Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
UUI Alm.del
Offentligt
1374663_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
27. maj 2014
Politikontoret
Inge Birgitte Møberg
2014-0032-1157
1081527
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 350 (Alm. del), som Folketin-
gets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsmi-
nisteren den 20. februar 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin
Henriksen (DF).
Karen Hækkerup
/
Anne Berg Mansfeld-Giese
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 350 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-
og Integrationspolitik:
”Vil ministeren i forlængelse af svaret på UUI alm. del -
spørgsmål 276, oplyse, om det er strafbart, såfremt personer i
politiledelsen eller i Justitsministeriet, herunder også ministe-
ren, bevidst undlader at gribe ind overfor ulovligheder, når der
er konkret viden om, hvor lovovertrædelsen finder sted og in-
denfor hvilket tidsrum?”
Svar:
1.
Justitsministeriet kan helt generelt oplyse, at straffelovens § 141 pålæg-
ger enhver en pligt til at søge at afværge forbrydelser, som truer nærmere
opregnede fundamentale retsgoder. Bestemmelsen angår den, som er vi-
dende om, at nærmere angivne forbrydelser mod staten eller de øverste
statsmyndigheder eller en forbrydelse, der medfører fare for menneskers
liv eller velfærd eller for betydelige samfundsværdier, tilsigtes begået, og
som ikke gør, hvad der står i den pågældendes magt for at forebygge for-
brydelsen eller dens følger, om fornødent ved anmeldelse til øvrigheden.
Overtrædelse af bestemmelsen straffes, hvis forbrydelsen bliver begået el-
ler forsøg herpå, med bøde eller fængsel indtil 3 år.
2.
Straffelovens §§ 155-157 indeholder bestemmelser om strafansvar for
tilsidesættelse af pligter, der påhviler personer, der virker i offentlig tjene-
ste eller hverv, herunder embedsmænd. Ifølge ministeransvarlighedslovens
§ 7, stk. 2, gælder straffelovens §§ 155-157 dog ikke for ministre.
Efter straffelovens § 155 straffes det med bøde eller fængsel indtil 4 må-
neder, når nogen, som virker i offentlig tjeneste eller hverv, misbruger sin
stilling til at krænke privates eller det offentliges ret. Straffen kan stige til
fængsel indtil 2 år, hvis tjenestemisbruget finder sted med henblik på at
skaffe sig eller andre uberettiget fordel.
Strafansvaret efter § 156 gælder, når nogen, som virker i offentlig tjeneste
eller hverv, nægter eller undlader at opfylde en pligt, som tjenesten eller
hvervet medfører, eller at efterkomme lovlig tjenstlig befaling.
Straffelovens § 157 finder anvendelse, når nogen, som virker i offentlig
tjeneste eller hverv, gør sig skyldig i grov eller oftere gentagen forsømmel-
se eller skødesløshed i tjenestens eller hvervets udførelse eller i overhol-
delsen af de pligter, som tjenesten eller hvervet medfører.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Straffen er efter begge bestemmelser bøde eller fængsel indtil 4 måneder.
3.
For så vidt angår ministres retlige ansvar er det i grundlovens § 13, stk.
2, bestemt, at ministrene er ansvarlige for regeringens førelse, og at deres
ansvarlighed bestemmes nærmere ved lov. I overensstemmelse hermed er
der fastsat nærmere regler om ministres ansvar for deres embedsførelse i
ministeransvarlighedsloven.
Hovedbestemmelsen om ministres retlige ansvar findes i lovens § 5, stk. 1,
hvorefter en minister kan straffes, hvis han forsætligt eller af grov uagt-
somhed tilsidesætter de pligter, der påhviler ham efter grundloven eller
lovgivningen i øvrigt eller hans stillings beskaffenhed. Bestemmelsen fin-
der bl.a. anvendelse, hvis en minister giver Folketinget urigtige eller vild-
ledende oplysninger eller under Folketingets behandling af en sag fortier
oplysninger, der er af væsentlig betydning for tingets bedømmelse af sa-
gen, jf. § 5, stk. 2.
Efter lovens § 2 finder straffelovens almindelige del tilsvarende anvendel-
se i forhold til ministres ansvar for deres embedsførelse, hvilket bl.a. inde-
bærer, at en minister efter omstændighederne også kan pådrage sig strafan-
svar for medvirken til handlinger foretaget af andre, jf. straffelovens § 23.
En minister kan således ifølge ministeransvarlighedslovens § 3 ifalde an-
svar for medvirken til en underordnets handling, når
1) Ministeren har været bekendt med, at den pågældende handling
ville blive foretaget, og har undladt at søge dette hindret.
2) Handlingen har været et nødvendigt eller naturligt middel til gen-
nemførelse af en beslutning, for hvilken ministeren er ansvarlig.
3) Ministeren har undladt at forebygge handlinger af den pågældende
beskaffenhed ved i rimeligt omfang at føre tilsyn og fastsætte in-
strukser.
Straffen for overtrædelse af ministeransvarlighedsloven er – medmindre
højere straf følger af den øvrige lovgivning – bøde eller fængsel indtil 2 år,
jf. lovens §§ 6 og 7.
4.
Som anført i den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 349 (Alm. del)
er Østjyllands Politi og Københavns Politi i forbindelse med udførelsen af
patruljevirksomhed og efterforskning af strafbare forhold opmærksom på
eventuelle kriminelle forhold, der måtte udspringe af eller udøves i forbin-
delse med personers benyttelse af de pågældende sundhedsklinikker, her-
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
under overtrædelse af udlændingelovens bestemmelser.
4