Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
UUI Alm.del
Offentligt
1296949_0001.png
1296949_0002.png
1296949_0003.png
1296949_0004.png
1296949_0005.png
1296949_0006.png
1296949_0007.png
1296949_0008.png
1296949_0009.png
Talegrundlag ved samråd i Folketingets Udvalg for Udlændinge- ogIntegrationspolitik den 10. oktober 2013 jf. UUI alm. del. - samrådsspm.A og B.

DET TALTE ORD GÆLDER

Tak for ordet. Jeg er glad for at være inviteret til dettesamråd, hvor vi kan få lejlighed til at drøfteintegrationsområdet.
Allerførst vil jeg benytte lejligheden til at slå fast, atregeringen fra dag ét har været utrolig optaget af atløse de faktiske integrationsudfordringer og styrkeintegrationsindsatsen. Hvis jeg blot skal nævne nogleeksempler, så har vi gennemført enkontanthjælpsreform, en reform af førtidspensions- ogfleksjobsordningen og en folkeskolereform. Initiativer,som også kommer vores nye medborgere isamfundet til gode, og som adresserer de heltcentrale dele af integrationsudfordringen: Flere skalgodt igennem skole- og uddannelsessystemet ogflere skal ud på arbejdsmarkedet.
2
Vi har også styrket modtagelsesindsatsen samtudarbejdet en strategi mod parallelle retsopfattelserog æresrelaterede konflikter.
Jeg har også netop lanceret en anti-diskriminationsenhed, ligesom vi helt aktuelt ogsåarbejder med at styrke valgdeltagelsen blandt voresnye medborgere. Samtidig ser vi i regeringen på,hvordan vi kan følge op på anbefalingerne fra TaskForce om integration, som ikke mindst har væretoptaget af, hvordan der skabes en meresammenhængende og målrettet integrationsindsatslokalt.
Regeringen har i sin regeringsperiode haft en klarlinje i integrationspolitikken, og den fortsætter vi. Vihar allerede truffet gode og vigtige beslutninger, og vifastholder et højt ambitionsniveau.
Så vi er i fuld gang med at styrke indsatsen på enlang række fronter. Og mit mål medintegrationsområdet er klart: Vi skal styrkeintegrationen, vi skal gøre op med parallelsamfund,og vi skal bekæmpe antidemokratiske kræfter.
2
3
Med integrationspolitikken skal vi sikre, at denenkelte, der har viljen til integration, også bliver visten vej ind i det danske samfund. Vellykket integrationbaserer sig for mig at se på de fællesskaber, derholder Danmark sammen. Derfor skal vi åbnefællesskaberne op for vores nye medborgere.
Men vellykket integration kræver en gensidigforpligtelse: Som samfund skal vi nedbryde debarrierer, der står i vejen for vores nye medborgeresfulde og ligeværdige deltagelse i alle aspekter afsamfundslivet. Og som borger i Danmark skal man –uanset etnisk og religiøs baggrund – være parat til atbidrage og til aktivt at indgå i fællesskabet på depræmisser, der gælder her. Muligheder og ansvar gårhånd i hånd.
Som integrationsminister vil jeg fokusere på fireindsatsområder, som er afgørende, hvis vi skal styrkeintegrationen. Det vil jeg benytte lejligheden til atredegøre lidt for her.
For det førstevil jeg sige, at der er mange veje tilintegration, men tre af de helt centrale går gennemuddannelse, beskæftigelse og aktiv3
4
samfundsdeltagelse. Derfor har vi i regeringen også –som jeg også allerede har været inde på – styrketindsatsen i forhold til at sikre en bedre folkeskole ogfå flere ud på arbejdsmarkedet. Men job oguddannelse gør det ikke alene. Integration er nemligogså alt det, der ligger udover.
De frivillige organisationer og civilsamfundet kannoget andet og noget mere, end vi kan som stat ogkommune. Jeg tror på, at vi kan styrke integrationen,hvis vi bliver bedre til at se det potentiale, der ligger iat inddrage de frivillige organisationer ogcivilsamfundet i integrationsindsatsen. Vellykketintegration baserer sig for mig at se på defællesskaber, der holder Danmark sammen. Derforskal vi åbne fællesskaberne op for vores nyemedborgere, og anerkende og inddrage vores nyemedborgeres egne ressourcer til at skabe envellykket integration lokalt..
Rigtig mange kvinder, der er nye borgere i Danmark,oplever for eksempel, at de gennem civilsamfundetkan bidrage og gøre en forskel – også uden forfamilien. Og at de selv bliver løftet og kommer tætterepå samfundet og arbejdsmarkedet.4
5
Derfor vil jeg også se på, hvordan vi kan fåcivilsamfundet og de frivillige organisationer mere påbanen i forhold til at styrke integrationsindsatsen.
For det andetskal vi styrke den tidlige ogforebyggende indsats. Børn bliver ikke født medsamme muligheder, og en del børn får en svær startpå livet. En tidlig indsats er afgørende for at hjælpeforældre og børn til at blive en del af det danskesamfund. Og her er forældrenes rolle afgørende.Forældrene er indgangen til at sikre en god udvikling ibørnenes liv, i forhold til at forebygge kriminalitet og idet hele taget sikre en god integration af deres børn.
