Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
UUI Alm.del
Offentligt
Udlændingeafdelingen
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
31. marts 2014Kontoret for Internatio-nalt udlændingesamar-bejdeSagsbeh: Christine Charlotte Bü-lowSagsnr.: 2014-0032-1187Dok.:1098204
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 372 (Alm. del), som Udvalgetfor Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsministeren den5. marts 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra medlem af FolketingetMartin Henriksen (DF).
Karen Hækkerup/Mette Johansen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 372 (Alm. del) fra Udvalget for Udlændinge- og Inte-
grationspolitik:
”Ministeren bedes kommentere artiklen i Ekstra Bladet den 3.oktober 2013 ”Alt er 'udsolgt': Vestre Fængsel proppet medudlændinge”. Herunder bedes ministeren redegøre for, om hunmener, at EU’s regler om fri bevægelighed og manglendegrænsekontrol pga. Schengen-samarbejdet er et positivt bidragtil at løse de i artiklen nævnte problemer.”http://ekstrabladet.dk/112/article2112709.eceSvar:
Det fremgår af den nævnte artikel, at Vestre Fængsel i oktober 2013var overbelagt, og at der den 30. september 2013 var knap 400 af deindsatte – svarende til ca. 63 pct. – som var udenlandske statsborge-re. Videre fremgår, at en stor del af de udenlandske indsatte var øst-europæere.Direktoratet for Kriminalforsorgen har oplyst, at der pr. 9. marts2014 var indsat 3.961 personer i kriminalforsorgens fængsler. Herafvar 392 indsatte – svarende til ca. 10 pct. – ifølge kriminalforsorgenselektroniske sagsbehandlingssystem registreret som statsborgere i etandet EU-land end Danmark. Der henvises i øvrigt til Justitsministe-riets besvarelse af spørgsmål nr. 687 (Alm. del) fra FolketingetsRetsudvalg.Det er regeringens opfattelse, at den danske deltagelse i Schengen-samarbejdet er til gavn for Danmark og danske borgere, og at de ud-fordringer, som samarbejdet indebærer, klart opvejes af fordeleneherved.Schengen-samarbejdet har to hovedformål: For det første at etablerefri personbevægelighed over de indre grænser mellem de deltagendelande, og for det andet at styrke indsatsen mod grænseoverskridendekriminalitet og illegal indvandring.For at forhindre, at bortfaldet af personkontrollen mellem Schengen-landene misbruges til kriminalitet eller illegal indvandring, rummerSchengen-reglerne samtidig en række bestemmelser om såkaldtekompenserede foranstaltninger. Der er navnlig tale om bestemmelserom politisamarbejde, retligt samarbejde, visumregler, kontrol med de2
ydre grænser og oprettelse og brug af Schengen-informationssystemet (SIS) samt visuminformationssystemet (VIS).I kraft heraf har danske myndigheder et tæt samarbejde med myn-digheder i andre Schengen-lande om at bekæmpe grænseoverskri-dende kriminalitet.Genindførelse af grænsekontrollen kan derimod ikke betragtes somen løsning på de i artiklen nævnte problemer. Der henvises i den for-bindelse til Justitsministeriets besvarelse af 14. marts 2014 afspørgsmål nr. 455 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg, hvoraf detfremgår, at genindførelse af grænsekontrollen efter Rigspolitiets op-fattelse hverken er et nødvendigt eller hensigtsmæssigt redskab tilbekæmpelse af grænseoverskridende kriminalitet.
3