrikters besvarelse af spørgsmål nr. 400UUI alm.landdistrikters400UUI,del. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Henriksen (DF).Spørgsmål nr. 400:Vil ministeren i forlængelse af svar på SOU alm. del - spørgsmål nr. 21 (2009-10) redegøre for10)udviklingen i bydelen Tingbjerg, herunder for udviklingen i forhold til kriminalitet og arbejdsløshed samtoplyse, hvor mange offentlige midler, der i årene 2010, 2011, 2012 og 2013 er brugt på socialeinitiativer og integrationsprojekter i den opgældende bydel?Svar:Martin Henriksen har med reference til SOU alm. del - spørgsmål nr. 21 (2009-10) bedt om en10)redegørelse for udviklingen i bydelen Tingbjerg, herunder udviklingen i forhold til kriminalitet ogTingbjerg,arbejdsløshed. Martin Henriksen spørger endvidere til, hvor mange offentlige midler, der i årene 2010,2011, 2012 og 2013 er brugt på sociale initiativer og integrationsprojekter.I forhold til udviklingen i arbejdsløshed og kriminalitet redegøres der isvaret for udviklingen iiandelen af18-64 årige uden tilknytning til arbejdsmarkedet eller uddannelse og andelen af beboere på18 år og64deroverdømt for overtrædelse af straffeloven, våbenloven eller lov om euforiserende stoffer Det er destoffer.samme kriterier, som ministeriet hvert år anvender i opgørelsen af de særligt udsatte boligområder.Københavns Kommune er blevet bedt om at bidrage til redegørelsen med en vurdering af områdetsudvikling samt med oplysninger om statslige og kommunale tilskud til Tingbjerg i årene fra 20102010-2013,inklusive midler fra Landsbyggefonden til den boligsociale helhedsplan.Udviklingen i bydelen TingbjergKøbenhavns Kommune oplyser, at der har været en positiv udvikling i bydelen Tingbjerg forhold tilkriminalitet og oplevet tryghed siden 2010. Københavns Kommune oplyser, at antallet af indbrud erfaldet med godt 50 pct. fra 2009 til 2012 Ligeledes vurderes trygheden at være forbedret i de senere2012.år. Således har behovet for tryghedsskabende aktiviteter i og omkring Tingbjerg flyttet sig fra at væreehovet’markant’, som er det højeste behov for en tryghedsskabende indsats efter kommunens vurderi,vurdering, i2009 til at være ’ordinært’, som er det mellemste indsatsbehov, i 2013,2013.
Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dkhavn
Københavns Kommune skriver dog i redegørelsen, at Tingbjerg fortsat er et udsat boligområde, somer udfordret af lave indkomster, høj ledighed og en høj kriminalitetsrate. Derudover er boligområdetfysisk isoleret fra nærmiljøet og resten af byen, ligesom området har et dårligt image.Tingbjergs placering på listen over særligt udsatte boligområder viser også, at der har været en positivudvikling i bydelen, men at området fortsat er udsat og har udfordringer. Således er både andelen afdømte beboere og andelen af beboere udenfor arbejdsmarkedet faldet. Andelen af dømte faldt såmeget, at området udgik af listen for særligt udsatte boligområder i 2012 (opgjort efter de tidligerekriterier).Efter at regeringen har ændret kriterierne, sådan at kriterierne indkomst og uddannelsesniveausupplerer andelen uden for arbejdsmarkedet, andelen af ikke vestlige indvandrere og andelen afdømte, optræder Tingbjerg igen på listen over særligt udsatte boligområder. Tingbjerg erigen kommetpå listen over særligt udsatte boligområder, fordi indkomsten er lav blandt beboerne i Tingbjerg ogfordi en stor andel af beboerne kun har en grundskoleuddannelse. Endelig er andelen af ikke vestligeindvandrere høj, hvilket betyder området opfylder tre af de fem kriterier.I forhold til arbejdsmarkedstilknytning og dømte, går udviklingen fortsat den rigtige vej. Det fremgår afnedenstående tabel. Det bemærkes, at værdierne, som fremgår af tabellen,viser tallene for de enkelteår til forskel fra listerne over særligt udsatte boligområder, hvor de opgøres toårige gennemsnit.Tabel 1. Udviklingen i andel dømte blandt beboere på 18 år og derover, samt andelen af 18-64 årigeuden tilknytning til arbejdsmarkedet eller uddannelse i TingbjergPct./årDømteUden arbejdsmarkedstilknytning20102,9436,420112,5234,620122,1132,3
Kilde: Danmarks Statistik, forskerordningenAnm.: I tabellen vises tal for de enkelte år. Der er endnu ikke tal for 2013.