Derfor er jeg optaget af, hvordan vi kan klæde voresnye medborgere bedre på til at løfte deres rolle ogansvar som forældre. Vi har som forældre alle etansvar for at opdrage vores børn. Og jeg ved, at alleforældre vil deres børn det bedste og vil gøre, hvadde kan for at hjælpe deres børn godt på vej.
Alle børn har godt af at gå i dagtilbud. Børn tilegnersig en lang række kompetencer og færdigheder idagtilbuddene, som er helt afgørende for deres5
6
senere skoleliv. Det er derfor vigtigt med dialogmellem forældre og personale i dagtilbud for at sikretillid og tryghed hos forældrene, så dagtilbuddet bliveret godt springbræt til skolelivet. Og et godt skoleliv erhelt afgørende for de videre fremtidsmuligheder. Menfor at få et godt udbytte af skolen er det nødvendigt,at alle børn møder op i skolen udhvilede ogvelforberedte, ligesom forældrene forventes atinvolvere sig aktivt i deres børns skoleliv. Derfor viljeg med en række initiativer støtte op om forældrene,så det er tydeligt for dem, hvad forældrerollen og -ansvaret indebærer i Danmark. Initiativerne skal ogsåkvalificere fagpersonalet til at tage samtalen medforældrene, når det er nødvendigt, gerne som enforebyggende indsats eller i et forebyggendeperspektiv.
I den sammenhæng vil jeg gerne slå fast, at jeg anserforældrepålægget som et socialfagligt redskab, der inogle sager kan sikre, at børn og unge får ethensigtsmæssigt udviklingsforløb. Forældrepålæg eret redskab, der skal bruges, når kommunernevurderer, at det er det rigtige at gøre. Sanktioner måaltid være en sidste udvej – og i supplement til andresociale indsatser.6
7
Jeg hæfter mig endvidere ved, at flere kommunerfortæller, at forældrepålægget særligt har enpræventiv effekt. Dvs. at alene information ommuligheden for at meddele et forældrepålæg kanigangsætte en handlingsændring hos forældrene –uden at pålægget rent faktisk bliver anvendt overforforældrene.
I nogle sager kan et forældrepålæg dermed sikre, atbørn og unge får et hensigtsmæssigt udviklingsforløb.Forældrepålægget skal bare aldrig stå alene, men ide relevante sager indgå som et middel til at fåforældrene til at tage imod kommunens forebyggendeindsats – samt i det omfang, forældrene er i stand tildet, at påtage sig deres forældreansvar.
Som et tredje indsatsområdevil jeg nævne, at vi skalbekæmpe social kontrol og parallelle retsopfattelser.Det er helt afgørende, at alle borgere i Danmark harret til selv at vælge deres ægtefælle og til atbestemme over deres egen krop. Der skal væreligestilling mellem kønnene, og ingen skal
7
8
underlægges social kontrol og undertrykkelse fraderes familie eller som følge af religiøse sædvaner.
Vi skal derfor sætte tidligt og forebyggende ind overfor alle former for social kontrol og andreæresrelaterede, herunder religiøst betingede,konflikter. Vi har i satspuljekredsen derfor også laveten ambitiøs strategi mod æresrelaterede konflikter,som vi er i fuld gang med at rulle ud. Det arbejde erjeg meget optaget af.
Endelig vil jeg nævne, at vifor det fjerdeskal styrkeindsatsen mod antidemokratiske kræfter. Vi kommerikke udenom – desværre – at der er en lille gruppe,som vender vores samfund ryggen og som udvisersamfundsnedbrydende adfærd. Mennesker som ikkevil integreres, og som ikke vil være en del af detdanske samfund.
Det er selvfølgelig ikke acceptabelt. Vi skal med allemidler bekæmpe antidemokratiske og intolerantekræfter, som forsøger at skabe splittelse eller spredehad og utryghed. Alle har et medansvar for at værneom vores demokratiske samfund. Derfor arbejder vikonsekvent med forebyggelse af ekstremisme og8
9
radikalisering. Det sker blandt andet ved at klædefrontmedarbejdere på til at kunne identificere, nårunge er i risiko for at blive lokket ind iantidemokratiske og ekstremistiske grupperinger og tilstraks at sætte ind med den rette indsats.Samtidig skal vi sikre, at de unge blivermodstandsdygtige over for ekstremistisk propaganda.Det skal vi blandt andet gøre ved, at de unge får engod uddannelse og har en grundlæggende kritisksans og reelt oplever at høre til i det danskeDanmark.
Afslutningsvis vil jeg blot benytte lejligheden til igen atunderstrege, at regeringen er utrolig optaget af atløfte de faktiske integrationsudfordringer, ligesom vier optaget af at styrke integrationen. Og her har bådeden enkelte, og vi som samfund et stort ansvar.
Som jeg tidligere nævnte, så har regeringen i sinregeringsperiode haft en klar linje iintegrationspolitikken, og den fortsætter vi. Vi harallerede truffet gode og vigtige beslutninger, og vifastholder et højt ambitionsniveau
Tak for ordet.9