Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
UUI Alm.del
Offentligt
1351318_0001.png
1351318_0002.png
1351318_0003.png
1351318_0004.png
Udlændingeafdelingen
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
27. marts 2013Kontoret for Humanitærtophold og udsendelserSagsbeh: Dorthe Lønberg KaniaSagsnr.: 2014-0032-1171Dok.:1091388
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 362 (Alm. del), somFolketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet tiljustitsministeren den 28. februar 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Johanne Schmidt-Nielsen (EL).
Karen Hækkerup/Thomas Tordal-Mortensen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 362 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge

og Integrationspolitik:

”Det fremgår af Rigspolitiets "Status på arbejdet med udsen-delse af afviste asylansøgere i 2013", jf. UUI alm. del - bilag66, side 2, at det er "Rigspolitiets erfaring, at anvendelsen afmeldepligt reelt er uden effekt i forhold til afviste asylansøge-re", men at Rigspolitiet samtidig forventer, at "en fokuseretanvendelse af meldepligt" vil "understøtte udsendelsesarbej-det". Vil ministeren forklare, hvordan en fokuseret anvendelseaf meldepligt kan understøtte udsendelsesarbejdet, når anven-delsen af meldepligt reelt er uden effekt?

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:”Rigspolitiet skal indledningsvis bemærke, at citaterne ispørgsmålet er taget ud af en sammenhæng.De relevante afsnit på side 2 i Rigspolitiets statusredegørelsehar følgende ordlyd:”Udlændinge i udsendelsesposition har i henhold til udlændin-geloven pligt til at medvirke til udrejsen, bl.a. i forhold til attilvejebringe den fornødne rejselegitimation hos hjemlandetsmyndigheder. Medvirker udlændingen ikke til udrejsen, kanudlændingen undergives en række foranstaltninger, som har tilformål at fremme sagsbehandlingen, dvs. udrejsen, herundermotivere vedkommende udlænding til at udrejse/samarbejdevedrørende etablering af forudsætningerne for udrejse. Foran-staltningerne omfatter bl.a. den såkaldte ”kostpengeordning”,overflytning til et udrejsecenter og meldepligt.I et samarbejde med Udlændingestyrelsen anvender politiet demotivationsfremmende foranstaltninger systematisk og målret-tet. De motivationsfremmende foranstaltninger ses at have envis effekt, men det er alene en mindre del af de afviste asylan-søgere, som aktivt og reelt medvirker til udsendelsen, selv nårder er iværksat motivationsfremmende foranstaltninger. Det ersamtidig Rigspolitiets erfaring, at anvendelsen af meldepligtreelt er uden effekt i forhold til afviste asylansøgere, som ikkevil kunne udsendes tvangsmæssigt. Det er Rigspolitiets for-ventning, at etableringen af et selvstændigt udrejsecenter påSjælsmark Kaserne i løbet af 1. halvår 2014 og en fokuseretanvendelse af meldepligt og opfølgning i de enkelte sager vilunderstøtte udsendelsesarbejdet.”2
Som det fremgår af den sammenhængende citering, relatererRigspolitiets vurdering af, at anvendelse af meldepligt reelt eruden effekt, sig til afviste asylansøgere, der ikke vil kunne ud-sendes tvangsmæssigt.Det drejer sig om afviste asylansøgere, hvis hjemlande stillerdet som et krav for at ville modtage egne statsborgere, at depågældende selv ønsker at rejse hjem/medvirker til udstedelseaf de nødvendige rejsedokumenter. Sådanne udlændinge ved,at de – på grund af hjemlandets holdning – ikke risikerer entvangsmæssig udsendelse, selv om de ikke medvirker, og dekan derfor vanskeligt eller slet ikke motiveres til en medvirkenvia anvendelse af meldepligt.I forhold til andre afviste asylansøgere vil den fokuserede an-vendelse af meldepligt, som det ændrede retsgrundlag, jf. ne-denfor, giver mulighed for, kunne medvirke til at fremme mu-lighederne for en (hurtigere) udsendelse.Anvendelsen af meldepligt som en motivationsfremmende for-anstaltning er reguleret i udlændingelovens § 34, stk. 3, der harfølgende ordlyd:”Drager politiet omsorg for en udlændings udrejse, og medvir-ker udlændingen ikke hertil, jf. § 40, stk. 4, 1. pkt., kan politiet,hvis det skønnes hensigtsmæssigt for at sikre udlændingens til-stedeværelse eller medvirken til udrejsen, bestemme, at udlæn-dingen skal give møde hos politiet på nærmere angivne tids-punkter.”Bestemmelsen fik sin nuværende ordlyd ved lov nr. 430 af 1.maj 2013, der trådte i kraft den 2. maj 2013. Lov nr. 430 gen-nemførte bl.a. de elementer i aftalen fra september 2012 omøget fokus på udrejse og nye muligheder for asylansøgere(asylaftalen), som vedrører en mere målrettet og dermed flek-sibel anvendelse af de motivationsfremmende foranstaltningerover for afviste asylansøgere, der ikke udrejser frivil-ligt/medvirker til deres udrejse, og som af Udlændingestyrel-sen pålægges at tage ophold i et udsendelsescenter.Forud for lovændringen skulle Rigspolitiet, jf. den dagældendebestemmelse i udlændingelovens § 34, stk. 2, nr. 5, og forar-bejderne hertil, systematisk anvende meldepligt som motivati-onsfremmende foranstaltning over for alle afviste asylansøge-re, som Udlændingestyrelsen havde pålagt at tage ophold i etudsendelsescenter, fordi de ikke medvirkede til deres udsen-delse.På baggrund af det ændrede lovgrundlag vil Rigspolitiet havemulighed for at anvende meldepligt målrettet og med forskelligintensitet – herunder i forhold til en konsekvent opfølgning3
over for den enkelte, der er omfattet af meldepligten. Det vilsåledes være muligt løbende at fokusere anvendelsen af mel-depligt til at omfatte et mindre antal afviste asylansøgere, hvordet vurderes, at meldepligten vil kunne have den ønskede mo-tiverende effekt i form af en frivillig udrejse eller anden nød-vendig medvirken til udrejsen.Anvendelsen af en sådan mere målrettet og fokuseret melde-pligt skal også ses i sammenhæng med oprettelsen af et særligtudrejsecenter i Sjælsmark.”
4