Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
UUI Alm.del
Offentligt
1351777_0001.png
1351777_0002.png
1351777_0003.png
1351777_0004.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
28. marts 2014Sikkerheds- og Forebyg-gelseskontoretSagsbeh: Rasmus Krogh PedersenSagsnr.: 2014-0032-1153Dok.:1077172
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 325 (Alm. del), som Folketin-gets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsmi-nisteren den 12. februar 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra PeterSkaarup (DF).
Karen Hækkerup/Anette Arnsted
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 325 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-

og Integrationspolitik:

”I forlængelse af UUI alm. del – spørgsmål 319 bedes ministe-ren redegøre for, om hvad regeringen generelt vil stille op modde såkaldte ”radikalisatorer”, som bl.a. i moskeer og andre ste-der er medvirkende til radikalisering af unge, herboende mus-limer og opfordrer/inspirerer disse til at rejse til Syrien og So-malia. Desuden bedes ministeren bekræfte, at den tidligerechef for Politiets Efterretningstjeneste Jacob Scharf tidligerehar talt for en antiradikaliseringsindsats, som bl.a. er målrettetnetop disse radikalisatorer. Endelig bedes ministeren redegørefor pointerne i den tidligere PET-chefs udtalelser omkring ra-dikalisatorer.”

Svar:

1.

De senere år er et stigende antal unge rejst fra Danmark til udlandet forat tilslutte sig militante oprørsbevægelser og deltage i væbnet kamp. Kon-flikten i Syrien er det seneste og mest markante eksempel på denne udvik-ling, men konfliktzoner i bl.a. Afghanistan, Irak og Somalia har også til-trukket personer fra Danmark.Regeringen prioriterer indsatsen vedrørende disse personer højt. Der er taleom en bredspektret og tværministeriel indsats, som løbende tilpasses forbedst muligt at kunne imødegå udfordringerne på området. Efter regerin-gens opfattelse er der således både behov for en tidlig forebyggende ind-sats og en effektiv retshåndhævelse.

2.

Justitsministeriet har indhentet følgende udtalelse fra Ministeriet forBørn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold, der har ressortansvaretfor den tidlige forebyggende indsats på området:”Ministeriet arbejder målrettet på at forebygge, at sårbare ungeradikaliseres og rekrutteres til eksempelvis væbnede konflikt-zoner i udlandet. Forebyggelsesindsatsen har blandt andet tilformål at gøre de unge modstandsdygtige over for eventuelleradikalisatorers propaganda.Det seneste år har der som led i Ministeriet for Børn, Ligestil-ling, Integration og Sociale Forholds generelle ekstremismefo-rebyggelse været et styrket fokus på udfordringen med borge-re, som udrejser til Syrien for at deltage i kamphandlinger. Derer i samarbejde med PET afholdt informationsmøder for rele-vante SSP-medarbejdere i alle landets politikredse om risikoenfor unges rekruttering til deltagelse i væbnet kamp i Syrien.2
Formålet med informationsmøderne har været at sikre, at delokale myndigheder er særligt opmærksomme på unges tegn påradikalisering og iværksætter den nødvendige forebyggendeindsats for at undgå, at de rejser til Syrien. Derudover har mi-nisteriet afholdt et kursus rettet til landets kommuner om,hvordan forældrene kan inddrages i forebyggelsen af ungesdeltagelse i den væbnede konflikt i Syrien.Endelig vil der som led i udarbejdelsen af regeringens kom-mende handlingsplan om forebyggelse af ekstremisme bliveset nærmere på, hvordan der kan udvikles målrettede tilbud tilradikaliserede personer, som har behov for hjælp til at forladeet ekstremistisk miljø.”

3.

Politiets Efterretningstjeneste har oplyst følgende om tjenestens indsatspå området og om de i spørgsmålet omtalte udtalelser fra Jakob Scharf:”Det følger af § 1, nr. 1, i lov nr. 604 af 12. juni 2013 om Poli-tiets Efterretningstjenestes (PET-loven) med senere ændringer,at efterretningstjenestens opgave er at forebygge, efterforskeog modvirke foretagender og handlinger, der udgør eller vilkunne udgøre en fare for Danmark som et selvstændigt, demo-kratisk og sikkert samfund. Efterretningstjenesten skal gennemsin virksomhed skabe grundlag for, at bl.a. voldelige ekstremi-stiske trusler kan identificeres og håndteres så tidligt og effek-tivt som muligt.Det fremgår ikke nærmere af spørgsmålet, hvilke konkrete ud-talelser fra Jakob Scharf, der henvises til. Det kan helt genereltoplyses, at Politiets Efterretningstjeneste anvender alle de mid-ler og metoder, som efterretningstjenesten har til rådighed, ogsom bl.a. er beskrevet i PET-loven, herunder i bemærkninger-ne til loven, for at imødegå trusler mod danskernes sikkerhed.Det kan i øvrigt oplyses, at Politiets Efterretningstjeneste somled i den forebyggende indsats har kontakt til centrale personerog grupper, herunder i miljøer hvor radikalisatorer opererer,med henblik på at gøre særligt unge og udsatte mere robustemod radikaliserings- og rekrutteringsforsøg. I samarbejde medlokale myndigheder aktiverer og opbygger denne indsats lokal-samfundets modstandskraft mod radikalisering og voldeligekstremisme.Efterretningstjenesten samarbejder således tæt med lokalemyndigheder om at forebygge radikalisering og rekruttering tilkonflikten i Syrien og andre internationale konfliktzoner, lige-som Politiets Efterretningstjeneste afholder præventive samta-ler med personer, der deltager eller har deltaget i væbnedekamphandlinger i Syrien. Politiets Efterretningstjeneste indgårendvidere i dialog med pårørende til disse personer og med lo-3
kalsamfundet for derigennem at gøre opmærksom på de alvor-lige konsekvenser en udrejse til Syrien kan have, samt for atforebygge, inddæmme eller afhjælpe de negative konsekvenserder måtte følge af en deltagelse i kamphandlinger i Syrien.Derudover samarbejder Politiets Efterretningstjeneste i rele-vant omfang med andre danske myndigheder, herunder SSP-netværk (kriminalpræventivt samarbejde mellem skole, social-sektoren og politiet).”
4