Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
UUI Alm.del
Offentligt
Udlændingeafdelingen
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
3. april 2014IndfødsretskontoretMaria Carlsson2014-0032-11461073948
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 330 (Alm. del), som Folketin-gets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsmi-nisteren den 13. februar 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra MartinHenriksen (DF).
Karen Hækkerup/Kim Lunding
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 330 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-
og Integrationspolitik:
”Er ministeren indstillet på at udvide muligheden for at fratageterrordømte deres danske statsborgerskab?”Svar:
1.
Efter indfødsretslovens § 8 B, stk. 1, kan den, som dømmes for overtræ-delse af en eller flere bestemmelser i straffelovens kapitel 12 og 13 (ombl.a. terrorisme), ved dom frakendes sin danske indfødsret, medmindre denpågældende derved bliver statsløs. Er en person i udlandet straffet for enhandling, der efter stk. 1 kan medføre frakendelse af dansk indfødsret, kanindfødsret frakendes i medfør af straffelovens § 11, jf. indfødsretslovens §8 B, stk. 2.Det fremgår af forarbejderne til indfødsretslovens § 8 B, at det i overens-stemmelse med almindelige betragtninger om proportionalitet er forudsat,at domstolene ved vurderingen af, om en person skal frakendes dansk ind-fødsret, foretager en afvejning af på den ene side forholdets grovhed og påden anden side en frakendelses betydning for den pågældende.Om det nærmere indhold af denne proportionalitetsafvejning fremgår bl.a.følgende af forarbejderne:”Den betydning, frakendelse af dansk indfødsret har for en person,må bero på en konkret vurdering af den pågældendes forhold.Ved denne vurdering bør der navnlig lægges vægt på personens til-knytning her til landet og til udlandet, herunder det eller de lande,den pågældende tillige er statsborger i.Der kan i den forbindelse bl.a. lægges vægt på varigheden og karak-teren af en persons ophold i Danmark og i udlandet. Den tid, en per-son har tilbragt i Danmark og i udlandet, kan således i sig selv havebetydning for den pågældendes tilknytning. Dette må imidlertidsammenholdes med karakteren af opholdene. Det bør således tillæg-ges særlig vægt, hvor den pågældende har fået sin opvækst, ligesomophold i udlandet kan tillægges mindre vægt, hvis udlandsopholdetskyldes arbejde for danske interesser, eller hvis den pågældende per-son under sit ophold i udlandet har bevaret en tæt tilknytning tilDanmark f.eks. gennem tilbagevendende feriebesøg, deltagelse idanske foreninger i udlandet m.v.Der kan endvidere bl.a. lægges vægt på en persons aktuelle familie-mæssige forhold her i landet og i udlandet samt den pågældendes2
rødder, herunder om familien har en langvarig tilknytning til Dan-markOgså sprogkundskaber kan have en betydning, herunder navnlig ihvilket omfang den pågældende behersker dansk og sproget i det el-ler de lande, den pågældende tillige er statsborger i.I tilfælde, hvor en person alene dømmes for mindre alvorlige for-hold, bør den pågældende kun frakendes dansk indfødsret, hvis den-ne sanktion må anses for at være af mindre indgribende betydningfor den pågældende. Dette vil navnlig være tilfældet, hvis den på-gældendes tilknytning her til landet er så ringe, at det minder om deomstændigheder, der i medfør af indfødsretslovens § 8 indebærerfortabelse af dansk indfødsret.I tilfælde, hvor en person dømmes for mere alvorlige forhold, børden pågældende som udgangspunkt frakendes dansk indfødsret. Denbetydning, en frakendelse har for pågældende, kan dog tale afgøren-de herimod. Herunder bør der ikke ske frakendelse i forbindelse medselv meget alvorlige forhold, hvis den pågældende ikke har nogen el-ler alene har en meget ringe tilknytning til et andet land. I disse si-tuationer bør Danmark tage ansvaret for den pågældende danskestatsborgers handlinger.Ved mere alvorlige forhold forstås som udgangspunkt forhold, derstraffes med fængsel i 2 år eller derover.”Der henvises til Folketingstidende 2003-04, tillæg A, side 4908-4909.Jeg kan i forlængelse heraf oplyse, at regeringen ikke aktuelt har planerom at ændre reglerne om frakendelse af dansk indfødsret.2.
Det tilføjes, at jeg i min mundtlige besvarelse af spørgsmålene nr. S 971og S 972 den 19. februar 2014 ligeledes var inde på reglerne omfrakendel-seaf dansk indfødsret efter reglerne i indfødsretsloven. Jeg omtalte samti-dig mulighederne for atudviseudlændinge, der dømmes for terrorisme mv.Min omtale af de forskellige regelsæt var noget kortfattet og kan have gi-vet anledning til usikkerhed om bestemmelsernes rækkevidde. Jeg kan iden forbindelse henvise til besvarelsen af 8. april 2013 af spørgsmål nr.274 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrations-politik, hvor der er nærmere redegjort for betingelserne for udvisning.
3