Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
UUI Alm.del
Offentligt
Politi- og Strafferetsafdelingen
Udvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikFolketinget1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
28. marts 2014StrafferetskontoretDavid Neutzsky-Wulff2014-0032-11401066606
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 319 (Alm. del), som Folketin-gets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsmi-nisteren den 7. februar 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra PeterSkaarup (DF).
Karen Hækkerup/Lise Bitsch
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 319 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”På baggrund af oplysningerne i Jyllands-posten om, at 22 udaf de 27 personer fra Aarhus, som skønnes at være rejst til Sy-rien for at deltage i kamphandlinger, ifølge Aarhus Kommuneog Østjyllands Politi har haft deres færden i moskéen på Grim-højvej i Brabrand og er blevet undervist af kontroversielleimamer, bedes ministeren redegøre for, om regeringen er ind-stillet på at forhøje straffene for de såkaldte ”radikalisatorer”,som tydeligvis er kraftigt medvirkende til radikalisering af un-ge, herboende muslimer og opfordrer/inspirerer disse til at rej-se til Syrien. Spørgsmålet stilles med henvisning til artiklen iJP Aarhus den 24. januar 2014 ”Moské er base for Syriens-farere”. http://jyllands-posten.dk/indland/ECE6433587/moske-er-base-for-syrien-farere/”Svar:
Det bemærkes indledningsvist, at straffeloven ikke indeholder særlige reg-ler om såkaldte radikalisatorer.Det er imidlertid strafbart at opfordre nogen til at deltage i kamphandlin-ger, hvis der er tale om at tilskynde den pågældende til at foretage konkre-te handlinger i form af f.eks. vold, drab eller terrorhandlinger, jf. de nær-mere regler om forsøg og medvirken i straffelovens §§ 21 og 23.Hvis der ikke er tale om at tilskynde nogen til at foretage konkrete hand-linger, der er kriminaliseret, kan der ikke straffes efter de almindelige for-søgs- og medvirkensregler. Derimod vil andre strafbestemmelser efter om-stændighederne kunne anvendes.Efter straffelovens § 136, stk. 1, straffes den, som tilskynder til forbrydel-se, med bøde eller fængsel indtil 4 år.Efter straffelovens § 266 a straffes den, der offentligt fremsætter udtalel-ser, der tilstræber at fremkalde voldshandlinger eller hærværk, med bødeeller fængsel indtil 1 år.Efter straffelovens § 114 c, stk. 1, straffes den, som hverver en person til atbegå eller fremme handlinger omfattet af straffelovens §§ 114 (terrorhand-linger) eller § 114 a (terrorlignende handlinger) eller til at slutte sig til engruppe eller sammenslutning for at fremme, at gruppen eller sammenslut-ningen begår handlinger af denne karakter, med fængsel indtil 10 år. Un-der særligt skærpende omstændigheder kan straffen stige til fængsel indtil2
16 år. Som særligt skærpende omstændigheder anses navnlig tilfælde, hvorder er tale om overtrædelser af systematisk eller organiseret karakter.Efter straffelovens § 114 e straffes den, som i øvrigt fremmer virksomhe-den for en person, en gruppe eller en sammenslutning, der begår eller hartil hensigt at begå handlinger omfattet af § 114 (terrorhandlinger), § 114 a(terrorlignende handlinger), § 114 b (finansiering af terrorhandlinger mv.),§ 114 c (hvervning til at begå terrorhandlinger mv.) eller § 114 d (oplæringtil at begå terrorhandlinger mv.) med fængsel indtil 6 år.Det bemærkes, at retsforfølgning i Danmark forudsætter, at det strafbareforhold er undergivet dansk strafmyndighed efter straffelovens §§ 6-12.Justitsministeriet har ikke aktuelt planer om at foreslå en ændring af straf-ferammerne i de nævnte bestemmelser. Regeringen prioriterer imidlertidindsatsen vedrørende de personer, som rejser fra Danmark til Syrien for attilslutte sig kamphandlinger, højt. Der henvises i den forbindelse til densamtidige besvarelse af spørgsmål nr. 325 (Alm. del) fra Folketingets Ud-valg for Udlændinge- og Integrationspolitik.
3