Siden svaret på SOU alm. del - spørgsmål nr. 21 (2009-10) er flere af de indsatser, der blev nævntdengang som nye initiativer, blevet udmøntet. Det gælder fx den helhedsorienteredegadeplansindsats, der er gennemført under overskriften Ny start i bl.a. Tingbjerg. Der er indgået nyudlejningsaftale mellem Københavns Kommune og BLs 1. kreds. Derudover er én boligsocialhelhedsplan finansieret af Landsbyggefonden blevet gennemført og afløst af en ny, som løber fra2012 til 2016 med et samlet budget på 33 mio. kr.Der er endvidere indgået et partnerskab mellem Københavns Politi, SSP København og KøbenhavnsKommune og de lokale boligorganisationer om at forbedre trygheden og mindske kriminaliteten iTingbjerg og Husum. Der sættes fx ind på Tingbjerg Skole for at få de unge til at fravælge en kriminelkarriere.Københavns Kommune har iværksæt den særlige indsats i udsatte byområder, som har til formål atsikre målrettede og velkoordinerede indsatser i tæt samarbejde med de relevante boligorganisationerog de forskellige kommunale forvaltninger. Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter har senestbevilget 1 mio. kr. fra puljen til en helhedsorienteret boligsocial indsats til Københavns Kommune til atsikreflest mulig praktikpladser og jobs til unge og voksne i de udsatte boligområder, når de almeneboligområder i kommunen renoveres. Det kommer også beboerne i Tingbjerg til gode.
2
af4
Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dk
Midler anvendt til sociale initiativer og integrationsprojekter i Tingbjerg i årene 2010, 2011, 2012 og2013København Kommuner har indhentet informationerne om midler afsat til Tingbjerg i de relevantekommunale forvaltninger. På baggrund heraf har kommunen delt midlerne op i tre kategorier, som erforklaret i tabellen nedenfor. De beløb der er angivet her, er alle sammen anvendt i Tingbjerg.Kategoriseringen er etableret for at illustrere, at en stor del af indsatserne enten er indsatser, deriværksættes i alle kommunens udsatte byområder eller er en del af kommunens almindelige tilbud,men som kan være af særlig relevans for beboerne i Tingbjerg.På baggrund af bidragene fraKøbenhavns Kommune kan oplyses følgende om midler anvendt i Tingbjerg:Opgørelse af midler til sociale initiativer og integrationsprojekter i Tingbjerg i årene 2010-2013Kategori /ÅrKategori 1MidlermålrettetTingbjerg/beboereiTingbjerg i kr.Kategori 2Midlermålrettet udsattebyområdereller udsatteborgere i hele KBH, (kr.skønnet anvendt iTingbjerg)Kategori 2Bydækkende aktiviteter ogkommunal kernedrift.Ikkemålrettet udsattebyområder eller Tingbjerg,men med særlig relevansfor beboere i Tingbjerg, (kr.skønnet anvendt iTingbjerg)Boligsocial Helhedsplanfinansieret afLandsbyggefonden og 25pct. medfinansiering fraboligorganisationer ogKøbenhavns KommuneSamlet beløb i kr.Kr. i alt pr. år2010201120122013Kr. i alt pr.kategori
3.777.935
5.549.500
9.515.299
6.803.500
25.646.234
37.043.538
36.620.367
36.249.835
37.122.360
147.036.100
195.150
131.750
112.983
462.015
901.898
10.015.00051.031.623
13.247.00055.548.617
12.550.00058.428.117
10.727.00055.114.875
46.539.000220.123.231
Anm. Københavns Kommune bemærker, at der tages forbehold for, at der kan være ændringer i pris- og lønudvikling fra 2010-2013, som ikke er medregnet i indrapporteringer fra de forskellige forvaltninger.
3
af4
Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dk
Det fremgår af den økonomiske oversigt, at Københavns Kommune og boligorganisationerne iTingbjerg yder en massiv indsats for at vende udviklingen i bydelen. Både med konkrete projekter, derfx skal styrke sundheden for en specifik gruppe udsatte beboere i bydelen,og ordinære indsatser sommålrettet sprogscreening af børnene i vuggestuer i Tingbjerg, heldagsskoleindsatser, helhedsplaner,fremskudte beskæftigelsesindsatser og samarbejder med politiet.Som Københavns Kommune skriver i redegørelsen over udvikling og indsatser i Tingbjerg, er der i enbydel som Tingbjerg, hvor der udelukkende er almene boliger, et dårligt image, mange udenforarbejdsmarkedet, lave indkomster og et lavt uddannelsesniveau behov for en langsigtet, koordineretog højt prioriteret indsats. Københavns Kommunes redegørelse vidner om, at kommunen, politiet ogboligorganisationerne gør sig umage med at levere netop det.
Med venlig hilsen
Carsten Hansen
4
af4
Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dk