Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
UUI Alm.del
Offentligt
1359526_0001.png
1359526_0002.png
1359526_0003.png
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Udlændingeafdelingen
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
11. april 2014Asyl- og VisumkontoretTanja Yndigegn2014-0032-11771140332
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 370 (Alm. del), somFolketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet tiljustitsministeren den 4. marts 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraJohanne Schmidt-Nielsen (EL).
Karen Hækkerup/Rasmus Kieffer-Kristensen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 370 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-

og Integrationspolitik:

”Er der efter ministerens og Udlændingestyrelsens opfattelseandre grupper end efterkommere af vietnamesiske flygtninge,der kan have ”sådanne vanskeligheder, at det i mange tilfældereelt ikke kan lade sig gøre” at få udstedt et nationalitetspas ideres angivelige statsborgerskabsland, og hvor det på sammemåde som for efterkommere af vietnamesiske flygtninge kanvære relevant at lempe praksis for udstedelse af danske frem-medpas? Der henvises til nyhed den 1. marts 2014 på internet-portalen ”nyidanmark.dk”: ”Ny praksis for udstedelse affremmedpas til personer født i Danmark af vietnamesiskeflygtninge” og artikler i Information den 3. marts 2014: ”Eks-pert: Urimelige krav til børn født i Danmark, der vil havefremmedpas” og ”Udlændingestyrelsen på tilbagetog.”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Udlændingestyrelsen, der har oplyst følgende:”En udlænding får udstedt fremmedpas efter udlændingebe-kendtgørelsens § 6, stk. 3, hvis udlændingen ikke er i stand tilat skaffe sig pas eller anden rejselegitimation, såfremt udlæn-dingen er meddelt tidsubegrænset opholdstilladelse efter ud-lændingelovens § 11, tidsbegrænset opholdstilladelse med mu-lighed for varigt ophold efter udlændingelovens §§ 9-9 f, op-holdstilladelse efter udlændingelovens § 9 b, § 9 c, stk. 4, eller§ 9 e eller efter udlændingelovens § 9 c, når tilladelsen ermeddelt en udlænding, der har indgivet en ansøgning om op-holdstilladelse efter udlændingelovens § 7.Herudover kan en udlænding få udstedt fremmedpas efter ud-lændingebekendtgørelsens § 6, stk. 4, når særlige grunde talerderfor.Derfor undersøger Udlændingestyrelsen løbende mulighedernefor udstedelse af nationalitetspas fra ansøgerens hjemland, nårstyrelsen modtager en ansøgning om udstedelse af fremmed-pas. Disse løbende undersøgelser har ført til, at statsborgere fraSomalia, Myanmar og Irak samt personer, der er anerkendtsom statsløse, for tiden får udstedt dansk fremmedpas udenfremlæggelse af særskilt dokumentation for, at ansøgerenshjemland ikke vil udstede nationalitetspas til pågældende.”
2
Udlændingestyrelsen har endvidere supplerende oplyst:”Udstedelse af fremmedpas som følge af, at hjemlandet ikkevil udstede nationalitetspas, sker på baggrund af en konkret ogindividuel vurdering. Ud over de fire større tilfældegrupperkan styrelsen oplyse, at der eksempelvis også udstedes frem-medpas til udlændinge af tibetansk oprindelse født i Indien.Visse statsborgere fra Kosovo og Syrien kan også få udstedtfremmedpas under lempeligere vilkår end normalt. Et andeteksempel på udstedelse af fremmedpas til en særlig gruppe ergifte iranske kvinder, hvor ægtefællen har flygtningestatus iDanmark, idet det er et krav fra de iranske myndigheder, atægtefællen skal møde op og underskrive dokumenter på deniranske ambassade i forbindelse med kvindens ansøgning omudstedelse af iransk pas.”Justitsministeriet kan henholde sig til Udlændingestyrelsens udtalelser.
3